Fujifilm X100VI - test aparatu
5. Jakość obrazu JPEG
- Duży (L) – 7728×5152 pikseli,
- Średni (M) – 5472×3648 pikseli,
- Mały (S) – 3888×2592 pikseli.
- jasne oraz ciemne tony – w zakresie od −2 do +4 z krokiem jednostkowym,
- kolor, wyostrzanie, poziom redukcji szumu – w zakresie od −4 do +4 z krokiem jednostkowym.
Zaprezentujemy teraz przykłady funkcji odszumiania. Aparat pozwala na wybór jednego z aż 9 stopni intensywności jego działania – od −4 do +4. W tabeli poniżej prezentujemy wycinki w skali 1:1 zdjęć scenki w formacie JPEG, zrobionych w pełnej rozdzielczości i zapisywanych przy zastosowaniu nastaw skrajnych oraz środkowej (zero) odszumiania dla czułości ISO 6400 i 12800.
ISO 6400 | |||
|
|||
|
|||
|
|||
ISO 12800 | |||
|
|||
|
|||
|
Przy zerowym stopniu odszumiania obraz prezentuje się w miarę korzystnie, choć jest już dość istotnie „wygładzony” – wraz z szumem zredukowana została części detali. Maksymalna nastawa spowodowała natomiast, że wycinki prezentują się sztucznie i nieatrakcyjnie.
Wyostrzanie ma identyczną skalę, jak redukcja szumu – od −4 do +4. Podobnie jak powyżej, prezentujemy wycinki scenki w formacie JPEG, zrobionych w pełnej rozdzielczości.
Ostrość −4 |
||
Ostrość 0 |
||
Ostrość +4 |
Naszym zdaniem nie warto przekraczać nastawy zerowej. Obraz pozostaje już wówczas wyraźnie, a zarazem w pełni wystarczająco uwydatniony. Maksymalna nastawa wyostrza tak mocno, że efekt końcowy jest zdecydowanie niekorzystny.
Balans bieli
Fujifilm X100VI umożliwia ustawianie balansu bieli przy użyciu następujących trybów:
- Auto:
- standardowy,
- z priorytetem bieli,
- z priorytetem otoczenia,
- Światło dzienne,
- Pochmurnie,
- Świetlówka (3 nastawy),
- Światło żarowe,
- Pod wodą,
- Niestandardowe (3 banki),
- Temperatura koloru (od 2500 K do 10000 K).
Pomiary skuteczności balansu bieli wykonujemy na 24-polowej tablicy kolorów X-Rite. Następnie wyliczamy parametry dC (średnie odchylenie od właściwej barwy w przestrzeni L*a*b*, czyli wartość błędu, z jakim aparat ocenił barwę) oraz S (nasycenie barwy wyrażone w procentach). Poniżej w tabeli przedstawiamy wyniki dla wszystkich przetestowanych ustawień balansu bieli.
Światło | Balans bieli | dC | S [%] |
Słoneczny dzień | Auto | 5.18 | 111.8 |
Słoneczny dzień | Słoneczny dzień | 6.35 | 112.6 |
Pochmurny dzień | Auto | 6.55 | 112.2 |
Pochmurny dzień | Chmury | 3.97 | 108.5 |
Cień | Auto | 24.8 | 131 |
3000K | Auto – standardowy | 22.5 | 136.6 |
3000K | Auto – priorytet bieli | 7.56 | 103.7 |
3000K | Auto – priorytet otoczenia | 24.7 | 143.1 |
3000K | Żarówki | 6.06 | 100.6 |
3000K | 3000K | 5.78 | 99.71 |
5400K | Auto | 4.22 | 111.8 |
5400K | 5400K | 4.57 | 112.9 |
Lampa błyskowa | Auto | 4.07 | 107.1 |
Fotografując w świetle naturalnym, błyskowym i LED-owym (5400K) nie musimy się martwić o odwzorowanie kolorów, bowiem stoi ono na bardzo dobrym poziomie. Automatyka w świetle żarowym działa typowo – w podstawowym wariancie zapewnia bardzo ocieploną kolorystykę, którą można na szczęście wyraźnie zredukować, wybierając opcję „priorytet bieli”. Kolejna nastawa „priorytet otoczenia” zachowała pomarańczową dominantę, a zatem zadziałała prawidłowo. W tym świetle najlepiej wybrać wzorzec dla żarówek, bądź samodzielnie ustawić wartość temperatury barwowej. Z kolei w cieniu widać naprawdę silne zaniebieszczenie obrazu, co zaowocowało wysokim błędem dC.
Jeśli chodzi o nasycenie, poza jednym przypadkiem, przekracza ono zawsze wartość wzorcową. Najwyższą osiąga dla automatyki przy żarówkach. Średnia odchyłka od idealnego nasycenia wyniosła nieco prawie 15%.
Szczegółowe wyniki naszych pomiarów prezentujemy poniżej.
Szum
Pomiar szumów wykonujemy na zdjęciach tablicy Kodak Q-14, korzystając z programu Imatest. Poniżej przedstawiamy wyniki dla plików JPEG:
Kształt wykresu przypomina z grubsza wykładniczy, nie widać bowiem drastycznych większych załamań. Z pewnością jednak JPEG-i są odszumiane, co widać także po bardzo zbliżonych wartościach składowych R, G, B i Y począwszy od ISO 1600. Poza tym, nawet dla maksymalnej nastawy (ISO 51200) poziom szumu nie przekracza 7%.
Poniżej przedstawiamy wycinki sceny testowej zarejestrowanej w formacie JPEG na najmniejszym możliwym do ustawienia wyostrzaniu.
By porównać uzyskane próbki z innymi aparatami, należy wybrać z rozwijanych list odpowiednie modele oraz zaznaczyć czułość, dla której mają być podane wyniki. W efekcie poniższa tabelka zostanie zaktualizowana nowymi wycinkami scenki testowej.
Wycinki z X100VI charakteryzują się pewną miękkością względem pozostałych, co wynika m.in. z nieco mocniejszego wyostrzania w aparatach Leiki i Ricoha. Nadal oferują bardzo dobre odwzorowanie detali na niskich nastawach ISO. Jeśli chodzi o jakość na wyższych czułościach, pozostaje ona dobra do wartości 3200, czyli podobnie jak w przypadku Leiki Q3. Przy tej nastawie degradacja obrazu z GR IIIx wydaje się nieco większa.