Mijający tydzień upłynął pod znakiem promocji związanych z "Czarnym piątkiem". W sieci pojawiło się też kilka plotek, do których zestawienia serdecznie zapraszamy.
Uwaga! Poniższe informacje w większości nie są oficjalnymi informacjami producentów i pochodzą często z nieznanych i niepotwierdzonych źródeł, które publikowane są w portalach:
Canon
RF 70-180 (200) mm f/2.8 IS STM
Mówi się, że Canon pracuje nad pełnoklatkowym teleobiektywem o zakresie ogniskowych 70-200 mm lub 70-180 mm. Miałby to być przedstawiciel tańszej serii, do której można zaliczyć instrumenty RF 16-28 mm f/2.8 IS STM oraz RF 28-70 mm f/2.8 IS STM.
Sigma
Nowy Foveon nieprędko
W jednym z wywiadów, CEO Sigmy Kazuto Yamaki powiedział, że nowy Foveon jest wciąż w fazie rozwojowej. Inżynierowie pracują nad architekturą pikseli, ale nie zaczęli projektować całej matrycy. Innymi słowy można założyć, że na nowy sensor Foveon przyjdzie nam poczekać jeszcze kilka lat.
Sony
A7 V
W zeszłym tygodniu publikowaliśmy „pełną” nieoficjalną specyfikację A7 V. Ostatnio pojawiło się jeszcze kilka nowych informacji:
- funkcja Pre-Capture ma rejestrować zdjęcia do 1 sekundy sprzed wciśnięcia do końca przycisku migawki,
- w trybie 30 kl/s nie będzie widoczne zaciemnienie obrazu w wizjerze,
- w trybie nagrywania 4K 120p będzie wymuszony lekki crop 1.1x,
- aparat będzie miał jeden slot SD, a drugi typu combo, czyli z możliwością stosowania zarówno kart SD, jak i CF typu A.
Niemiecki oddział firmy Sony zamieścił zdjęcie „teaser” przedstawiające nadchodzący aparat:
Nowy GMaster
Podobno już wkrótce Sony zaprezentuje nowy szerokokątny obiektów zoom – 16-28 mm f/2 flagowej serii GM. Uzupełni on ofertę dwóch pozostałych zoom-ów f/2, czyli 28-70 mm oraz 50-150 mm.
Viltrox
Konwertery dla X100
Wygląda na to, że już wkrótce w sprzedaży pojawią się zapowiadane wcześniej w plotkach konwertery dla aparatów serii X100 od Viltroksa. WCL-X100VI zredukuje ogniskową do 28 mm, natomiast TCL-X100VI wydłuży ją do 50 mm. Nie wiadomo jeszcze ile będą kosztować.
To ile to już.lat trwa to gonienie króliczka o imieniu Foveon ?
SONY A7V: funkcja Pre-Capture ma rejestrować zdjęcia do 1 sekundy sprzed wciśnięcia do końca przycisku migawki.
Zaczynam się bać. Wersja A7X będzie zapewne robiła zdjęcia zanim wyciągnę aparat z plecaka i zapyta mnie: "które Jaśnie Pan sobie życzy?" 🤒
Soniak10 ta funkcja pojawi się zapewne w aktualizacji V. A7X będzie modelem Ai który będzie generował zdjęcie o jakie zapromptujesz.
Się porobiło! Canon proponuje trzy klasyczne zoomy w wersji ostrożnej/budżetowej, a Sony leci na pełnej petardzie.
O ile ...z trudem sobie przypominam coś pozytywnego o RF 16-28 mm f/2.8 IS STM oraz RF 28-70 mm f/2.8 IS STM, to fakt że wymiary tych obiektywów były w zasadzie takie same.
Jeśli RF 70-180 (200) mm f/2.8 IS STM, byłby tych samych wymiarów, to można powiedzieć, że to dopełnienie filozofii - plastikowo ale jednakowo.
W sam raz pod 4K@FF... Reszty nie trzeba.
Nie będzie w Sony A7V wideo w 6K lub 7K,
ani trybu Open Gate.
link
Canon R6 III: 7K DCI/60 (Raw), 7K/30 open-gate
Nikon Z6III: 6K/60 (Raw), 5.4K 60p
Panasonic S1II: 6K/30 (3:2) open-gate (Raw), 5.9K/60p (16:9)
Mihmih, wydaje mi się że nad tym wszystkim siedzi Google i ocenia zdjęcia zanim wyjmiesz aparat z kieszeni.
Żeby znaleźć jakieś wady w A7V, to warto nawet Panasa pochwalić 🤣.
PDamian: Zarząd Sony się zapłacze na śmierć jeśli Ty nie kupisz ale inni kupią i znów będzie to hit sprzedaży jak zwykle w tej linii puszek Sony ;)
Chwalony jest Panas i Canon ;)) OOO matko i córko Nikon się chwieje w posadach ;)))
Pamiętam przepychanki pomiędzy nikoniarzami z D50 i canoniarzami z 350D :D Z tego się wyrasta :D
Czytając domniemane specyfikacje nadchodzącego Sony A7 V, dłuuugo się zastanawiałem jaki korpus dokupić jako zapasowe body do mojego A7 IV (oczywiście myślałem o następcy, większość kwoty miałem już odłożoną). Po głębokiej analizie moich potrzeb padło na.... A7 III (za jedyne 4700 PLN). I to był strzał w dziesiątkę :-)
W wideo cała konkurencja odjechała
i Sony jest czerwoną latarnią.
A7 III jest ponadczasowy. Zamiast zmienić puszkę wolę kupić kolejnego Zeissa, ale ja tam się nie znam.
Jeszcze jeden! Jeszcze jeden!
Jak widać - fotograficznie A7V wjeżdża walcem, więc pozostaje video, no i cena zaopatrzona w stosowny podatek od nowości. Będo linki z Hameryki i (to nowość) z Niemcowa.
...nie zwróciłbym szczególnej uwagi na tej apart, gdyby nie to, że Sony zamieściło „teaser” przedstawiający nadchodzący aparat...na monochromatycznej grafice.
:)
B&W rules!
@sektoid
Dla mnie też A7III był również niemal wszystkomającym, brakowało/brakuje mu tylko porządnej stabilizacji.
Na niemieckim teaserze nie widnieje A7 V.
Tak sobie kombinuję. Może Canon 70-180/2.8 okaże się też rebrandowanym Tamronem? To w sumie byłaby dobra informacja bo by pokazywało jakąś chęć do zmiany w kwestii bagnetowego monopolu. Z drugiej strony zapewne oryginalna konstrukcja (nowsza) Canona byłaby lepsza optycznie.
Dopóty udziały rynkowe się zgadzają, roczne cele ilościowe/finansowe są realizowane, dopóty mało jest powodów, aby Canon otwierał bagnet, przynajmniej dla FF. Ew. rebranding jakiegokolwiek obiektywu nie jest dowodem na otwieranie bagnetu - Canon kupi projekt, zapłaci zań i na tym się współpraca kończy.
@Jacek_Z
"Tak sobie kombinuję. Może Canon 70-180/2.8 okaże się też rebrandowanym Tamronem?"
... mógłby być bo te Canonowskie RF nie dość że z kiepisiego plastiku to jeszcze ma fakturę która szybko łapie zarysowania.
poza tym ich te niby lepsze silniki USM to były dobre ale 15 lat temu, nie powiem szybkie ale słychać te bzyczenie przy AF a STM to wiadomo do szybkich i cichych też nie należy.
np porównywałem RF 85mm f2 a Sony FE 85 1.8 to Sony nie dość że wiele lepiej wykonany to autofocus praktycznie niesłyszalny i szybszy.
i te Canona skąpstwo na osłony przeciwsłoneczne, no bez żartów 5 zł więcej w produkcji za kawałek plastiku. Żenujące.
Za to Tamronowi by się należało +10 pkt.
Byc nadwornym dostawca Nikona i jednocześnie sprzedawać Canonowi.
fiu fiu..
Coś ostatnio już nawet Sony nie generuje - prawie tysiąca komentarzy - jak dawniej. Poziom się stabilizuje!
Czyli jedyne co zostaje to kupic jakis 100mpix i robić downscale żeby mieć fejk foveona :-(
Brak open gate w A7V w ogóle mnie nie martwi
@Wnioski
Jeżeli chcesz wiele komentarzy, to musi paść magiczne słowo - m4/3, vide:
link
gdzie zapewne padł tegoroczny rekord ilości komentarzy, aczkolwiek premiera A7V dopiero jutro...
Tak. Open gate to w tej chwili takie słowo klucz do sukcesu. Sczytywanie wideo z całej matrycy to nowy "game changer". Myślę jednak, że wcale nie jest tak hop siup i czy koszty w postaci np rolling shutter nie przewyższą zysków nawet dla kogoś kto będzie w stanie wykorzystać zalety efektywnie a nie tylko ideologicznie. A w sony nadal kluczowy jest "open bagnet" a nie "open gate". I właśnie ta cecha w połączeniu z przyzwoitym AF który może i w jakichś sytuacjach kosmetycznie ustępuje Canonowi a może i nie bo jednak ciężko to porównać w praktyce, jest motorem napędowym. Powiecie, że Canon się zmienia bo wypuścił 45 1.2 w cenie orzeszków. Fantastycznie ale jedno szkło nie czyni wiosny a poza tym w naturalny sposób takie szkło musi być kiepskie, żeby nie podkopywało sensu istnienia linii premium. A myślę, że i tak podkopuje bo czy gdyby Canon wypuścił teraz 45 1.2 z paskiem za 13tys to nie sprzeda go mniej? Chcąc walczyć dostępnością cenową koncentrują się na wypuszczaniu budżetowego szkła a tę część biznesu Sony chyba sobie słusznie odpuszcza. Jechałem wczoraj z fotografką zwierząt (psy, koty, lisy ale ludzie też się trafiają) Robi to komercyjnie bazując na bezlustrach Nikona. Pytam się, czy współczesna technologia wykrywania oczu zwierząt pomaga jej w pracy? Zaczęła się śmiać i mówi, że próbowała i wróciła do single point. Stwierdziła, że wybór Nikona nie był dobrym posunięciem, bo w jej pracy kluczowe są fantastyczne szkła a w stajni Nikona nie dość, że jest drogo, to jeszcze bez szału i z zazdrością patrzy na Sigmy i na to jak współpracują z Sony. Możliwe, że będąc w takiej niszy obserwowanie nowych premier pokroju 135 1.4 może denerwować. Na szczęście brak open gate to afera na miarę Watergate i wreszcie pogrąży tego sonotrolla rynku ;)
A ja trzymam A7III choć miałem zamiar się go pozbyć na rzecz budowy systemu w oparciu o GFX 100 II ale coś czuję, że ten drugi prędzej znajdzie nowy dom. Chyba, że jakiś Viltrox albo Sigma czy inny Samyang dojdą do wniosku, że warto na tym rynku powalczyć. P.S. Stary Samyang 135 2.0 jest bezpośrednio porównywalny z GF 110 F2.
Różnica w rozdzielczości między 4K [Sony A7 V]
a 6K [Nikon Z6 III i Psnasonic S1 II] i 7K [Canon R6 III]
to przepaść.
4K: 3840×2160 - 8,3 Mpix
6K: 6048×3402 [Nikon] lub 5.9K: 5888x3312 [Panasonic] - 20.6 lub 19,5 Mpix
7K: 6960x3672 - 25,6 Mpix
Video ostatnią deską ratunku dla fotografów.
Co z ceną?
link
Co z tego że "open bagnet" skoro wszystkie obiektywy producentów innych niż Sony są upośledzone? Nawet najdroższe Sigmy Art i Sport nie są w stanie w pełni wykorzystać potencjału aparatów.
Pewnie, budżetowo Viltrox, Samyang, Sigma czy Tamron mogą być ratunkiem, ale jednak jak chcesz wycisnąć wszystko z korpusu to i tak trzeba kupić Sony.
Szczęśliwie Canon i Nikon dogonili, a nawet przegonili Sony w kwestii korpusów i jest wybór.
Nie - "wszystkie obiektywy producentów innych niż Sony są upośledzone",
tylko: "wszystkie obiektywy innych producentów są upośledzAne
przez korpusy Sony" ...do 15 kl/s i bez możliwości użycia TC.
'skoro wszystkie obiektywy producentów innych niż Sony są upośledzone'
Nie ma darmowych obiadów - business case z otwartym bagnetem jakoś się musi spinać i udziały rynkowe Sony to potwierdzają
'Szczęśliwie Canon i Nikon dogonili, a nawet przegonili Sony w kwestii korpusów i jest wybór'
Canon od lat nikogo nie musi gonić, on gra w swojej lidze. A Nikon? Specyfiką pokazywania nowych modeli w sporych odstępach czasowych powoduje, że ten 'nowszy' jest zwykle 'lepszy' od starszego. należy się spodziewać, że aparat renomowanego producenta z czerwca 2024 będzie 'lepszy' od starszej o 2,5 roku konkurencji. Jutro okaże się (również via raport wstępny Optycznych) jak daleko Sony odjechało. Za 2,5 roku pojawi się kolejny Nikon i tak dalej.
'ale jednak jak chcesz wycisnąć wszystko z korpusu to i tak trzeba kupić Sony.'
Jaki % rynku ma potrzebę wyciskania wszystkiego z korpusu? Jak % użytkowników A7x ma potrzebę wyciskania wszystkiego? Vide 2 komentarze w tym wątku zadowolonych użytkowników A7III w niemal 8 lat po jego premierze...
Ostatnio zasłyszane: "Jedni mają rawy i open gate, a drudzy rynek filmowy". :)
I znowu zjeb... firmware
link
Nie ma jak unieruchomić klientom A7 IV
parę dni przed premierą A7 V.
🤣
link
🤣 🤣
Zaktualizowałem i nic złego się nie dzieje.
Kto jest bez winy, niech pierwszy...
link
link
Szabla, ....to naprawdę głupia odpowiedź.
W skrócie: „U mnie działa” to IT-owy odpowiednik „problem leży po twojej stronie”. Niby niewinne zdanie, ale potrafi doprowadzić do szału bardziej niż sam błąd.
Inny klasyk to, złota rada: „Wyłącz i włącz jeszcze raz”
czyli, w oficjalnym stanowisku :
"This issue can be resolved by Initializing all the settings to the default settings."
Że może pojawić się błąd, to wszyscy rozumieją, ale dobra firmę poznaje się po tym jak problem rozwiązuje.
Szabla: "Zaktualizowałem i nic złego się nie dzieje."
No ba! Kruku krukowi, jak to mówią... ;)
A tak serio, załóżmy, że coś jest na rzeczy, ale przecież wiadomo, że firma testowała aktualizację przed jej publikacją.
Co się zatem mogło wydarzyć? Nie wszystkie A7IV są z tej samej gliny?
"Nie wszystkie A7IV są z tej samej gliny?" -
dywersyfikacja źródeł dostaw, to wydaje się oczywisty powód.
Multi-sourcing - korzystanie z wielu dostawców dla tego samego komponentu lub usługi..to część systemu japońskiej metody „zero zapasów”, cała filozofia opisana jest w Toyota Production System
@JarekB
"Canon od lat nikogo nie musi gonić, on gra w swojej lidze."
No tak niezupełnie. To jednak Sony wymusiło, że Canon musiał się mocniej przyłożyć do bezluster, bo użytkownicy dslr Canona przechodzili ze swoją szklarnią na korpusy Sony, bo nawet przez adapter AF działał lepiej. To Sony łamało kolejne bariery niektórymi modelami jak pierwsze A9, A1 czy nowy A9 z GS, który do tej pory nie ma konkurencji.
Molonie, JIT zna każdy, nie tylko Toyota.
PS
[ link ] - z różnej gliny źle, z tej samej też niedobrze... ;)
Lord: "o Sony łamało kolejne bariery niektórymi modelami"
I - uważam - że to ich siła i słabość. Bo przyciągnęli w ten sposób klientów oczekujących coraz to nowych (niekoniecznie niezbędnych teraz-zaraz-już) rozwiązań. A klienci z takiej gliny, nawet jeśli nie nucą sobie codziennie [ link ], to oczekują, że tak właśnie będzie...
Oczywiście zdobyli przez te lata również klientów, którzy aż tak nie potrzebują się dowartościowywać sprzętowo, ale w Internecie większość ma zwykle "vocal minority".
@lord13
Niczego nie odbieram Sony, które wykonało (i nadal wykonuje) ogromną i nowatorską pracę w segmencie, ale z przyjemnością obserwuję zachowania Canona, który spokojnie i w swoim tempie 'robi robotę', a publika za nim podąża. Jestem zupełnie spokojny, że jeżeli konkurencja ich czymkolwiek przyciśnie, to wtedy pokażą swoje rozwiązania i się obronią, vide ostatni ruch z super tanim 1.2/45.
...no nie.
JIT to zamerykanizowana procedura, różni się od TPS,
Oryginalna zawiera "niestrudzoną refleksję (hansei) i ciągłą poprawę (Kaizen)"
JarekB
"...z przyjemnością obserwuję zachowania Canona, który spokojnie i w swoim tempie 'robi robotę'.."
:)
...w 2025 Canon przedstawił następujące "optyczne wyroby":
- RF 16-28 mm f/2.8 IS STM
- RF 20 mm f/1.4L VCM
- RF-S 14-30 mm f/4-6.3 IS STM PZ
- RF 75-300 mm f/4-5.6 - to było bardzo :)
- RF 85 mm f/1.4L VCM
- RF 45 mm f/1.2 STM - :)
W tym czasie Sigma:
High End' owe
Sigma 135mm f/1.4 DG Art
Sigma 200mm f/2 DG OS Sports
Sigma 35mm f/1.2 DG II Art
Sigma 300-600mm f/4 DG OS Sports
Sigma 20-200mm f/3.5-6.3 DG Contemporary
APS-C:
Sigma 17-40mm f/1.8 DC Art
Sigma 16-300mm f/3.5-6.7 DC OS Contemporary
Sigma 12mm f/1.4 DC Contemporary
filmowy:
Sigma 28-45mm T2 AF Cine Zoom
Taak....można powiedzieć że..."Canon gra w innej lidze".
Multi-sourcing to nie jest środek do realizacji JIT, ale do uniezależnienia się od jednego dostawcy, który może upaść, zostać zniszczonym przez powódź (vide przypadek sprzed kilku lat), itd.. To bardzo ładnie widac na tzw. poziomie makro-ekonomicznym, gdzie państwa uzależniają się od dostaw tylko z jednego kierunku - vide kryzys gazowy po ruskiej inwazji, widać rozmaite kryzysy wokół pandemii i nie kończących sie lockdownów w Chinach, no i kryzys z dostępnością wielu leków związany z monopolizacją ich produkcji przez Chiny i Indie.
@molon_labe
W biznesie (no i w życiu?) nie chodzi o to, aby się narobić, ale żeby zrealizować cele finansowe/ilościowe. Realizuje je Canon, realizuje je Sigma, choć Canon realizuje to w kwotach kilkanaście (?) razy wiekszych. Z punktu widzenia fotograficznego można to opatrzyć dowolną ilością ':-)', ale klienci ten rodzaj zachowania akceptują.
...no to pięknie podsumowałeś Canona.
"Jutro okaże się (również via raport wstępny Optycznych) jak daleko Sony odjechało."
Po premierze okaże się czy w ogóle Sony udało się dogonić Nikona i jego Z6III.
Z6III które kosztuje niecałe 9000zł, mniej niż teraz A7 IV. Czy Sony wypuści nowy aparat taniej niż A7 IV?
Zaczyna się ...
Dla przypomnienia materiał z premiery Z6III
'Sugerowana cena na polskiej stronie Nikona – 12999 zł'.
Czy podatek od nowości był przy Z6III tak duży, czy też popyt jest tak mały, że cena musiała spaść o 30%, aby ktokolwiek się po to schylił?
'Czy Sony wypuści nowy aparat taniej niż A7 IV?'
Jakaż to szkoła ekonomiczna sufluje komukolwiek tego rodzaju pomysły?
'Z6III które kosztuje niecałe 9000zł, mniej niż teraz A7 IV'
Sprzedawać tanio, ale za to niedużo?
Molonie, JIT z definicji zawiera w sobie tak sprzężenie zwrotne (hansei) jak i wynikającą z niego adaptację (kaizen) - ale przyznaję, że japońskie nazwy robią lepsze wrażenie...