Nikon D7100 - test aparatu
8. Zakres tonalny

Maksymalny rezultat dla natywnej czułości (ISO 100) oraz najwyższej jakości zdjęć wynosi 7.5 EV i jest bardzo podobny do tego uzyskanego dla K-5 IIs (7.6 EV). To również najwyższy wynik jaki zaobserwowaliśmy dla 24-megapikselowych matryc formatu APS-C. Przypomnijmy: Nikon D5200 osiągnął 7 EV, a Sony A77 – 6.2 EV.
Również dla pozostałych kryteriów obrazu, wyniki D7100 przestawiają się zadowalająco. Porównując odpowiednie wykresy zakresu tonalnego dla testowanego Nikona oraz Pentaksa K-5 IIs widzimy, że Nikon nieco góruje dla niższych wartości ISO. Wraz ze wzrostem czułości osiągi obu lustrzanek zbliżają się do siebie. Z kolei przewaga D7100 nad Alphą widoczna jest w całym zakresie ISO oraz dla wszystkich jakości obrazu.
Zakres tonalny na plikach zapisanych w formacie JPEG można ocenić wizualnie na wycinkach zdjęć tablicy Stouffer T4110. Odległość pomiędzy sąsiednimi polami szarości wynosi 0.3 EV.
ISO | Granica bieli | |||
100 |
![]() |
|||
200 |
![]() |
|||
400 |
![]() |
|||
800 |
![]() |
|||
1600 |
![]() |
|||
3200 |
![]() |
|||
6400 |
![]() |
|||
12800 |
![]() |
|||
25600 |
![]() |
|||
ISO | Granica czerni | |||
100 |
![]() |
|||
200 |
![]() |
|||
400 |
![]() |
|||
800 |
![]() |
|||
1600 |
![]() |
|||
3200 |
![]() |
|||
6400 |
![]() |
|||
12800 |
![]() |
|||
25600 |
![]() |
Przy omawianiu zakresu tonalnego pokazujemy tradycyjnie, jak zachowują się zdjęcia przy obróbce komputerowej, kiedy rozjaśniamy je lub przyciemniamy. Zdjęcia wykonujemy przy czułości ISO 100 i 1600, przysłonie f/16 i czasach odpowiednio 30 i 2 s. Następnie wywołujemy je jako 48-bitowe TIFF-y dcrawem i w Lightroomie rozjaśniamy o +4 EV oraz przyciemniamy o −4 EV, po czym zapisujemy jako zdjęcia 24-bitowe.
![]() |
100 ISO | |||
|
|
|
|
|
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
![]() |
|
1600 ISO | |||
|
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
![]() |
Szczerze mówiąc, na tym etapie testu byliśmy nieco zaskoczeni, bowiem starszy D7000 poradził sobie lepiej niż D7100. Rozjaśnione zdjęcie z D7000 przy ISO 100 jest niemalże pozbawione szumu, czego nie można powiedzieć o wycinku z D7100. Przy ISO 1600 nadal góruje starszy model, choć różnica nie jest tak wyraźna.
Zmniejszenie ekspozycji o 4 EV daje bardzo porównywalne wyniki w przypadku obydwu aparatów. Odzyskanie szczegółów nastąpiło w bardzo niewielkim stopniu i nie sposób stwierdzić, który z aparatów spisał się lepiej w tej części testu.
100 ISO | |||
|
|
|
|
|
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
![]() |
|
1600 ISO | |||
|
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
![]() |