Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Nikon D7100 - test aparatu

15 maja 2013
Maciej Latałło Komentarze: 202

8. Zakres tonalny

Testy zakresu tonalnego przeprowadzamy w oparciu o zdjęcia tablicy Stouffer T4110, zapisane w formacie RAW i przekonwertowane do 48-bitowych TIFF-ów za pomocą programu dcraw. Wyniki otrzymane dla D7100 prezentujemy na poniższym wykresie. Wartości zakresu tonalnego wyznaczyliśmy dla wysokiej, dobrej, średniej i niskiej jakości obrazu. Odpowiada to stosunkom sygnału do szumu na poziomie 10, 4, 2 i 1.

Nikon D7100 - Zakres tonalny

Maksymalny rezultat dla natywnej czułości (ISO 100) oraz najwyższej jakości zdjęć wynosi 7.5 EV i jest bardzo podobny do tego uzyskanego dla K-5 IIs (7.6 EV). To również najwyższy wynik jaki zaobserwowaliśmy dla 24-megapikselowych matryc formatu APS-C. Przypomnijmy: Nikon D5200 osiągnął 7 EV, a Sony A77 – 6.2 EV.


----- R E K L A M A -----

Również dla pozostałych kryteriów obrazu, wyniki D7100 przestawiają się zadowalająco. Porównując odpowiednie wykresy zakresu tonalnego dla testowanego Nikona oraz Pentaksa K-5 IIs widzimy, że Nikon nieco góruje dla niższych wartości ISO. Wraz ze wzrostem czułości osiągi obu lustrzanek zbliżają się do siebie. Z kolei przewaga D7100 nad Alphą widoczna jest w całym zakresie ISO oraz dla wszystkich jakości obrazu.

Zakres tonalny na plikach zapisanych w formacie JPEG można ocenić wizualnie na wycinkach zdjęć tablicy Stouffer T4110. Odległość pomiędzy sąsiednimi polami szarości wynosi 0.3 EV.

ISO Granica bieli
100 Nikon D7100 - Zakres tonalny
200 Nikon D7100 - Zakres tonalny
400 Nikon D7100 - Zakres tonalny
800 Nikon D7100 - Zakres tonalny
1600 Nikon D7100 - Zakres tonalny
3200 Nikon D7100 - Zakres tonalny
6400 Nikon D7100 - Zakres tonalny
12800 Nikon D7100 - Zakres tonalny
25600 Nikon D7100 - Zakres tonalny
ISO Granica czerni
100 Nikon D7100 - Zakres tonalny
200 Nikon D7100 - Zakres tonalny
400 Nikon D7100 - Zakres tonalny
800 Nikon D7100 - Zakres tonalny
1600 Nikon D7100 - Zakres tonalny
3200 Nikon D7100 - Zakres tonalny
6400 Nikon D7100 - Zakres tonalny
12800 Nikon D7100 - Zakres tonalny
25600 Nikon D7100 - Zakres tonalny

Przy omawianiu zakresu tonalnego pokazujemy tradycyjnie, jak zachowują się zdjęcia przy obróbce komputerowej, kiedy rozjaśniamy je lub przyciemniamy. Zdjęcia wykonujemy przy czułości ISO 100 i 1600, przysłonie f/16 i czasach odpowiednio 30 i 2 s. Następnie wywołujemy je jako 48-bitowe TIFF-y dcrawem i w Lightroomie rozjaśniamy o +4 EV oraz przyciemniamy o −4 EV, po czym zapisujemy jako zdjęcia 24-bitowe.

Nikon D7100 - Zakres tonalny

100 ISO
0 EV
+4 EV
D7100
Nikon D7100 - Zakres tonalny Nikon D7100 - Zakres tonalny
D7000
Nikon D7100 - Zakres tonalny Nikon D7100 - Zakres tonalny
1600 ISO
D7100
Nikon D7100 - Zakres tonalny Nikon D7100 - Zakres tonalny
D7000
Nikon D7100 - Zakres tonalny Nikon D7100 - Zakres tonalny

Szczerze mówiąc, na tym etapie testu byliśmy nieco zaskoczeni, bowiem starszy D7000 poradził sobie lepiej niż D7100. Rozjaśnione zdjęcie z D7000 przy ISO 100 jest niemalże pozbawione szumu, czego nie można powiedzieć o wycinku z D7100. Przy ISO 1600 nadal góruje starszy model, choć różnica nie jest tak wyraźna.


Zmniejszenie ekspozycji o 4 EV daje bardzo porównywalne wyniki w przypadku obydwu aparatów. Odzyskanie szczegółów nastąpiło w bardzo niewielkim stopniu i nie sposób stwierdzić, który z aparatów spisał się lepiej w tej części testu.

100 ISO
0 EV
−4 EV
D7100
Nikon D7100 - Zakres tonalny Nikon D7100 - Zakres tonalny
D7000
Nikon D7100 - Zakres tonalny Nikon D7100 - Zakres tonalny
1600 ISO
D7100
Nikon D7100 - Zakres tonalny Nikon D7100 - Zakres tonalny
D7000
Nikon D7100 - Zakres tonalny Nikon D7100 - Zakres tonalny