Sony A9 III - test aparatu
5. Balans bieli
- Auto (standardowy, nastrój, biały),
- Światło dzienne,
- W cieniu,
- Dzień pochmurny,
- Żarówki,
- Świetlówki (ciepła biała, zimna biała, dzienna biała, światło dzienne),
- Lampa błyskowa,
- Auto podwodne,
- Temperatura barwowa (z opcją filtrów kolorowych),
- Ustawienie ręczne według wzorca bieli (pamięć 3 nastaw).
Pomiary skuteczności balansu bieli wykonujemy na 24-polowej tablicy kolorów X-Rite. Następnie wyliczamy parametry dC (odchylenie od właściwej barwy w przestrzeni L*a*b*, czyli wartość błędu, z jakim ocenił barwę aparat) oraz S (nasycenie barwy wyrażone w procentach). Poniżej w tabeli przedstawiamy wyniki dla przetestowanych przez nas ustawień balansu bieli.
Światło | Balans bieli | dC | S [%] |
Słoneczny dzień | Auto | 4.3 | 112 |
Słoneczny dzień | Słoneczny dzień | 4.68 | 113 |
Pochmurny dzień | Auto | 5.84 | 113.6 |
Pochmurny dzień | Pochmurny dzień | 5.76 | 113.5 |
3000K | Auto (standardowy) | 20.1 | 129.3 |
3000K | Auto (nastrój) | 18.7 | 126.3 |
3000K | Auto (biały) | 18.7 | 126.7 |
3000K | Żarówki | 13.1 | 108.3 |
3000K | 3000K | 5.47 | 103.6 |
5400K | Auto | 4.46 | 114 |
5400K | 5400K | 6.63 | 119.4 |
Automatyka bardzo dobrze poradziła sobie w świetle dziennym (przy słonecznej pogodzie i zachmurzonym niebie), a także LED-owym (5400K). Zdecydowanie większe wyzwanie stanowi światło żarowe. Niezależnie od użytej opcji dodatkowej ("nastrój", "biały"), widzimy bardzo ciepłe zabarwienie. Wprawdzie dla opcji "biały" bląd dC jest niecy niższy od wariantu standardowego, w praktyce natomiast różnica jest minimalna i w zasadzie nie do zauważenia. Najlepiej w tych warunkach wypadło samodzielne ustawienie temperatury barwowej na wartość 3000K.
W każdej testowej sytuacji mamy do czynienia z nadmiernym nasyceniem, a najbardziej jest to widoczne w świetle żarowym dla automatyki. Średnia odchyłka od idealnego nasycenia wyniosła ok. 16%.
Szczegółowe wyniki prezentujemy poniżej.