Canon EOS R100 - test aparatu
5. Balans bieli
- Auto (3000–7000K), z priorytetem atmosfery lub bieli,
- Dzień słoneczny (5200K),
- Cień (7000K),
- Dzień zachmurzony (6000K),
- Światło żarowe (3200K),
- Światło jarzeniowe (4000K),
- Światło lampy błyskowej,
- Ustawienie ręczne według wzorca bieli (2000–10000K) – jeden slot pamięci,
- Temperaturowa skala od 2500 do 10000K ze stałym skokiem 100K.
Pomiary skuteczności balansu bieli wykonujemy na 24-polowej tablicy kolorów X-Rite. Następnie wyliczamy parametry dC (odchylenie od właściwej barwy w przestrzeni L*a*b*, czyli wartość błędu, z jakim ocenił barwę aparat) oraz S (nasycenie barwy wyrażone w procentach). Poniżej w tabeli przedstawiamy wyniki dla przetestowanych przez nas ustawień balansu bieli.
Światło | Balans bieli | dC | S [%] |
Słoneczny dzień | Auto | 3.74 | 96.75 |
Słoneczny dzień | Słoneczny dzień | 4.98 | 98.96 |
Pochmurny dzień | Auto | 4.53 | 99.28 |
Pochmurny dzień | Pochmurny dzień | 4.15 | 99.2 |
3000K | Auto (priorytet atmosfery) | 21.4 | 127.6 |
3000K | Auto (priorytet bieli) | 16.7 | 113.3 |
3000K | Żarówki | 6.96 | 91.11 |
3000K | 3000K | 7 | 91.22 |
5400K | Auto | 3.48 | 96.66 |
5400K | 5400K | 5.53 | 99.04 |
Lampa bł. | Auto | 4.33 | 80.63 |
Lampa bł. | Lampa bł. | 3.85 | 77.7 |
Canon R100 zachowuje się w tej kategorii typowo, tj. uzyskał najlepsze odwzorowanie kolorów w świetle naturalnym, LED-owym (5400K) oraz błyskowym. Automatyka przy żarówkach dała mocno ocieplony obraz, co zaowocowało wysokim błędem dC. Można go nieco zredukować, wybierając wariant „priorytet bieli”, choć pomarańczowy zafarb dalej jest widoczny. Dopiero ustawienie „żarówka” lub 3000K zniwelowały istotnie widoczną dominantę.
Wybór profilu neutralnego zapewnia nasycenie rzadko przekraczające 100%, a w przypadku flesza jest ono dużo niższe. Średnia odchyłka od parametru S wyniosła w teście nieco ponad 9%.
Szczegółowe wyniki naszych pomiarów prezentujemy poniżej.