Nikon D7100 - test aparatu
6. Jakość obrazu JPEG
- Format DX:
- 6000×4000 pix,
- 4496×3000 pix,
- 2992×2000 pix,
- Obszar 1.3x:
- 4800×3200 pix,
- 3600×2400 pix,
- 2400×1600 pix,
- Format DX (zdjęcia zrobione podczas filmowania w trybie podglądu na żywo):
- 6000×3368 pix,
- 4496×2528 pix,
- 2992×1680 pix,
- Obszar 1.3x (zdjęcia zrobione podczas filmowania w trybie podglądu na żywo):
- 4800×2696 pix,
- 3600×2024 pix,
- 2400×1344 pix,
- Standardowe,
- Neutralne,
- Żywe,
- Monochromatyczne,
- Portret,
- Krajobraz.
- dostępne w stylach Standardowe, Żywe, Portret i Krajobraz:
- Szybka korekta – wartości w skali od −2 do +2 pozwalają ograniczyć lub spotęgować efekt charakterystyczny dla danego stylu,
- dostępne we wszystkich stylach:
- wyostrzanie – automatyczne lub w skali od 0 do 9 oraz auto,
- kontrast – automatyczny lub w skali od −3 do +3 oraz auto,
- jasność – w skali od −1 do +1,
- dostępne we wszystkich stylach z wyjątkiem Monochromatyczne:
- nasycenie – automatyczne lub w skali od −3 do +3 oraz auto,
- odcień – w skali od −3 do +3 (w stronę ujemną czerwienie zyskują odcień fioletowy, błękity zielony, a zielenie żółty, natomiast w stronę dodatnią czerwienie zyskują odcień pomarańczowy, zielenie niebieski, a błękity fioletowy),
- dostępne jedynie w stylu Monochromatyczne:
- efekty filtrów – symulacja wpływu filtrów barwnych na zdjęciach czarno-białe (wyłączony, żółty, pomarańczowy, czerwony, zielony),
- zabarwienie – czarno-białe (B&W), sepia, zimnoniebieskie (Cyanotype), czerwone (Red), żółte (Yellow), zielone (Green), niebiesko-zielone (Blue Green), niebieskie (Blue), niebiesko-fioletowe (Purple Blue), czerwono-fioletowe (Red Purple) – każdy z tych filtrów posiada 7-stopniową skalę nasycenia.
Przejdźmy do standardowego porównania wycinków zdjęć. W Nikonie D7100 mamy zakres czułości od ISO 100 do 6400. Istnieje również możliwość rozszerzenia zakresu o czułości programowe do ISO 25600. Czułość możemy regulować z krokiem 1/2 lub 1/3 EV (nie ma jedynie kroków pośrednich pomiędzy ISO 12800 a 25600). Poniżej przedstawiamy porównanie jakości zdjęć JPEG z Nikona D7100 oraz pełnoklatkowych D600 oraz Canona 6D.
Na zdjęciach w formacie JPEG, aparaty Nikony D7100 i D5200 radzą sobie bardzo podobnie w całym zakresie nierozszerzonych czułości, trudno bowiem dostrzec istotne różnice w jakości obrazu. Rezultat przy ISO 12800 i 25600 wydaje się być odrobinę słabszy w D5200. Przy uważnych oględzinach dostrzeżemy niewielką przewagę bardziej zaawansowanego modelu w kwestii ostrości generowanego obrazu.
Porównanie z pełnoklatkowym D600 pokazuje, że DX-owa lustrzanka nie ustępuje swojemu starszemu bratu pod względem poziomu szumu mniej więcej do ISO 3200. Powyżej tej wartości, musimy niestety uznać wyższość modelu FX. W całym zakresie natomiast, dostrzegamy odrobinę lepszą szczegółowość zdjęć z D600.
Warto jeszcze zwrócić uwagę na konfrontację wycinków ze zdjęć z D7100 i A77. Aparat Sony to konstrukcja sprzed ponad 1.5 roku i przewaga Nikona jest mocno widoczna już od ISO 1600.
Aby przyjrzeć się działaniu funkcji wyostrzania plików JPEG, wykonaliśmy zdjęcia scenki dla trzech ustawień: 0, 4 i 9 (w 9-stopniowej skali ze skokiem jednostkowym). Środkowy stopień wyostrzania oferuje niezłą jakość zdjęć i optymalne wydobycie szczegółów. Naszym zdaniem zostało ono dobrze dobrane i dla osób nie planujących dalszej obróbki zdjęć efekt działania tego procesu powinien być satysfakcjonujący. Wybranie stopnia zerowego oznacza raczej miękki obraz, jednak dający większe możliwości późniejszej obróbki. Przypominamy, że proces wyostrzania jest nieodwracalny – detale tracone są bezpowrotnie. Maksymalne wyostrzenie bardzo mocno uwidacznia krawędzie, toteż radzimy ostrożnie korzystać z tak skrajnego ustawienia.
Nikon D7100, ISO 100 | |||
|
|||
|
|||
|
|||
|
HDR i D-Lighting
Nikon D7100 został wyposażony w dwie funkcje pozwalające na rozszerzenie rozpiętości tonalnej JPEG-ów: HDR (High Dynamic Range) oraz D-Lighting. Ta pierwsza bazuje na wykonaniu i połączeniu ze sobą dwóch ekspozycji, natomiast druga – polega na modyfikacji krzywej tonalnej pliku JPEG. Obydwie omawiane tutaj funkcje posiadają cztery stopnie intensywności efektu oraz auto.
HDR / D-Lighting off | |||
D-Lighting niski | |||
D-Lighting normalny | |||
D-Lighting wysoki | |||
D-Lighting bardzo wysoki | |||
D-Lighting auto | |||
HDR niski | |||
HDR normalny | |||
HDR wysoki | |||
HDR bardzo wysoki | |||
HDR auto | |||
Effects
Na kole nastaw znajduje się tryb, który oferuje dostęp do cyfrowych filtrów efektowych. Do dyspozycji są następujące ustawienia:
- Noktowizor,
- Szkic kolorowy,
- Efekt miniatury,
- Kolor selektywny,
- Sylwetka,
- Rozjaśnienie (High key),
- Przyciemnienie (Low key).
Bez efektu | |||
Noktowizor | |||
Szkic kolorowy | |||
Efekt miniatury | |||
Kolor selektywny | |||
Sylwetka | |||
Rozjaśnienie (High key) | |||
Przyciemnienie (Low key) | |||