Zapraszamy do zapoznania się z naszym cotygodniowym zestawieniem najciekawszych plotek z branży.
Uwaga! Poniższe informacje w większości nie są oficjalnymi informacjami producentów i pochodzą często z nieznanych i niepotwierdzonych źródeł, które publikowane są w portalach:
Leica
Q3 Monochrom
Jeśli wierzyć nieoficjalnym doniesieniom, w listopadzie br. na rynku powinna pojawić się „kompaktowa” Leica Q3 w wersji Monochrom. Jak nazwa wskazuje, zostanie wyposażona w sensor generujący wyłącznie czarno-białe zdjęcia, a zatem pozbawiony filtra Bayera.
Nikon
70-200 mm f/2.8 II
Podobno w najbliższych miesiącach, Nikon wprowadzi do swojej oferty drugą wersję obiektywu 70-200 mm f/2.8. Warto przypomnieć, że niedawno wszedł do sprzedaży odświeżony Nikkor 24-70 mm f/2.8 II.
Z9 II
Mówi się, że w bieżącym japońskim roku fiskalnym (do końca marca 2026 r.) nie ma co liczyć na premierę flagowca Z9 II.
OM Digital Solutions
Nowa fabryka
4 listopada br., firma OM Digital Solutions otworzyła nową fabrykę obiektywów w Japonii (Okaya, prefektura Nagano). Czy w związku z tym możemy się spodziewać większej liczby premier nowych szkieł? Czas pokaże.
Sirui
Astra
Jedno ze źródeł plotek donosi, że Sirui wypuści wkrótce trzy pełnoklatkowe obiektywy anamorficzne Astra, o ogniskowych 50, 70 oraz 100 mm T1.8. Ciekawostką jest fakt, że zostaną one wyposażone w autofocus. Współczynnik ściskania wyniesie 1.33x, a dostępne mocowania obejmą L-mount, Nikon Z oraz Sony FE.
Sony
A7 V
Wg portalu sonyalpharumors, premiera A7 V na 100% odbędzie się na początku grudnia, być może 5.12. Pewne ma być także zastosowanie 33-megapikselowego sensora, choć wciąż nie wiadomo, czy będzie to klasyczny układ z poprzedniego modelu, czy np.
semi stacked. Podobno poprawiono natomiast wizjer elektroniczny. Do sieci wyciekły też dwa zdjęcia, rzekomo przedstawiające nowy aparat.
Viltrox
Telekonwerter 2x
Wygląda na to, że Viltrox wypuści wkrótce telekonwerter pod bagnet Nikon Z, wydłużający ogniskową dwukrotnie. Póki co nie wiadomo jeszcze, do których obiektywów będzie go można podłączyć.
Coś dla miłośników patentów
W sieci można znaleźć patent od Viltroksa, opisujący obiektyw typu tilt-shift. Nie są jednak znane jego parametry.
Skorop OM Digital Solutions otwiera nową fabryke z obiektywami, to można chyba spodziewać sie nowych aparatów :)
Np. ortodontycznych.
Nawet jakby coś z m43 by miało wydawać nowe aparaty, to wolałbym żeby to był Panasonic i następca GM1 albo GM5. Mogliby zrobić trochę zamieszania w kilku specyficznych małych niszach :D
Od panasonica wystarczy tylko G9II w body GX8 i nic wiecej nie musza juz robic xD A Om system, te moglby w koncu oglosic jakies ciekawe obiektywy dla zwyklych zjadaczy chleba, a nie bogatych ptasiarzy czy samolociarzy. Kiedys zapowiadali serie prime 1.4 i skonczylo sie na tym, ze zrobili tylko 1 czyli 20mm f1.4 i co dalej? Przydaloby sie cos szerszego np. 8mm f1.7, odswiezony 12mm f1.4 czy jakies portretowe? 42,5 f0,95?? Przydalby sie tez jakis nalesnik konkretny i przyzwoity optycznie.. duzo jest do nadrobienia, a oni sie jaraja jakimis dlugimi lufami za 4 moje wyplaty...
Tutaj pełne informacje o Sirui Astra, na stronie producenta:
link
Dostępne będą w dwóch wariantach, z niebieską i neutralną flarą.
Cena w przedsprzedaży tylko 799$ za każdy z nich.
@sektoid
A Carl Zeiss, oprócz chusteczek do czyszczenia okularów, coś jeszcze produkuje? 🤓
MaciekNorth
...elegancka fraza "Cena w przedsprzedaży tylko 799$ za każdy z nich." -
ech...dobra marketingowa szkła... "price $799 only"
pamiętam jeszcze
.................................just $799
.................................billing $799 only
.................................$799 billed once
.................................$799 for lifetime access
.................................$799 – best value plan
3xN
zdziwiłbyś się ...jak ostro.
Zeiss Milvus, Otus są / były produkowane przez Cosina.
Tymczasem na zdjęciu Soniacza jest ekran gibany we wszystkie strony🥁.
Oficjalna informacja o fabryce OMS w dziale Plotek?
Skoro zaczerpnięto wiedzy z portalu 43rumors, to warto byłoby zamieścić też część tamtejszych komentarzy, że może to nie jest nic nowego, że może przejęte od kogoś, itd. Ciekawym w tym wszystkim jest to, że zamiast budować dodatkową halę w Wietnamie otwiera się ją w Japonii. Niby fajnie, ale per saldo może i szkoda, bo Wietnam jest dobrym kierunkiem dla budowania gospodarczej odskoczni od supermocarstwa znad Huang He.
"Firma OM Digital Solutions Co., Ltd. (prezes i dyrektor generalny: Shigemi Sugimoto) otworzyła 4 listopada 2025 roku pierwszy w Japonii zakład produkcji soczewek optycznych – zakład OM Digital Solutions Co., Ltd. OM Optical Precision Okaya w mieście Okaya w prefekturze Nagano. Zakład w Okaya dysponuje nie tylko mocami produkcyjnymi, które pozwalają na elastyczną produkcję soczewek w małych partiach i o zróżnicowanym charakterze, ale pełni również funkcję zakładu pilotażowego do weryfikacji procesów produkcji soczewek nowej generacji. Dzięki temu OM Digital Solutions będzie promować rozwój technologii produkcyjnych w celu osiągnięcia funkcji i wydajności nowej generacji, a także pracować nad ogólnym udoskonaleniem technologii optycznej."
link
-"w małych partiach"
@MaciekNorth
Dzięki za linka.
Ten 1.8/50, ciężko się powstrzymać, chwilę zastanowienia nad tym, czy ta flara niebieska się przypadkiem szybko nie znudzi i można rozpocząć klikanie w celu otrzymania tego fotograficznego narzędzia.
BTW - czy ktoś już zadał pytanie - będzie z bagnetem R?
Nic o nowym Viltroxie 9 mm air?
> -"w małych partiach"
rynek raczej się kurczy, w dodatku m4/3 to nieduża jego działka, więc takie nastawienie jest poprawne; w każdym razie oznacza to, że szkieł będzie jednak więcej niż dotąd, bo posiadane przeze mnie obiektywy tej firmy sygnowane są "made in Vietnam" (tam jest fabryka Olympusa, z której korzysta OMDS) albo "made in Japan", więc jakieś moce produkcyjne w Japonii dotąd posiadali.
No i nie da się ukryć, że wiadomość o nowej fabryce obiektywów, znanej tu i na swój sposób cenionej firmy OMDS (dawniej Olympus), jest oczywiście interesującym przyczynkiem do trwającego na tym forum od kilkunastu lat czuwania przy "zdychaniu" tej firmy.
Ale dla użytkowników to wiadomość raczej miła, choć niespodziewana.
@JdG
To jest pierwsza fabryka Olympusa/OMDS w Japonii. Obiektywy produkowane dla nich w tym kraju do tej pory robione były przez Sigmę.
Ale mnie też cieszy ta wiadomość. Najpierw nowy obiektyw, a teraz fabryka w Japonii. Nadzieje, że system będzie rozwijany naprawdę rosną.
Co więcej tłumaczy to straty generowane przez firmę. Duże inwestycje, których nie było wcześniej (R&D nowego szkła i budowa całej fabryki) swoje kosztują i ciężko, żeby mała firma była w tej sytuacji na +. Mam szczerą nadzieję, że im się te inwestycje zwrócą.
Tak sobie myślę że ta fabryka będzie robiła tylko zaawansowane fikuśne soczewki
np. asferyczne
-a resztę będą robić tam gdzie dotychczas -czyli w tańszych krajach.
"firma OM Digital Solutions otworzyła nową fabrykę obiektywów w Japonii (Okaya, prefektura Nagano). Czy w związku z tym możemy się spodziewać większej liczby premier nowych szkieł?"
Gdyby się zdecydowali na dobrą stałkę 10 lub 12 mm o świetle 1,4 lub 1,7 i do tego za cenę ~800 USD (3500-4000 PLN) to biorę w ciemno. Chyba że w tzw międzyczasie kupię już inną stałkę. Za długo czekać nie będę, najwyżej parę miesięcy 🙄
@PDamian - automatyczny tłumacz trochę namieszał w tym co wkleiłeś. Po japońsku レンズ (czyt. renzu) oznacza zarówno obiektyw, jak i pojedynczą soczewkę. Podobnie zresztą jak anglojęzyczne „lens”, od którego rzeczone japońskie słowo się wzięło (w japońskim nie ma głoski L). Więc ta fabryka równie dobrze może robić soczewki, jak i kompletne obiektywy. Osobiście bardziej bym się skłaniał ku drugiej z tych opcji.
I tak to czytałem.
-"pozwalają na elastyczną produkcję obiektywów w małych partiach i o zróżnicowanym charakterze"
-"pełni również funkcję zakładu pilotażowego do weryfikacji procesów produkcji obiektywów nowej generacji."
Olek wyniósł produkcję dla obniżenia kosztów, więc -tak jak napisałem.
Ta fabryczka ma powierzchnię 853m2.
^
To raczej takie Centrum Badawczo Rozwojowe nowych metod produkcji.
Mogą tam też robić soczewki asferyczne czy Fresnela / dyfrakcyjne
-czy inne zaawansowane
do swoich obiektywów.
Tak myślę.
@filemon112
Niedawno wypuścili 9mm AIR, czym ma się różnić ten nowy, od tego dostępnego, który został wypuszczony miesiąc temu?
Amadi: "Podobnie zresztą jak anglojęzyczne „lens”, od którego rzeczone japońskie słowo się wzięło (w japońskim nie ma głoski L)."
Ciekawe to! Inna ciekawostka to taka, że mamy soczewkę i soczewicę, a Angole lens i lentil. U Czechów čočka występuje w obu znaczeniach... ;)
Dlatego czeski nie łapie się do pierwszej dziesiątki. U nas jest aparat dalmierzowy i krócej: dalmierzowiec a dalmierz nie jest aparatem fotograficznym, dlatego Polska jest na pierwszym miejscu. link
'budowa całej fabryki'
Nie, to nie jest budowa całej fabryki, to wyposażenie części przejętego budynku.
'Tak sobie myślę że ta fabryka będzie robiła tylko zaawansowane fikuśne soczewki, np. asferyczne, a resztę będą robić tam gdzie dotychczas - czyli w tańszych krajach''
To ma sens.
'Ta fabryczka ma powierzchnię 853m2'
I to by było na tyle.
->
Wygląda na to, że Viltrox wypuści wkrótce telekonwerter pod bagnet Nikon Z, wydłużający ogniskową dwukrotnie.
A na grafice Sony E. :D
filemon112
9 listopada 2025, 16:08
Nic o nowym Viltroxie 9 mm air?
A co ma być?
Na S i N jest, na Fuji powinien być razem z tym TC pokazany. ¯\_(ツ)_/¯
@Soniak10
"Gdyby się zdecydowali na dobrą stałkę 10 lub 12 mm o świetle 1,4 lub 1,7 i do tego za cenę ~800 USD (3500-4000 PLN) to biorę w ciemno."
Masz PanaLeikę 9/1.7, w czym problem?
> To jest pierwsza fabryka Olympusa/OMDS w Japonii. Obiektywy produkowane dla nich w tym kraju do tej pory robione były przez Sigmę. [ryszardo]
to raczej nieprawdopodobne, bo Olympus to był całkiem duży producent sprzętu optycznego, zresztą różnego rodzaju, więc jakoś to musiał u siebie wytwarzać, zanim przeniósł produkcję do Chin a potem stamtąd do Wietnamu;
zresztą, nawet jak już wyprowadził produkcję za granicę to i tak część sprzętu, i to obiektywów (OIDP), dalej było "made in Japan"; jak to było organizowane, to trzeba by sprawdzić, tu może być sporo kombinacji, włącznie z kooperacją z Sigmą, której firma najwyraźniej zawdzięcza 2 długie zoomy;
pewnie wszyscy duzi producenci foto korzystają z wyspecjalizowanych poddostawców, bo śrubek (np.), elektroniki itp. sami raczej nie produkują, w zakresie matryc to dobrze widać, bo większość tych fotograficznych robi zdaje się Sony (jakiś dział od półprzewodników).
@JdG
Nie tylko dwa długie zoomy, tego jest więcej. Na przykład 75/1.8 jest opatentowany przez Sigmę i przez nią produkowany.
Ale faktycznie wyraziłem się nieprecyzyjnie. Dawno temu Olympus miał fabryki w Japonii. Od lat jednak było inaczej i chyba wszystkie ich obiektywy do µ4/3 produkowane w tym kraju wychodziły z fabryki Sigmy.
Ciekawe jest to, że parę lat temu Sigma ponoć zapowiedziała, że więcej obiektywów pod µ4/3 projektować i produkować nie będzie. Zastanawia mnie, czy powstanie tej fabryki jest z tym jakkolwiek związane. Nie musi być, ale jakiś sens by w tym był.
@ryszardo
Sigma wycofała się z produkcji obiektywów m4/3 pod własnym imieniem, bo jej się to zwyczajnie nie opłacało. Były to obiektywy uniwersalne, produkowane z różnymi bagnetami i część z nich, kilka lat po wycofaniu z oferty m4/3, Sigma zaoferowała na bagnet R - te same stare obiektywy. Dlaczego? Canon ma udziały rynkowe jakieś 20 razy większe, no i w ofercie Canona Sigma na te ogniskowe nie ma konkurencji.
Nie ma to wpływu na to, że Sigma (na zlecenie kogokolwiek z m4/3) jakieś obiektywy zaprojektuje/wyprodukuje. Nie ponosi wtedy żadnego ryzyka, umawia się na transzę produkcyjną, dostarcza, kasuje pieniądze i zajmuje się dalej własnymi sprawami. Jeżeli wprowadziłaby to samo pod swoją nazwą, to wtedy bierze całe ryzyko (min. dystrybucyjne) na siebie.
Negatyw: "dlatego Polska jest na pierwszym miejscu [ link «Out of 26 different languages, Polish proved to be the most effective for prompting artificial intelligence (AI) models, with English only ranking sixth, a study by The University of Maryland (UMD) and Microsoft revealed.»"
A to niespodzianka!
Tak na marginesie. Mniejsza, że Leica, ale chodzi o aparat monochromatyczny. Może mieć jedną własność, po prostu wyższą czułość. Dawno temu pisałem o korpusie z wymienną matrycą. Prawdopodobnie nie da się rozsądnie tego połączyć ze stabilizacją w korpusie, ale sprawa do rozważenia.Osobiście jednak nadziewam się ciągle na sytuacje, gdzie ta większa czułość by się przydała. Jest wiele sytuacji, gdzie zdjęcie konwertuje się do czerni i bieli. Sęk tylko w tym, żeby taki korpus zrobić z sensem, to znaczy, aby dawał coś więcej niż korpusy z kolorowymi matrycami, które już są na rynku . Producentom pod rozwagę...
Sztuczna inteligencja i w 3 tygodnie 207 milionów wyświetleń na yt
link
A może to być od 1-10 centów za 1000 wyświetleń.
@baron13
W 'temacie' czułości matrycy monochromatycznej możesz spojrzeć na całkiem niedawny test na Optycznych ;-)
link
@lord13: mam już Olka 8-25 i Panasonica 14-140, więc obiektyw 9mm byłby poniekąd zdublowaniem tego, co mam. Idealnym uzupełnieniem byłoby 12/1,4 lub 12/1,7 ale za zjadliwą cenę. Istniejąca Panaleica 10/1,7 za ~7kPLN to dla mnie abstrakcja. Może gdybym fotografował zarobkowo to by to miało sens, ale wydawać 7000 dla sporadycznej przyjemności lub satysfakcji że coś takiego posiadam, to MZ typowa "blondynka po kąpieli" czyli... czysta głupota. To jest moje zdanie i ja się z nim zgadzam 😉🙃
Baronie - idąc Twoim tokiem rozumowania (a przynajmniej - tak go rozumiem):
1. Matryca FF z 60mln pikseli to zbytek.
2. Matryca B&W rejestruje jeden jedyny profil konwersji kolorów na odcienie szarości - trzeba by się wspomagać (jak za Króla Ćwieczka) filtrami na obiektywie, a to tylko ambaras, bo obiektywy mają różne średnice gwintów.
1+2 - 3. Mogłaby więc Leica (albo kto inny) przeprogramować aparat tak, żeby z regularnego Bayera RGBG (albo może np. właśnie RWBW† albo - jeszcze lepiej CMYW?!) wychodziły zdjęcia JPG/HEIF w B&W przetworzone przez (fabryczne lub użytkownika) LUT-y?
PS
A dla chętnych, producent odblokowałby dostęp do RAW-ów [ link ]:
" Czy za tę samą cenę?
– Nie, za dopłatą drobną."
—
† Zdaje się, że niektóre matryce do samochodów są B&W z gdzieniegdzie czerwonymi pikselami.
@Soniak
@lord13 wspominał o Panasie 1.7/9 za 1,7-2,0 k PLN. Mały i tani. Ty go chyba skompilowałeś z Panaleicą 1.7/10-25 za 7k ;-)
@Negatyw
'Polska jest na pierwszym miejscu'
Jak wiadomo 'Polska jest mistrzem (miszczem?) Polski', niemniej Microsoft to spółki z z UMD badał wszakże języki, a nie kraje :-)
@Bahrd
Skorzystam z okazji, że dyskutujesz z @baron13 o różnych sposobach tworzenia zdjęcia B&W. Czy mógłbyś wyjaśnić w jaki sposób tworzone jest (bezpośrednio w aparacie) zdjęcie B&W z klasycznej matrycy Bayera?
> ... o Panasie 1.7/9 za 1,7-2,0 k PLN. Mały i tani
i dobry.
> Ciekawe jest to, że parę lat temu Sigma ponoć zapowiedziała, że więcej obiektywów pod µ4/3
jak by wynikało z bazy danych Optycznych, Sigma na samym początku w 2012 i 2013 wsparła system m4/3 2 seriami obiektywów o jasności f/2,8 (19, 30 i 60 mm, wzornictwo dość oryginalne, może pod kątem linii PEN?) i kilka lat później kolejną serią 3 "stałek" o jasności f/1,4; i to by było tyle wkładu Sigmy w m4/3 pod własną flagą;
te ostatnie, jasne, zresztą bardzo dobre optycznie, były projektowane pod APS-C, więc w zastosowaniu m4/3 okazały się trochę wielkie, jeśli chodzi o gabaryty, stąd pewnie niezbyt duże wzięcie, mimo korzystnej ceny.
Ale pamiętajmy, ze Olympus ma bogatą tradycję własnych konstrukcji optycznych, oczywiście skromna firma OMDS, która z tego pozostała, nie posiada już dawnych możliwości, ale ciągle wytwarza własne, dość niezwykłe przy tym konstrukcje, jak M.Z. 150-400/4,5, 90/3,5 Makro, czy ostatni: 50-200/2,8;
co do Sigmy, to takie przyrządy jak M.Zuiko 100-400 i 150-600 mm wskazują na bliską kooperację z tą firmą, jak widać z powyższego zestawienia firmy nie konkurują z sobą, więc taką współprace łatwo zrozumieć.
@Bahrd i inni :-) Akurat współczesna Leica to... Nie wiem. domniemam, nie twierdzę, że matryca z filtrami barwnymi prowadzi do na tyle dużych strat światła, ze powiedzmy da się wycisnąć 1 EV więcej. Być może warto bo w R6m2 iso 102400 może być na granicy używalności (zależy do czego), jest tam 204800 i mielibyśmy max powiedzmy ~ 400 000. Bez cyfr nieznaczących :-) Akurat matryca bez filtra jest bardzo przydatna we wszelkich zastosowaniach technicznych, badawczych. Jak pamiętam było kiedyś World Press Photo przyznane za zdjęcie gdzieś w byłej Jugosławii zrobione przy iso 6400 (wówczas kosmos) z czasem pewne około 1/2 sekundy zrobione uciekinierom. Inny klimat, to klub jazzowy, albo, kolega na studiach robił scenki obyczajowe we wrockowym trójkącie bermudzkim. Trójkąt załatwiła powódź 1997, dla rozczarowania zainteresowanych. Takie klimaty. Jeszcze jedna okoliczność: współczesne oświetlenie LED . Jeśli nie ma zieleni, aparat widzi ciemność. Trochę powodów do skonstruowania aparatu monochromatycznego by się znalazło. Oczywiście, astro-foto, zwłaszcza zawodowe. Tyle, że chyba musi to być firma "poważniejsza" niż Leica. Swoją drogą, są jakieś bliżej mi nieznane moduły astronomiczne z matrycą do podpięcia do teleskopu. Coś takiego, tylko trochę bardziej podobnego do korpusu aparatu. Na wszelki wypadek mówię, że najpewniej nie kupię. :-)
@Soniak10
"mam już Olka 8-25 i Panasonica 14-140, więc obiektyw 9mm byłby poniekąd zdublowaniem tego, co mam"
A 12 mm nie dubluje?
"Istniejąca Panaleica 10/1,7 za ~7kPLN to dla mnie abstrakcja."
??? Przecież pisałem o tym szkle:
link
Kosztuje poniżej 2 kPLN.
@JdG przecież "te pierwsze" obiektywy Sigmy o jasności 2.8 czyli 19, 30 i 60 to też szkła kryjące i oferowane na matryce APS-C. Ich mniejsze wymiary wynikają z mniejszej jasności a nie mniejszego koła obrazowego.
JarekB: "Czy mógłbyś wyjaśnić w jaki sposób tworzone jest (bezpośrednio w aparacie) zdjęcie B&W z klasycznej matrycy Bayera?"
Nie wiem, czy dobrze rozumiem pytanie, bo wydaje mi się, że to standardowa procedura?
Np. zamieniamy RGB na luminancję w YCbCr (cyfrowy odpowiednik pomysłu jeszcze z czasów wprowadzenia telewizji kolorowej). Luminancja, Y = 0.299R + 0.587G + 0.114B, jak widać preferuje zieleń kosztem niebieskiego.
Rzecz w tym, że krzywa czułości "gołego" krzemu nie odpowiada tym proporcjom: [ link ] - i nie każdemu zarejestrowany obraz może się podobać (tak jak nie podobał się "za analoga").
Baron: "Trójkąt załatwiła powódź 1997, dla rozczarowania zainteresowanych."
Czy to aż tak źle? Może w dzień wyglądał jeszcze jak żywy skansen, ale po zmroku od strony kładki nad torami przy Świstackiego strach było tamtędy jechać na skróty.
@Bahrd
Dzięki za wyjaśnienia. Zdaję sobie sprawę, że procedura może być standardowa, ale pewnie będę musiał swoją wiedzę pogłębić, Zdjęcia czarno-białe realizuję bezpośrednio z puszki, koleżka-fotograf wyłącznie w post-procesie i chciałem znać różnicę (o ile w post-procesie, to nie jest - wynikowo - to samo).
lord13 10 listopada 2025, 15:47
A 12 mm nie dubluje?
Nie aż tak bardzo. W obiektywie 14-140mm tylko troszkę brakuje mi tego szerszego kąta i 12mm byłoby w sam raz, a w Olku 8-25 przy ośmiu mm zniekształcenia na skraju obrazu są już czasami irytujące, zwłaszcza przy fotografii grup ludzi.
??? Przecież pisałem o tym szkle:
link
Kosztuje poniżej 2 kPLN.
Fakt, mój błąd: miałem na myśli Panaleicę-zooma 10-25/1,7, obecnie za ~7,2 kPLN
@JarekB:
"Jak wiadomo 'Polska jest mistrzem (miszczem?) Polski', niemniej Microsoft to spółki z z UMD badał wszakże języki, a nie kraje :-)"
Ja wiem, że dla Ciebie język polski nie ma nic wspólnego z Polską.
> "te pierwsze" obiektywy Sigmy o jasności 2.8 czyli 19, 30 i 60 to też szkła kryjące i oferowane na matryce APS-C [mig-37]
całkiem możliwe, docenić należy, że firma zrobiła również wersję m4/3.
co interesujące, Tamron z kolei wyprodukował dla m4/3 tylko 2 spacerzoomy 14-150 mm, w dodatku prawie identyczne, rok po roku, może dlatego, że skończył się akurat podobny obiektyw Olympusa? 2. jego wersja ukazała się w 2015, czyli zaraz po Tamronach.
@Negatyw
Wiadomix! Jedynie z językiem największej mniejszości narodowej na Islandii.
Sursum corda!
I jak tam, Baronie, łapałeś balony?
Mnie się udało dwa na tle słońca przebijającego się przez chmury - więc nawet nie przepaliło pikseli.
PS
Mówcie, Panie i Panowie, co chcecie o EVF, ale przez OVF to bym na nie nie spojrzał.
@JarekB:
"Wiadomix! Jedynie z językiem największej mniejszości narodowej na Islandii."
Największa mniejszość od kiedy ruszyły Fotomisje Optycznych na Islandię.
@Bahrd: niestety, miałem inne obowiązki. :-(
> Ciekawe jest to, że parę lat temu Sigma ponoć zapowiedziała, że więcej obiektywów pod µ4/3 projektować i produkować nie będzie. Zastanawia mnie, czy powstanie tej fabryki jest z tym jakkolwiek związane. [ryszardo]
wracam do tematu, bo akurat na m43rumors stosowny materiał na powyższy temat i tam wypowiedź managera Sigmy z Francji: "We no longer manufacture lenses for micro 4/3, so I imagine our management no longer anticipates huge growth for this format. But, having attended quite a few wildlife photography festivals and shows, we realize that micro 4/3 still has certain advantages..."
to może być jakoś związane z powstaniem tej nowej fabryki.
Czyli "nie będziemy więcej produkować obiektywów m43, ale zbudowaliśmy fabrykę i nie wiemy, co w niej produkować, więc może jednak." :P
E tam, zanadto skompilowałeś - 'nie będziemy produkować obiektywów m4/3' powiedziała Sigma kilka lat temu, natomiast 'postawimy fabryczkę i będziemy coś w niej dłubać' powiedziało OMS kilka/kilkanaście dni temu. Do tego pan manager z rynku X powiedział oczywistą oczywistość, że podobno w wildlife photography jest pewien popyt i advantage.
> Do tego pan manager z rynku X powiedział oczywistą oczywistość, że podobno w wildlife photography jest pewien popyt i advantage.
to chyba bardziej oddaje zacytowany fragment, bo to tylko fragment (wpisałem 3 kroki na końcu); w każdym razie koresponduje to z fabryczką.
3 kroki - klawiatura Microsoft działa kreatywnie i zjadła "p".
@JarekB:
"Wiadomix! Jedynie z językiem największej mniejszości narodowej na Islandii."
Na Islandii to Ty wiesz. A jakim językiem posługuje się najmniejsza mniejszość narodowa w Polsce?