Fujifilm X-T5 - test aparatu
6. Jakość obrazu JPEG
- Duży (L) – 7725×5152 pikseli,
- Średni (M) – 5472×3648 pikseli,
- Mały (S) – 3888×2592 pikseli.
- jasne oraz ciemne tony – w zakresie od −2 do +4 z krokiem jednostkowym,
- kolor, wyostrzanie, poziom redukcji szumu – w zakresie od −4 do +4 z krokiem jednostkowym.
Dodatkowo w menu fotografowania znajdziemy funkcję „Symulacja filmu”, która odnosi się do zmiany kolorystyki zdjęcia w sposób imitujący użycie konkretnego rodzaju kliszy fotograficznej:
- Provia/Standard – standardowa kolorystyka,
- Velvia – wzmocnione kolory przydatne przy fotografii krajobrazowej,
- Astia – profil dedykowany do fotografii portretowej,
- Classic Chrome – zmiękczona kolorystyka z podniesionym kontrastem obszarów zacienionych,
- PRO Neg Hi – profil kontrastowy, dedykowany do ogólnie pojętej fotografii,
- PRO Neg Std – zmiękczona kolorystyka z uwydatnionymi barwami skóry, dedykowany do fotografii portretowej,
- Classic Neg – wzmocnione kolory i kontrastowa tonacja dla zwiększenia głębi obrazu, Nostalgic Neg – ocieplone jasne tony i wzbogacone tony ciemne, dające efekt wydrukowanego zdjęcia,
- ETERNA – łagodny kolor i bogate tony ciemne dające filmowy wygląd,
- ETERNA BLEACH BYPASS – kontrastowy profil o niskim nasyceniu symulujący efekt „bleach bypass”,
- Acros – zapewnia głębszą czerń i lepsze uwydatnienie szczegółów,
- Acros z symulacją użycia żółtego filtru korekcyjnego,
- Acros z symulacją użycia czerwonego filtru korekcyjnego,
- Acros z symulacją użycia zielonego filtru korekcyjnego,
- Czarno-biały,
- Czarno-biały z symulacją użycia żółtego filtru korekcyjnego,
- Czarno-biały z symulacją użycia czerwonego filtru korekcyjnego,
- Czarno-biały z symulacją użycia zielonego filtru korekcyjnego,
- Sepia.
Standardowe porównanie jakości JPEG-ów
Testowany aparat oferuje czułości w zakresie od ISO 125 do 12800 z możliwością rozszerzenia o wartość L – 64, 80 i 100 ISO, a także H – 25600 oraz 51200. Oprócz tego mamy także trzy tryby Auto – w każdym z nich możemy zaprogramować dolną i górną granicę czułości oraz najdłuższy żądany czas naświetlania. Zacznijmy od standardowego porónania naszej scenki na każdej z czułości. Dla porównania prezentujemy zdjęcia wykonane za pomocą aparatów: Canon EOS R7 oraz Sony A6700.
Aby porównać uzyskane próbki z innymi aparatami, należy wybrać z rozwijanych list odpowiednie modele oraz zaznaczyć czułość, dla której mają być podane wyniki. W efekcie poniższa tabelka zostanie zaktualizowana nowymi wycinkami scenki testowej.
JPEG-i z X-T5, mimo że niewyostrzone, pokazują bardzo dobre odwzorowanie detali na niskich czułościach ISO. Testowany aparat ma w tej kategorii pewną przewagę nad konkurencją, choć nie jest ona drastyczna. Jeśli chodzi o wysokie nastawy ISO, naszym zdaniem w X-T5 lepiej nie wykraczać ponad wartość 6400 - ilość zachowanych szczegółów jest jeszcze przyzwoita, a szum (i skutki jego usuwania) nie doskwierają specjalnie. Dla tej nastawy więcej przebarwień zobaczymy np. na wycinkach z A6700. Obraz z EOS-a R7 natomiast utracił sporo detali.
Wyostrzanie
Poniżej znajdują się przykłady zasięgu funkcji wyostrzania. Tak jak i poprzednim razem, prezentujemy wycinki scenki w formacie JPEG, zrobionych w pełnej rozdzielczości.
Ostrość −4 |
||
Ostrość 0 |
||
Ostrość +4 |
Przy ustawieniu „0”, wycinki są już całkiem wyraźnie wyostrzone. Z tego względu, naszym zdaniem lepiej skorzystać z ustawień pośrednich, np. „-2”. Przy maksymalnym stopniu zdjęcia nie prezentują się atrakcyjnie bwiem są zdecydowanie przeostrzone.
Filtry cyfrowe
Aparat X-T5 dysponuje zestawem kilkunastu filtrów cyfrowych:
- aparat zabawka,
- miniatura,
- kolor pop,
- wysoka tonacja,
- niska tonacja,
- dynamiczny ton,
- obraz miękki,
- kolor częściowy:
- czerwony,
- pomarańczowy,
- żółty,
- zielony,
- niebieski,
- fioletowy.
Przykładowe zdjęcia z użyciem każdego z filtrów można zobaczyć np. w teście X-T3.
Zdjęcia panoramiczne
Przed rozpoczęciem tworzenia panoramy możemy zadecydować o jej kącie oraz kierunku prowadzenia aparatu. Ustawiamy także balans bieli i tryb symulacji filmu. Wykonywanie tego typu fotografii jest stosunkowo proste: wystarczy wcisnąć spust migawki i przesuwać aparat. Po zakończeniu tej operacji aparat tworzy wynikowy plik będący sklejeniem wszystkich pobranych automatycznie kadrów. Do dyspozycji mamy dwa rozmiary panoram, a rozdzielczości wynikowych zdjęć są następujące:
- panorama 120 stopni:
- pozioma – 6400×1440 pikseli,
- pionowa – 2160×6400 pikseli,
- panorama 180 stopni:
- pozioma – 9600×1440 pikseli,
- pionowa – 2160×9600 pikseli.
Przykładowe zdjęcia panoramiczne można zobaczyć np. w teście X-T30 II.
Funkcja DR – zwiększania zakresu dynamicznego
Podobnie jak inne modele serii X, także opisywany aparat wyposażony jest w programową funkcję zwiększania zakresu tonalnego. W menu jakości obrazu, pod pozycją „Zakres dynamiczny”, odnajdziemy cztery pozycje: auto, 100%, 200% i 400%. Ustawienie 100% jest wartością domyślną, natomiast ustawienia 200% i 400% stają się aktywne dopiero po zwiększeniu czułości do odpowiednio ISO 320 i ISO 640.
Przykładowe zdjęcia z użyciem funkcji „Zakres dynamiczny” można zobaczyć np. w teście X-T3.
Zdjęcia HDR
Fujifilm X-T5 oferuje tryb wykonywania zdjęć o zwiększonej dynamice tonalnej. Funkcję tę znajdziemy w menu trybów migawki. Dostępne nastawy dla zdjęć HDR to:- HDR Auto,
- HDR 200,
- HDR 400,
- HDR 800,
- HDR Plus.