Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Aktualności

Ricoh GR IV - zdjęcia przykładowe

Ricoh GR IV - zdjęcia przykładowe
18 marca
2026 16:57

Zapraszamy do obejrzenia galerii zdjęć przykładowych, wykonanych najnowszym kompaktem firmy Ricoh - GR IV. Aparat ten wyposażono w 26-megapikselowy sensor APS-C, sparowany z obiektywem 28 mm (w ekwiwalencie).

W aparacie tradycyjnie ustawiliśmy najniższe dostępne odszumianie i wyostrzanie.

Ricoh GR IV - zdjęcia przykładowe
Aparat: RICOH GR IV
Parametry: 18.3 mm f/2.8, exp. 1/80 s, ISO 640
Plik: JPG, 6192×4128 pix, 13.1 MB
Ricoh GR IV - zdjęcia przykładowe
Aparat: RICOH GR IV
Parametry: 18.3 mm f/2.8, exp. 1/100 s, ISO 100
Plik: JPG, 6192×4128 pix, 12.3 MB
Ricoh GR IV - zdjęcia przykładowe
Aparat: RICOH GR IV
Parametry: 18.3 mm f/5.6, exp. 1/800 s, ISO 100
Plik: JPG, 6192×4128 pix, 14.1 MB
Ricoh GR IV - zdjęcia przykładowe
Aparat: RICOH GR IV
Parametry: 18.3 mm f/4, exp. 1/80 s, ISO 320
Plik: JPG, 6192×4128 pix, 13.8 MB
Ricoh GR IV - zdjęcia przykładowe
Aparat: RICOH GR IV
Parametry: 18.3 mm f/4, exp. 1/200 s, ISO 100
Plik: JPG, 6192×4128 pix, 10.7 MB
Ricoh GR IV - zdjęcia przykładowe
Aparat: RICOH GR IV
Parametry: 18.3 mm f/4, exp. 1/80 s, ISO 250
Plik: JPG, 6192×4128 pix, 12.4 MB
Ricoh GR IV - zdjęcia przykładowe
Aparat: RICOH GR IV
Parametry: 18.3 mm f/4, exp. 1/500 s, ISO 100
Plik: JPG, 6192×4128 pix, 10.5 MB
Ricoh GR IV - zdjęcia przykładowe
Aparat: RICOH GR IV
Parametry: 18.3 mm f/2.8, exp. 1/80 s, ISO 320
Plik: JPG, 6192×4128 pix, 15.3 MB
Ricoh GR IV - zdjęcia przykładowe
Aparat: RICOH GR IV
Parametry: 18.3 mm f/2.8, exp. 1/80 s, ISO 125
Plik: JPG, 6192×4128 pix, 14.4 MB
Ricoh GR IV - zdjęcia przykładowe
Aparat: RICOH GR IV
Parametry: 18.3 mm f/2.8, exp. 1/125 s, ISO 100
Plik: JPG, 6192×4128 pix, 12.2 MB
Ricoh GR IV - zdjęcia przykładowe
Aparat: RICOH GR IV
Parametry: 18.3 mm f/2.8, exp. 1/80 s, ISO 400
Plik: JPG, 6192×4128 pix, 11.2 MB
Ricoh GR IV - zdjęcia przykładowe
Aparat: RICOH GR IV
Parametry: 18.3 mm f/4, exp. 1/80 s, ISO 125
Plik: JPG, 6192×4128 pix, 11.2 MB
Ricoh GR IV - zdjęcia przykładowe
Aparat: RICOH GR IV
Parametry: 18.3 mm f/4, exp. 1/250 s, ISO 100
Plik: JPG, 6192×4128 pix, 11.1 MB
Ricoh GR IV - zdjęcia przykładowe
Aparat: RICOH GR IV
Parametry: 18.3 mm f/4, exp. 1/80 s, ISO 200
Plik: JPG, 6192×4128 pix, 14.5 MB
Ricoh GR IV - zdjęcia przykładowe
Aparat: RICOH GR IV
Parametry: 18.3 mm f/5.6, exp. 1/250 s, ISO 100
Plik: JPG, 6192×4128 pix, 12.5 MB
Ricoh GR IV - zdjęcia przykładowe
Aparat: RICOH GR IV
Parametry: 18.3 mm f/4, exp. 1/80 s, ISO 5000
Plik: JPG, 6192×4128 pix, 12.3 MB
Ricoh GR IV - zdjęcia przykładowe
Aparat: RICOH GR IV
Parametry: 18.3 mm f/5.6, exp. 1/80 s, ISO 500
Plik: JPG, 6192×4128 pix, 13.8 MB
Ricoh GR IV - zdjęcia przykładowe
Aparat: RICOH GR IV
Parametry: 18.3 mm f/5.6, exp. 1/80 s, ISO 6400
Plik: JPG, 6192×4128 pix, 11.3 MB
Ricoh GR IV - zdjęcia przykładowe
Aparat: RICOH GR IV
Parametry: 18.3 mm f/5.6, exp. 1/80 s, ISO 5000
Plik: JPG, 6192×4128 pix, 10.7 MB
Ricoh GR IV - zdjęcia przykładowe
Aparat: RICOH GR IV
Parametry: 18.3 mm f/5.6, exp. 1/80 s, ISO 32000
Plik: JPG, 6192×4128 pix, 13.1 MB
Ricoh GR IV - zdjęcia przykładowe
Aparat: RICOH GR IV
Parametry: 18.3 mm f/4, exp. 1/80 s, ISO 1600
Plik: JPG, 6192×4128 pix, 14.1 MB
Ricoh GR IV - zdjęcia przykładowe
Aparat: RICOH GR IV
Parametry: 18.3 mm f/4, exp. 1/80 s, ISO 5000
Plik: JPG, 6192×4128 pix, 11.3 MB
Ricoh GR IV - zdjęcia przykładowe
Aparat: RICOH GR IV
Parametry: 18.3 mm f/4, exp. 1/80 s, ISO 12800
Plik: JPG, 6192×4128 pix, 13.4 MB
Ricoh GR IV - zdjęcia przykładowe
Aparat: RICOH GR IV
Parametry: 18.3 mm f/4, exp. 1/80 s, ISO 6400
Plik: JPG, 6192×4128 pix, 12.5 MB
Ricoh GR IV - zdjęcia przykładowe
Aparat: RICOH GR IV
Parametry: 18.3 mm f/4, exp. 1/160 s, ISO 100
Plik: JPG, 6192×4128 pix, 15.2 MB
Ricoh GR IV - zdjęcia przykładowe
Aparat: RICOH GR IV
Parametry: 18.3 mm f/4, exp. 1/80 s, ISO 3200
Plik: JPG, 6192×4128 pix, 11.3 MB
Ricoh GR IV - zdjęcia przykładowe
Aparat: RICOH GR IV
Parametry: 18.3 mm f/5.6, exp. 1/80 s, ISO 3200
Plik: JPG, 6192×4128 pix, 12.5 MB
Ricoh GR IV - zdjęcia przykładowe
Aparat: RICOH GR IV
Parametry: 18.3 mm f/4, exp. 1/80 s, ISO 5000
Plik: JPG, 6192×4128 pix, 10.9 MB
Ricoh GR IV - zdjęcia przykładowe
Aparat: RICOH GR IV
Parametry: 18.3 mm f/4, exp. 1/80 s, ISO 4000
Plik: JPG, 6192×4128 pix, 11.2 MB
Ricoh GR IV - zdjęcia przykładowe
Aparat: RICOH GR IV
Parametry: 18.3 mm f/2.8, exp. 1/80 s, ISO 2000
Plik: JPG, 6192×4128 pix, 12.2 MB
Ricoh GR IV - zdjęcia przykładowe
Aparat: RICOH GR IV
Parametry: 18.3 mm f/5.6, exp. 1/80 s, ISO 3200
Plik: JPG, 6192×4128 pix, 11.3 MB
Ricoh GR IV - zdjęcia przykładowe
Aparat: RICOH GR IV
Parametry: 18.3 mm f/2.8, exp. 1/200 s, ISO 100
Plik: JPG, 6192×4128 pix, 13.5 MB
Ricoh GR IV - zdjęcia przykładowe
Aparat: RICOH GR IV
Parametry: 18.3 mm f/2.8, exp. 1/80 s, ISO 400
Plik: JPG, 6192×4128 pix, 13.7 MB
Ricoh GR IV - zdjęcia przykładowe
Aparat: RICOH GR IV
Parametry: 18.3 mm f/4, exp. 1/80 s, ISO 800
Plik: JPG, 6192×4128 pix, 14 MB
Ricoh GR IV - zdjęcia przykładowe
Aparat: RICOH GR IV
Parametry: 18.3 mm f/5.6, exp. 1/80 s, ISO 1600
Plik: JPG, 6192×4128 pix, 14.5 MB
Ricoh GR IV - zdjęcia przykładowe
Aparat: RICOH GR IV
Parametry: 18.3 mm f/8, exp. 1/80 s, ISO 3200
Plik: JPG, 6192×4128 pix, 12.3 MB


Komentarze czytelników (43)
  1. Pietia Goras
    Pietia Goras 18 marca 2026, 18:05

    Bardzo przyjemna kolorystyka, a i rozdzielczość dobra. Godny rozważenia.

  2. BlindClick
    BlindClick 18 marca 2026, 18:49

    Powinien być z logo Pentaxa.

  3. PDamian
    PDamian 18 marca 2026, 18:59

    Nie powinien.
    link
    link
    link
    link

  4. boa ksztusiciel
    boa ksztusiciel 18 marca 2026, 19:12

    No i co z tego? Xiaomi 17 ultra robi lepsze xD

    link

  5. PDamian
    PDamian 18 marca 2026, 19:18

    @boa

    To aparat dla tych którzy sami robią zdjęcia,
    a nie smartfon za nich robi.

  6. Gagarin
    Gagarin 18 marca 2026, 19:59

    Fajny aparacik.
    Szkoda tylko, że inteligentne odszumianie plików w LR na niego nie działa.

  7. mihmih
    mihmih 18 marca 2026, 21:15

    Bardzo ładne zdjęcia. Jak ze smartfona.

  8. krisss
    krisss 18 marca 2026, 22:24

    Lekko miękki obraz, ale nieznacznie.

  9. boa ksztusiciel
    boa ksztusiciel 18 marca 2026, 22:57

    @PDamian
    Tak, na pewno xD Już widzę jak aparacikiem typowo do streetphoto, dailyphoto ludzie z GrIV robią zdjęcia na manualu. To aparat typowo run'n'gun, a nie do ustawiania na statywie, godzinami planowania kompozycji itd. Jakieś 90% ma go w trybie auto, lub ew. pol-automatycznym i robia nim dokladnie to samo co smartfonem. Nie ma sensu juz kupowanie takich tworów. Tak jak teraz na 43rumors jest info, ze panasonic niedlugo wypusci TZ300 🤦🏼 Na co to komu? Taki TZ300 to bylby fajny jakies 10 lat temu xD Troszke zaspali haha. No i panasonic nie slucha klientow, odbije im sie to czkawka. Ludzie sie domagaja LX100III lub GX8 II, a nie takich bezsensownych premier. Pierwszy lepszy flagowy smartfon zjada na sniadanie dzisiaj tego TZ300

  10. JdG
    JdG 18 marca 2026, 23:26

    > ... panasonic niedlugo wypusci TZ300 🤦🏼 Na co to komu? ... Ludzie sie domagaja LX100III lub GX8 II

    też jestem zdania, że coś w rodzaju GX8 II (albo wręcz GX80 II) byłoby lepsze, ale najwyraźniej Panasonic postawił na bardziej dynamiczny segment kompaktów; zresztą, dotąd coś podobnego już sprzedawał, więc może się to po prostu wyprzedało i zaryzykowali nowa wersję?

    > ... Pierwszy lepszy flagowy smartfon zjada na sniadanie dzisiaj tego TZ300

    tych "pierwszych lepszych flagowych smartfonów" nie ma aż tak dużo i kosztują zwykle sporo więcej niż taki TZ; no i raczej chyba żaden nie ma zoomu 15x; zatem to wygląda na przemyślany ruch, z szansą na sukces.

  11. vulkanwawa
    vulkanwawa 18 marca 2026, 23:29

    Patrząc na test tego Xiaomi to gdybym miał wybierać pomiędzy nim a tym Ricoh, wybrałbym tego 17 Ultra - jakość zdjęć naprawdę bardzo dobra nie mówiąc że mamy zakres od 14mm, 23mm i 70- 100mm ( przednia 21mm) w Ricoh tylko jedna ogniskowa 28mm.
    Panasonic TZ300 musiałby kosztować zdecydowanie poniżej 2k zł i już mieć 4k 60p żeby to miało sens konkurować ze smartfonami.

  12. JarekB
    JarekB 19 marca 2026, 06:39

    Sekcja smart-fotograficzna staje się bardziej męczącą niż anty-fankluby Sony lub m4/3... Nie mówiąc już o niezmiennej 'sile' prognoz rynkowych... Fanów semi-zoomów lub dokręcanych tulejek tele-obiektywowych zapraszam do wyciągnięcia z nich zakresu 360mm. Czy tutejsi 'stratedzy' rynkowi naprawdę wierzą w to, że w korpo X czy Y siedzą ignoranci nie potrafiący znaleźć grupy docelowej? No i wreszcie - kiedyż sekcja smart-fotograficzna pokona swój wewnętrzny ból, że 0,5% rynku fotograficznego chce jednak realizować coś innego niż grafikę komputerową?

  13. PiotrWachowiak
    PiotrWachowiak 19 marca 2026, 07:22

    ja robie na manualu, praktycznie wylacznie. ten aparat bardzo to ulatwia, ma sporo mozliwosci preprogramowania trybow manualnych i przelaczania ich szybko pokretlem.

  14. filemon112
    filemon112 19 marca 2026, 07:59

    Wysuwany obiektyw jest do bani. Zepsułem już chyba ze 3 aparaty (z czego 2 cyfrowe) po tym jak wysunął mi się obiektyw w tylnej kieszeni spodni...

  15. andrzejek
    andrzejek 19 marca 2026, 08:05

    Też nie jestem fanem wysuwanego obiektywu,mam (miałem} zarowno Coolpixa A jak i ricoha gr3 i zdecydowanie wolalbym obiektyw, ktory sie nie chowa ot taki jak w fuji x100, ale jest jak jest.

  16. JarekB
    JarekB 19 marca 2026, 09:26

    I odnośnie domniemanego Panasa TZ300, za dpr:

    'the camera's name and design imply that it's a follow-up to the Lumix DC-ZS200/TZ200 from 2018. That camera has the same sensor and lens specs, though is equipped with a microUSB port.'

    Kto pierwszy napisze, że to.. ten... zapomniałem ulubionego określenia tego portalu... jak to było?

  17. Pelson
    Pelson 19 marca 2026, 09:26

    Czy Wy tu naprawdę porównujecie przepuszczone przez AI, wyostrzone, HDRowe JPGi ze smartfona do tych z Ricoha? :D I jeszcze wyciągacie wnioski!

  18. PeterLeonard
    PeterLeonard 19 marca 2026, 10:12

    @Pelson
    tak, bo tak wygląda dzisiejszy świat fotografii czy to się komuś podoba czy nie, smartfony pod względem zdjęć szybciej się rozwijają niż "tradycjne" aparaty.

  19. kwi056
    kwi056 19 marca 2026, 10:50

    "boa ksztusiciel
    18 marca 2026, 19:12

    No i co z tego? Xiaomi 17 ultra robi lepsze xD"

    Lol, nie xD wystarczy porównać cropy z obu urządzeń (nazwanie Xiaomi aparatem ubliża statusowi tego Ricoha i innych aparatów dedykowanych) żeby po raz kolejny przekonać się że wciąż jest w tym świecie użytkowa przestrzeń dla dedykowanych aparatów kompaktowych.

  20. vulkanwawa
    vulkanwawa 19 marca 2026, 13:31

    tylko że w kontrastowych scenach jak np ta link
    musisz na GR robić w RAW i edytować i też albo nie odzyskasz cieni albo przepalonych obszarów.
    Ze smartfona ma od razu tak poprawną ekspozycję jak widzą to ludzkie oczy a o to chyb chodzi i smartfon zrobi to w ułamku sekundy.

    Jakość tego obiektywu na GR mogłaby być lepsza tym bardziej że na f/2.8 to już powinien być bardzo dobry a jest średnio.

  21. filemon112
    filemon112 19 marca 2026, 13:48

    @vulkan @boa
    choćbyś się zes...ł to i tak nie namówisz :)

  22. PDamian
    PDamian 19 marca 2026, 14:13


    "Też nie jestem fanem wysuwanego obiektywu,mam (miałem} zarowno Coolpixa A jak i ricoha gr3 i zdecydowanie wolalbym obiektyw, ktory sie nie chowa"

    Na Coolpix A był taki pierścień link

    link

    -Nieźle Coolpix A trzyma cenę link

  23. JdG
    JdG 19 marca 2026, 15:44

    > tylko że w kontrastowych scenach jak np ta link musisz na GR robić w RAW i edytować i też albo nie odzyskasz cieni albo przepalonych obszarów.[vulkanwawa]

    aparaty foto, te tradycyjne, też mają tryb HDR, więc można po prostu taki tryb uruchomić i po problemie; dodatkowo w aparacie foto można sobie ustawić jak ten tryb działa, chyba nawet w szerokim zakresie tej regulacji;

    różnica jest taka, że w starszych, ze słabszym komputerem, trzeba te zdjęcia złożyć samemu w postprodukcji, np. w takim Olympusie E-PL8.


    > Wysuwany obiektyw jest do bani. Zepsułem już chyba ze 3 aparaty (z czego 2 cyfrowe) po tym jak wysunął mi się obiektyw w tylnej kieszeni spodni... [filemon112]

    może po prostu, zamiast niszczyć obiektywy, trzeba było zmienić kieszeń?Wysuwany obiektyw jest OK, zwłaszcza taki ręcznie wysuwany (szybszy jednak), bo jednak pozwala zmniejszyć rozmiar całego instrumentu w fazie transportowej.

  24. JarekB
    JarekB 19 marca 2026, 17:04

    'może [...] trzeba było zmienić kieszeń?'
    Nic dodać, nic ująć... Po zniszczeniu pierwszego aparatu wypadałoby zmienić sposób postępowania ze sprzętem lub rodzaj sprzętu.

    'zwłaszcza taki ręcznie wysuwany'
    W ręcznie wysuwanym nie da się niechcący nacisnąć 'guziczka', ale też kompaktów z ręcznie wysuwanymi chyba brak.



  25. filemon112
    filemon112 19 marca 2026, 19:14

    Jarek
    W futerale, w napakowanym plecaku, przyciśnięty czymś i w wielu innych sytuacjach których nie przewidzisz, wysuwany obiektyw jest do bani.

  26. JdG
    JdG 19 marca 2026, 20:55

    Co do wysuwanych obiektywów, czyli obiektywów składanych, to faktycznie największą ich wadą jest to, że wśród kompaktów chyba nie ma takich ręcznie rozkładanych, może na wyższej półce cenowej takie były, ale nic nie przychodzi mi na myśl; nie wiem, dlaczego nikt nie wpadł na myśl, że odjęcie serwomotrka to pewna oszczędność, pewnie chodziło o to, żeby wszystko było automatyczne.

    Inną wadą jest trudność z uszczelnieniem, jednak w naszych warunkach klimatycznych, mimo ocieplenie globalnego, wciąż nie jest to duża wada - na ogół nikt nie próbuje z takim sprzętem uprawiać fotografii podwodnej bez specjalnej obudowy;

    ale samo rozłożenie obiektywu zajmuje nieco czasu; potem jeszcze dochodzi sterowanie zoomem za pomocą serwomotorka, co zwykle bywa dość upierdliwe i zajmuje kolejne ułamki sekund, czy nawet całe sekundy; ale co tam, kiedyś z tym się godziłem, bo uważałem, że to świetny i przyszłościowy koncept - aparat z uniwersalnym obiektywem, pokrywającym szeroki zakres odpowiadający nawet 90% sytuacji zdjęciowych;

    przy tym tani - poniżej 2 tys. PLN - chyba wszystkie swoje pierwsze aparaty cyfrowe nabyłem z przestrzeganiem tej zasady - super sprawa - mały, tani, dużo może, bo i zoom bardzo jasny - np. w przypadku Nikona Coolpix P7800 był to zoom o jasności f/2-4 przy zakresie ogniskowych odpowiadających 28-200 mm w fufu! zna ktoś odpowiednik tego w większym formacie? zwłaszcza w fufu? a to przecież wciąż w obudowie w zasadzie kieszonkowej, z wizjerem EVF i mnóstwem różnych pokręteł i przycisków sterujących - z daleka wygląda jak aparat zdecydowanie PRO. zwłaszcza z góry i od tyłu;

    zanosiło się na ideał, ale ten idealny aparat na dobrym obiektywie się kończył, i matrycy, też dobrej, choć w wymiarze telefonicznym, i - dziwo - dobrej metalowej obudowie; reszta to była tragedia, mokry sen księgowego - wszystko tanie i tandetne;

    pewnie dlatego właśnie takie urządzenia się nie upowszechniły; najbliżej może jest Sony RX100 VI-VII - obiektyw lepszy niż w tym Nikonie, odpowiednik 24-200 mm, ciemniejszy niestety o 1-0,5 EV, ale wciąż bardzo jasny, ma nawet wizjer (on demand), rozmiar kieszonkowy, jednak ogólna koncepcja (automat) i ergonomia dość beznadziejna, co wraz z ceną (ca 5 tys. PLN) czynią ten przyrząd wciąż mało popularnym; jednak Kodak za 5 stówek, z zoomem lub nawet bez, zdecydowanie z tym wygrywa;

    w powyższym kontekście, ów Ricoh GR ma jakąś tam niedużą niszę i w niej trwa, już 4. wersję;

    natomiast obiektywy składane są bardzo dobrym konceptem - używałem całkiem dużej ich liczby i z powodu ich "składalności" nigdy się im nic nie przydarzyło złego, wyjąwszy może pierwszego Nikona Coolpix 8400, który już w aurze tuż przed deszczowej nie za bardzo chciał działać;

    jak już coś się działo złego moim obiektywom, to raczej z powodu ich sporej masy i tu doznałem całkiem sporej gamy wypadków, niekiedy dramatycznych, z pogięciem obudowy i wyłamaniem bagnetu włącznie (bagnet w korpusie jest lepszy z zasady, na szczęście).

  27. boa ksztusiciel
    boa ksztusiciel 20 marca 2026, 11:41

    @JdG

    Ale wiesz, ze np. Vivo x300 ultra bedzie mial mozliwosc doczepienia tele. Co da ogniskowa 800mm, wzgledem glownego aparatu bedzie to ok. x23 zoom? Wiec tez jest taka mozliwosc, jesli komus na tym zalezy. Ale zazwyczaj przecietnemu uzytkownikowi wystarcza te, ktore juz sa wbudowane optyczne uwa 14mm (bardzo duza matryca, taka matryce ma
    Np iphone 17 pro max jako główną!!), glowny 35mm(nowy 1/1.12" lyt901), tele. 85mm, tez spory czujnik. Dzieki rozdzielczosci 200mpx dostajemy bezstratny zoom cyfrowy na poziomie 135mm/200mm/300mm

    Nie wiem, jesli ktos wybiera dzisiaj np. jakiegos tz300 czy innego rx100 zamiast flagowego smartfona, to musi być masochistą xD

  28. boa ksztusiciel
    boa ksztusiciel 20 marca 2026, 11:48

    i jeszcze tak btw. Bo tutaj niektorzy sie chwala, ze robia na manualu tym GRiV xD Chcialbym tylko przypomniec lub uswiadomic moze niektorych, ze to nie jest juz tylko przywilej i atut aparatow, bo praktycznie kazdy lepszy telefon takze posiada dzisiaj rozbudowane tryby manualne, gdzie mozna ustawiac balans bieli, czas migawki lub przyslone. No nie kazdy ma jeszcze ustawianie przyslony, ale chyba tam ktorys Huawei to posiada i z plotek wynika, ze nowy Iphone 18 niby ma miec zmienna, ale akurat Iphony sa uposledzone, one wszystko robia full auto, maja ubogi tryb foto. Natomiast smartfony juz maja nawet histogramy na podgladzie i rozne inne funkcje zaczerpniete z aparatow, wiec jesli ktos chce, to smartfonem tez da sie robic zdjecia w manualu, tylko nie widze osobiscie takiej potrzeby, bo tryb automatycny idealnie, perfekcyjnie ustawia ekspozycje, wiec bardzo ulatwia i przyspiesza to robienie po prostu zdjec.

  29. JarekB
    JarekB 20 marca 2026, 12:01

    'tryb automatycny idealnie, perfekcyjnie ustawia ekspozycje'

    Nareszcie! Teraz już naprawdę można się rozejść, wszystkie problematy zostały rozwiązane.


    BTW - nadal 0,5% populacji fotograficznej w to nie wierzy, ale who cares?


    /s

  30. photopolis
    photopolis 20 marca 2026, 13:26

    @vulkanwawa
    > tylko że w kontrastowych scenach jak np ta link musisz na GR robić w RAW i edytować i też albo nie odzyskasz cieni albo przepalonych obszarów

    To zdjęcie jest tak "mdłe" że szkoda czasu na edycję. Zero szans na wydobycie detali.

  31. Lipen
    Lipen 20 marca 2026, 13:38

    Nie wiem czy jest sen przedstawiania takich zdjęć gdyż są one po prostu normalne, czasem lekko miękkie, czasem widać aberracje. Po prostu norma. Gdybyśmy zestawili zdjęcia Ricoha ze zdjęciami z 3 podobnych kompaktów, ale bez opisu które było robione którym, to pewnie po równo 25% ludzi poprawnie by odgadło, które jest robione, którym. Testy laboratoryjne wykazałyby przewagę któregoś obiektywu, ale w życiu codziennym to nie ma kompletnie żadnego znaczenia. Szału nie ma, taka typowa jakość kompaktowa. I tyle.

  32. JdG
    JdG 20 marca 2026, 14:18

    > Ale wiesz, ze np. Vivo x300 ultra bedzie mial mozliwosc doczepienia tele.

    to zasadniczo nie jest żadna sensacja, od dawna trwają próby pożenienia smartfona z osobnym aparatem tzw. "systemowym" (czyli z wymienną optyką) i na razie efekty są umiarkowane, choć sam pomysł jest całkiem dobry - telefon ma jednak uniwersalny, całkiem mocny procesor i sporo pamięci i sporo aplikacji w tej pamięci, więc potencjał jest, z użytecznym, dostępnym i chętnie używanym sprzętem już dużo gorzej;

    do któregoś z telefonów miałem zestaw soczewek, który rozszerzał i zawężał pole widzenia aparatu, chyba nawet go wypróbowałem kiedyś, jakiś czas nosiłem w torbie a teraz nie wiem nawet, gdzie się podziały;

    pomysł, żeby coś dołączyć do smartfona, który sam przecież mały nie jest - taka mała dachówka, czasem prawie tablet, jest kuszący, ale jak widać nie prosty w implementacji; wymiar podłużny każdego z używanych przeze mnie telefonów jest sporo większy od największego wymiaru aparatu Olympus E-M10, którego chyba nawet częściej używam (tylko na grubość przegrywa ze smartfonem 6,8");

    zatem dołączanie do czegoś takiego jeszcze jakichś elementów czyniłby te urządzenia już może średnio wygodnie używalnymi; i to jest pewnie powód, że - jak pokazują statystyki CIPA - ruch na rynku w zakresie kompaktów jest jakby większy niż w pozostałych jego segmentach.

  33. Bahrd
    Bahrd 20 marca 2026, 16:49

    Filemon: "W futerale, w napakowanym plecaku, przyciśnięty czymś"

    Czyli - zasadniczo - wystarczyłoby pamiętać, żeby go wyłączyć przed spakowaniem?

  34. photopolis
    photopolis 20 marca 2026, 22:21

    @Bahrd
    Sęk w tym, że w napakowanym plecaku często dochodzi do auto-włączenia się aparatu.

  35. filemon112
    filemon112 20 marca 2026, 22:30

    Zasadniczo wyjąć baterię...

  36. Bahrd
    Bahrd 21 marca 2026, 09:45

    Photopolis - nawet jak jest we wzmiankowanym futerale? A jak się futerał "skończył", to można przecież wziąć i zawinąć w skarpetę albo nawet w ineksprymable?!

    Czasem można trochę tak, żeby jednak "nos dla tabakiery"... ;)

  37. TRI-X
    TRI-X 21 marca 2026, 14:43

    Miałem pierwszą GR i byłem super zadowolony bo aparacik jako jedyny zmieszczał się do wewnętrznej kieszeni marynarki no i dawał super zdjecia. to było oczywiście przed erą cudsmartfonów. Minusem było wysuwany tubus zajmujący troche czasu co było irytujące dla streetowca, który nie chciał mieć go włączonego cały czas ( baterie) a niestety nie było opcji zostawienia go wysuniętego przy automatycznym usypianiu ( sleep mode). Minusem był wysuwany tubus podczas hardkorowej pogodzie, kiedy musiałem zakładać specjalny tubus na filter, który nota bene musiałem używać do szerokątnego konwertera (super jakości). Wkręcanie i wykręcanie go było tak wkurzające, że w końcu przyspawałem go do tubusa na filter dają mi możliwość używania bagnetu na korpusie. Oczywiście brak uszczelnienia, wizjera EFV oraz odchylanego wyświetlacza tez było minusem. W końcu zauważyłem kurz na matrycy a resztę dobił zacinające się wysuwanie tubusa. Naprawa i czyszczenie nie warta była ryzyka. Finito, przesiadka na Fuji X-E3.

  38. photopolis
    photopolis 21 marca 2026, 20:41

    @Bahrd
    czy mógłbym prosić o link do futerału, o którym piszesz? Nie potrafię odnaleźć na stronie.

  39. kgpost
    kgpost 22 marca 2026, 02:07

    @przedpiszcy

    Trochę mnie śmieszy czytanie tego o czym piszecie. Mam wrażenie, że żaden z Was nie miał w ręku GR-a. Używam ich od 12 lat - GR, GR2, GR3, GR3X - noszę w kieszeniach, tych małych pokrowcach GC-11, torbach, plecakach i cholera wie gdzie jeszcze. Ale nigdy, przenigdy, żaden GR mi się nie włączył bez mojego palca. Przycisk włącznika jest tak zagłębiony, że takie włączenie jest prawie niemożliwe.

    A co do jakości zdjęć. Cóż, mam Sony A7R3 z 35GM i Fuji X100VI. Fuji mimo 40 megapikseli nie ma podejścia do GRa jeśli chodzi o ostrość i rozdzielczość. No i jest 2 razy cięższe. Sony z tą 35ką GM jest oczywiście lepsze ale za to ogromne.

    Wybór narzędzia to subiektywna sprawa. GR4 nie jest dla mnie, bo po prostu za mało się różni od trójki i jest za drogi.

    Ale jeśli ktoś chce być wolny, nie chce dźwigać wiele sprzętu, mieć super jakość zdjęć, robi zdjęcia przy których nie jest potrzebny super AF i nie musi mieć zooma, to zdecydowanie powinien rozważyć jakiegoś GRa.

    Dopuszczam to, że mogę się mylić, bo 12 lat to w sam raz, żeby się sfanatyzować :-)

  40. Bahrd
    Bahrd 22 marca 2026, 09:03

    photopolis, niestety odnosiłem się tylko do wpisu Filemona: "W futerale, w napakowanym plecaku, przyciśnięty czymś".


    kgpost: "Dopuszczam to, że mogę się mylić, bo 12 lat to w sam raz, żeby się sfanatyzować :-)"

    Kiedyś mówiło się po prostu "przywyknąć"... ;)

  41. PiotrWachowiak
    PiotrWachowiak 22 marca 2026, 10:17

    Mój GR od lat jezdzi w tym:

    link

    Sprawdziłem, jeżeli obiektyw jest zablokowany, wyświetla się komunikat "Błąd obiektywu" i nie jest on otwierany "na siłę".

    Problemem jest czas jego wysuwania, jak pisali poprzednicy - tracimy cenne sekundy. Coś za coś.

  42. photopolis
    photopolis 23 marca 2026, 08:13

    @Bahrd
    Spoko.

    @PiotrWachowiak
    Tani nie jest, ale wygląda super.

  43. filemon112
    filemon112 23 marca 2026, 16:04

    Zdaje się niepotrzebnie szukałem dziury w całym.
    Połamały mi się mechanizmy wysuwania obiektywów w kilku aparatach, które bardzo lubiłem: Canon Prima 5, Leica mini, Canon Powershoot A400 i Lumix LX100. Stąd trauma.
    Żeby nie było, bardzo podoba mi się ten Ricoh. Nawet za bardzo...

Napisz komentarz

Komentarz można dodać po zalogowaniu.


Zaloguj się. Jeżeli nie posiadasz jeszcze konta zarejestruj się.