Sony A7CR - test aparatu
5. Balans bieli
- Auto (standardowy, nastrój, biały),
- Światło dzienne,
- W cieniu,
- Dzień pochmurny,
- Żarówki,
- Świetlówki (ciepła biała, zimna biała, dzienna biała, światło dzienne),
- Lampa błyskowa,
- Auto podwodne,
- Temperatura barwowa (z opcją filtrów kolorowych),
- Ustawienie ręczne według wzorca bieli (pamięć 3 nastaw).
Pomiary skuteczności balansu bieli wykonujemy na 24-polowej tablicy kolorów X-Rite. Następnie wyliczamy parametry dC (odchylenie od właściwej barwy w przestrzeni L*a*b*, czyli wartość błędu, z jakim ocenił barwę aparat) oraz S (nasycenie barwy wyrażone w procentach). Poniżej w tabeli przedstawiamy wyniki dla przetestowanych przez nas ustawień balansu bieli.
Światło | Balans bieli | dC | S [%] |
Słoneczny dzień | Auto | 5.07 | 104.5 |
Słoneczny dzień | Słoneczny dzień | 6.45 | 105.9 |
Pochmurny dzień | Auto | 4.46 | 107.4 |
Pochmurny dzień | Pochmurny dzień | 6.35 | 110.7 |
3000K | Auto (standardowy) | 22.1 | 135.3 |
3000K | Auto (nastrój) | 22.3 | 136.2 |
3000K | Auto (biały) | 22.3 | 136.3 |
3000K | Żarówki | 12.8 | 111.5 |
3000K | 3000K | 5.29 | 104.3 |
5400K | Auto | 4.37 | 109.7 |
5400K | 5400K | 4.22 | 109.5 |
Z najlepszym odwzorowaniem barw, tj najniższymi błędami dC, mamy do czynienia w świetle LED-owym (5400 K), a następnie dziennym. Automatyka w tych warunkach dała bardzo dobre wyniki, zwykle nie przekraczające wartości 5. Inne zachowanie zaobserwowaliśmy w świetle żarowym – tu użycie automatyki spowodowało wystąpienie bardzo wysokich błędów, widocznych dla każdej, dodatkowej opcji balansu. Dotyczy to niestety także ustawienia „biały”, którego zadaniem jest zredukowanie ciepłego zafarbu i przywrócenie neutralnej kolorystyki. Najlepiej w tych warunkach wypadło samodzielne ustawienie temperatury barwowej na wartość 3000 K.
W każdej testowej sytuacji mamy do czynienia z nadmiernym nasyceniem, a najbardziej jest to widoczne w świetle żarowym dla automatyki. Średnia odchyłka od idealnego nasycenia to ok. 15%.
Szczegółowe wyniki prezentujemy poniżej.