Fujifilm X-T5 - test aparatu
5. Balans bieli
- Auto,
- Auto z priorytetem bieli,
- Auto z priorytetem otoczenia,
- Ustawienia własne wg wzorca (3 pozycje),
- Temperatura barwowa w skali Kelvina,
- Światło dzienne,
- Pochmurno,
- Światło jarzeniowe (3 rodzaje),
- Światło żarówki,
- Pod wodą.
Pomiary skuteczności balansu bieli wykonujemy na 24-polowej tablicy kolorów X-Rite. Następnie wyliczamy parametry dC (odchylenie od właściwej barwy w przestrzeni L*a*b*, czyli wartość błędu, z jakim ocenił barwę aparat) oraz S (nasycenie barwy wyrażone w procentach). Poniżej w tabeli przedstawiamy wyniki dla przetestowanych przez nas ustawień balansu bieli.
Światło | Balans bieli | dC | S [%] |
Słoneczny dzień | Auto | 3.98 | 109.6 |
Słoneczny dzień | Słoneczny dzień | 5.08 | 110.6 |
Pochmurny dzień | Auto | 5.28 | 111.3 |
Pochmurny dzień | Chmury | 4.81 | 110.1 |
3000K | Auto | 24.4 | 138.1 |
3000K | Auto – priorytet bieli | 9.2 | 102 |
3000K | Auto – priorytet otoczenia | 26.4 | 145.5 |
3000K | Żarówki | 7.73 | 100 |
3000K | 3000K | 7.72 | 100.2 |
5400K | Auto | 4.04 | 110.9 |
5400K | 5400K | 5.91 | 113.7 |
Bardzo dobre odwzorowanie kolorów zanotowaliśmy w świetle dziennym (zarówno przy słonecznej pogodzie, jak i zachmurzonym niebie), a także przy oświetleniu lampami 5400 K (LED). Podstawowy wariant automatyki przy żarówkach dał silny pomarańczowy zafarb na zdjęciach testowych. Na plus zaliczamy fakt, że można go istotnie zredukować aktywując opcję "Auto – priorytet bieli" . Przy ostatnim wariancie, tj. "Auto – priorytet otoczenia", tonacja została dodatkowo lekko ocieplona, co traktujemy jako działanie zgodne z oczekiwaniami. Wzorzec "żarówka" oraz ustawienie wartości temperatury barwowej na "3000 K" zapewniło najlepsze, a zarazem równe rezultaty.
Jak większość aparatów Fujifilm, X-T5 ma tendencję do przesycania kolorów, widoczną szczególnie przy korzystaniu z automatyki w świetle żarowym. Średnia odchyłka od wartości S wyniosła w całym teście niespełna 14%.
Poniżej prezentujemy szczegółowe wyniki naszych pomiarów.