Nikon D7100 - test aparatu
5. Balans bieli
- Auto,
- Auto – zachowanie ciepłej barwy światła,
- Dzień słoneczny (5200 K),
- Cień (8000 K),
- Pochmurno (6000 K),
- Lampy sodowe (2700 K),
- Światło żarowe / Ciepłe białe jarzeniowe (3000 K),
- Białe jarzeniowe (3700 K),
- Zimne białe jarzeniowe (4200 K),
- Białe dzienne jarzeniowe (5000 K),
- Światło lampy błyskowej (5400 K),
- Dzienne jarzeniowe (6500 K),
- Rtęciowe wys. temperatury (7200 K),
- Wybór temperatury barwowej (2500–10000 K),
- Ustawienie ręczne według wzorca bieli (6 banków pamięci).
Co więcej, każde ustawienie balansu można dostosować na ekranie precyzyjnej regulacji w czterech kierunkach: G (Green) i M (Magenta) oraz A (Amber) i B (Blue). W każdym z tych kierunków mamy do dyspozycji 6-stopniową skalę. W menu można także określić bracketing balansu bieli i wykonać 3 zdjęcia z krokiem ±1, ±2 lub ±3 jednostek we wspomnianej wyżej skali (w obu osiach) od pozycji wyjściowej.
Pomiary skuteczności balansu bieli wykonujemy na 24-polowej tablicy kolorów X-Rite. Następnie, przy pomocy programu Imatest, wyliczamy parametry dC (odchylenie od właściwej barwy w przestrzeni L*a*b*, czyli wartość błędu, z jakim ocenił barwę aparat) oraz S (nasycenie barwy wyrażone w procentach). Poniżej w tabeli przedstawiamy wyniki dla przetestowanych przez nas ustawień balansu bieli.
Światło | Balans bieli | dC | S [%] |
Słoneczny dzień | Auto | 3.47 | 100.5 |
Słoneczny dzień | Słoneczny dzień | 3.5 | 101.1 |
Pochmurny dzień | Auto | 4.65 | 106.2 |
Pochmurny dzień | Chmury | 6.85 | 109.7 |
5500 K | Auto | 4.88 | 100.1 |
5500 K | 5500K | 10.8 | 106.8 |
3000 K | Auto | 20.6 | 111.3 |
3000 K | Auto (z korektą) | 20.8 | 111.7 |
3000 K | Żarówki | 5.67 | 85.54 |
3000 K | 3000K | 5.39 | 84.51 |
Błysk | Auto | 3.71 | 89.49 |
Błysk | Błysk | 3.61 | 86.97 |
Na podstawie powyższej tabelki widać, że na odwzorowanie kolorów na zdjęciach z D7100 nie powinniśmy narzekać. W świetle słonecznym oraz błyskowym błędy kolorów dC osiągają bardzo niskie wartości, choć przy użyciu flesza mamy do czynienia z zauważalnym niedosyceniem barw. Ogólnie rzecz biorąc, praca automatyki balansu bieli zapewnia bardzo dobre rezultaty. Wyjątek stanowi (jak zwykle) oświetlenie żarowe, gdzie błąd koloru jest znaczący. Nie ma ponadto różnicy między ustawieniem „Auto” i „Auto z korekcją”. W takim przypadku warto wykorzystać dostępny w menu wzorzec dla tego typu światła lub wybrać samodzielnie odpowiednią wartość temperatury barwowej. Jednak przy tych ustawieniach otrzymujemy obrazy o zaniżonej saturacji. Oczywiście zawsze możemy użyć manualnego ustawienia wykorzystując dostępny model bieli, przy czym D7100 umożliwia nam zapisanie sześciu własnych wzorców.