Sony A9 III - test aparatu
7. Szumy i jakość obrazu w RAW
W A9 III przewidziano możliwość reguluacji stopnia odszumiania plików JPEG. W menu dostępne są trzy opcje intensywności tego procesu: wyłączona, niska i normalna. Na poniższych wycinkach prezentujemy wyniki działania wszystkich trzech ustawień odszumiania dostępnych w A9 III, dla ISO 12800 i 25600.
ISO 12800 | |||
|
|||
|
|||
|
|||
ISO 25600 | |||
|
|||
|
|||
|
Naszym zdaniem najlepiej wypada ustawienie „niskie”, zapewniając korzystny kompromis między poziomem szumu i szczegółowością. Widać to wyraźnie dla nastawy ISO 25600, gdzie różnica w jakości obrazu pomiędzy nastawami "wyłączona" a "niskie" jest faktycznie istotna.
Przyjrzyjmy się teraz zdjęciom zapisanym w surowym formacie. RAW-y z A9 III wywołaliśmy programem dcraw i zapisaliśmy jako 24-bitowe TIFF-y. Podobnie jak w poprzednim rozdziale, dla porównania prezentujemy również wycinki zdjęć z Canona R3 i Nikona Z8. Na rozwijanej liście znajdują się także inne modele dostępne aktualnie w naszej bazie.
Podobnie jak przy porównaniu JPEG-ów, także w RAW-ach widać bardzo podobne odwzorowanie detali w A9 III i EOS-ie R3. Jak na aparaty z 24-megapikselowymi matrycami radzą sobie generalnie dobrze, choć naturalnie muszą uznać wyższość 45-megapikselowego sensora w Nikonie Z8.
Wizualny poziom szumu szybciej rośnie w A9 III niż w EOS-ie R3, co widać już od ISO 3200. Nie jest to może drastyczna różnica, aczkolwiek zakłócenia obrazu w Alfie przeszkadzają jednak w większym stopniu. Jeszcze wyższy szum widać na wycinkach z Nikona, co jednak szczególnie nie dziwi, biorąc pod uwagę znacznie większe upakowanie pikseli w zastosowanym w nim sensorze.
Sprawdźmy teraz wyniki pomiarów poziomu szumu, jakie przeprowadziliśmy na surowych plikach.
Szum narasta wykładniczo aż do czułości ISO 12800. Przy kolejnej wartości widzimy załamanie (liniowy wzrost), choć jest ono raczej niewielkie. Z pewnością zachodzi niezbyt silna redukcja sygnału. Co ciekawe, generalnie poziom szumu w A9 III stoi na zbliżonym poziomie jak u poprzednika.
Dla uproszczenia porównań poziomu szumu pomiędzy omawianymi aparatami, pokazujemy także wykres z wartościami składowej luminancji.
Najwyższy szum w naszym zestawieniu generuje aparat Nikona. Dla ISO 6400 ustępuje on A9 III o ok. 1 EV. Różnica pomiędzy Alfą i Canonem jest subtelniejsza i wynosi blisko 1/2 EV na korzyść EOS-a.
Tradycyjnie prezentujemy również wykres przedstawiający pomiary przeprowadzone na RAW-ach przekonwertowanych do 48-bitowych TIFF-ów.
Darki
Standardowo zdjęcia w tym teście wykonujemy w formacie RAW. Wywołujemy je programem dcraw do postaci czarno-białej bez interpolacji. Uzyskane w ten sposób pliki TIFF konwertujemy do formatu GIF, dobierając zakres w taki sposób, aby najlepiej zobrazować generujący się na matrycy szum. W A9 III na najniższych czułościach średni poziom sygnału utrzymuje się na poziomie 512. W poniższych przykładach ograniczyliśmy sygnał do przedziału 255–767, a jedyny wyjątek zrobiliśmy dla maksymalnej nastawy ISO 51200 (zakres: 0-2047). Identyczny zakres został również odłożony na poziomej osi histogramów. Maksymalne wartości na osi pionowej wynoszą 500 000 zliczeń.
RAW | |||
ISO | Dark Frame | Crop | Histogram |
125 | |||
250 | |||
400 | |||
800 | |||
1600 | |||
3200 | |||
6400 | |||
12800 | |||
25600 | |||
51200 |
Histogramy do nastawy ISO 6400 nie budzą większych zastrzeżeń, bowiem swoim kształtem przypominają rozkład Poissona. Dopiero dla wyższych nastaw zaczynają się mocno wypłaszczać i przybierać charakterystykę grzebieniową. Przy maksymalnej, rozszerzonej nastawie widzimy zupełnie inną charakterystykę, spowodowaną najprawdopodobniej aż czterokrotnym zwiększeniem biasu. W każdym razie, poziom szumu jest wyraźnie wyższy niż u poprzednika.
Wygląd darków byłby zupełnie prawidłowy, gdyby nie jeden szczegół. Na najwyższych czułościach, dokładnie pośrodku widać delikatną, pionową linię podziału, jakby obszar kadru składał się z dwóch nieidentycznych części składowych. W związku z tym, przeszła nam przez głowę myśl, jakoby sensor w A9 III mógł powstać przez połączenie dwóch mniejszych układów, jak ma to miejsce np. w niektórych modelach kamer Arri (Alexa LF oraz Alexa Mini LF). Nie mamy jednak na to konkretnych dowodów, dlatego nasze dywagacje należy traktować jedynie w kategorii luźnych przypuszczeń.
ISO | średni poziom sygnału | odchylenie standardowe |
125 | 512 | 9.7 |
250 | 512 | 9.9 |
400 | 513 | 14.4 |
800 | 514 | 22.14 |
1600 | 517 | 44 |
3200 | 521 | 70.8 |
6400 | 529 | 145 |
12800 | 543 | 302 |
25600 | 527 | 301 |
51200 | 2129 | 669 |
Dla porządku prezentujemy również darki w formacie JPEG. Tu, na maksymalnym ISO, także widać wyżej opisaną linię podziału.
JPEG | |||
ISO | Dark Frame | Crop | |
125 | |||
250 | |||
400 | |||
800 | |||
1600 | |||
3200 | |||
6400 | |||
12800 | |||
25600 | |||
51200 |