Canon EOS R6 Mark III i Canon RF 45 mm f/1.2 STM
Firma Canon zaprezentowała dziś trzecią generację pełnoklatkowego bezlusterkowca EOS R6 Mark III oraz pełnoklatkowy obiektyw o parametrach 45 mm f/1.2
INFORMACJA PRASOWA
Canon wprowadza wszechstronny aparat EOS R6 Mark III
oraz innowacyjny obiektyw RF 45mm F1.2 STM –
nowe narzędzia dla twórców obrazu
Warszawa, 6 listopada 2025 – Canon prezentuje wyjątkową podwójną premierę: wydajny aparat EOS R6 Mark III oraz innowacyjny stałoogniskowy obiektyw RF 45mm F1.2 STM – oba stworzono z myślą o twórcach, którzy chcą wynieść swoją kreatywność na wyższy poziom.
Aparat EOS R6 Mark III wyposażony został w zaawansowane funkcje filmowania, które zapewniają wyjątkową jakość obrazu i pełną kontrolę twórcom pracującym w różnych warunkach – od fotografii sportowej i przyrodniczej po reportaż ślubny i portret. Trzecia generacja modelu EOS R6, aparat EOS R6 Mark III oferuje znaczące ulepszenia w zakresie rozdzielczości, śledzenia obiektów i łączności, stanowiąc atrakcyjną alternatywę i uzupełnienie dla dotychczasowych modeli z serii: EOS R5 i EOS R6.
Do rodziny obiektywów RF dołącza innowacyjny RF 45mm F1.2 STM – najlżejszy obiektyw RF o jasności f/1.2 w ofercie Canon o masie wynoszącej zaledwie 346 g. Ten model wyróżnia się w swojej klasie: jest niezwykle szybki, gwarantuje płynność działania autofokusa i zapewnia znakomitą jakość obrazu w cenie niezwykle atrakcyjnej dla profesjonalnych konstrukcji. Po raz pierwszy w historii Canon wprowadza tak duży otwór przysłony do segmentu entuzjastów fotografii, umożliwiając doskonałą pracę w słabym oświetleniu oraz jeszcze większą swobodę twórczą. RF 45mm F1.2 STM to prawdziwa rewolucja dla fotografów, którzy poszukują pełnej kontroli nad głębią ostrości i chcą uzyskać niezwykle kreatywne, efektowne rezultaty.
EOS R6 Mark III: jakość i wydajność w jednym
![]() |
EOS R6 Mark III oferuje doskonałą równowagę między rozdzielczością, szybkością a niezawodnością, czyniąc z niego wszechstronne narzędzie do różnynch stylów fotografii. Wyposażony w nowo opracowaną pełnoklatkową matrycę o rozdzielczości 32,5 megapiksela i możliwość zdjęć seryjnych z prędkością do 40 kl./s¹, aparat rejestruje więcej szczegółów niż EOS R6 Mark II, zachowując przy tym imponującą szybkość działania. Dzięki rozszerzonemu buforowi, który pozwala zapisać do 150 zdjęć RAW w jednej serii (przy użyciu kart CFexpress), inteligentnemu systemowi autofokusa z zaawansowanym śledzeniem obiektów oraz rozbudowanym funkcjom filmowym, EOS R6 Mark III sprawdza się doskonale przy rejestracji dynamicznych ujęć i wymagających scenariuszach zdjęciowych. Konfigurowalne elementy sterujące i odporna na warunki atmosferyczne obudowa² sprawiają, że aparat jest niezawodnym i elastycznym narzędziem, które doskonale odnajduje się w każdym środowisku pracy twórczej – od fotografii sportowej i przyrodniczej po reportaże, krajobrazy i portrety.
EOS R6 Mark III doskonale radzi sobie przy słabym oświetleniu3, oferując zakres czułości ISO aż do 64 000, co pozwala uzyskać czyste, szczegółowe zdjęcia nawet w trudnych warunkach oświetleniowych. Tryby kadrowania w aparacie umożliwiają efektywne zwiększenie zasięgu obiektywu – idealne rozwiązanie w fotografii przyrodniczej i sportowej – natomiast do 8,5 stopnia⁴ łącznej stabilizacji obrazu (optycznej i matrycowej) gwarantuje, że ujęcia z ręki pozostają ostre i stabilne.
Aparat EOS R6 Mark III wymaga także mniej miejsca na dane niż modele z serii EOS R5, oferując tym samym doskonale wyważony kompromis między rozmiarem plików a wydajnością. Dzięki temu umożliwia szybszy przepływ pracy, zmniejsza zapotrzebowanie na pamięć masową, a jednocześnie zachowuje wysoką jakość obrazu, jakiej oczekują użytkownicy aparatów Canon.
![]() |
Nie przegap żadnego ujęcia
EOS R6 Mark III to niezawodny towarzysz w sytuacjach wymagających maksymalnej precyzji – takich jak wydarzenia sportowe, śluby czy czerwony dywan – oferujący szereg nowych i udoskonalonych funkcji w porównaniu z poprzednimi modelami. Ulepszone algorytmy śledzenia jeszcze skuteczniej blokują ostrość na poruszających się obiektach, takich jak pociągi, samoloty czy konie, zapewniając wyjątkową precyzję autofokusa. Funkcja Register People Priority pozwala użytkownikowi zarejestrować do 10 twarzy, które aparat będzie traktował priorytetowo podczas śledzenia. Dla pełnego spokoju ducha tryb pre-continuous shooting zapisuje 20 klatek w trybie H+ jeszcze przed wciśnięciem spustu migawki – w pełnej jakości RAW, JPEG lub HEIF – to oznacza, żaden kluczowy moment nie umknie fotografowi.
Odkryj w sobie filmowca
Dla fotografów, którzy chcą poszerzyć swoje możliwości o rejestrację wideo, EOS R6 Mark III stanowi doskonałe i intuicyjne wprowadzenie do świata filmowania. Aparat umożliwia nagrywanie zachwycającego materiału 7K RAW Light z prędkością do 60 kl./s – oferuje próbkowany nadmiarowo obraz 4K 60p o kinowej płynności ruchu, a także obsługuje 4K 120p dla jeszcze bardziej efektownych, spowolnionych ujęć. Na potrzeby twórczych zastosowań dostępny jest również tryb Full HD 180 kl./s, który okazuje się idealny do uzyskania płynnych i artystycznych efektów slow motion.
Zawartość można z łatwością ponownie wykorzystać na różnych platformach dzięki funkcji Open Gate, która rejestruje pełny obraz z całej powierzchni matrycy, umożliwiając większą elastyczność w kadrowaniu, stabilizacji i postprodukcji. Aparat obsługuje również narzędzia klasy profesjonalnej, takie jak monitor falowy (waveform monitor), pliki proxy, tagowanie metadanych, pełnowymiarowe złącze HDMI oraz czterokanałowy zapis dźwięku.
![]() |
Płynniejszy przepływ pracy
EOS R6 Mark III wprowadza szereg nowych i udoskonalonych funkcji, które wpływają na efektywność pracy. Podwójne znaczniki proporcji obrazu (Dual Aspect Markers) umożliwiają jednoczesne kadrowanie materiału pod różne platformy, natomiast przeprojektowana zakładka sterowania (Control Tab) zapewnia możliwość łatwej personalizacji sprzętu. Dla lepszej organizacji i bezpieczeństwa danych aparat wyposażono w podwójne gniazda kart pamięci – jedno obsługuje szybkie i pojemne nośniki CFexpress Type B, a drugie jest kompatybilne z powszechnie używanymi kartami UHS-II SD. Szybki i bezpieczny transfer plików gwarantuje wbudowana łączność bezprzewodowa, obejmująca obsługę najnowszego standardu Wi-Fi 5 GHz⁵ oraz Bluetooth 5.1.
![]() |
Najważniejsze cechy aparatu EOS R6 Mark III:
- matryca o rozdzielczości 32,5 megapiksela;
- zdjęcia seryjne z prędkością do 40 kl./s¹ (migawka elektroniczna);
- stabilizacja obrazu do 8,5 stopnia⁴;
- łączność bezprzewodowa Wi-Fi⁵ i Bluetooth;
- podwójne gniazda kart pamięci – CFexpress oraz UHS-II SD;
- nagrywanie wideo w jakości do 7K RAW;
- tryb Open Gate – pełne wykorzystanie powierzchni matrycy.
RF 45mm F1.2 STM: jasna przysłona, mocne wrażenie
![]() |
Obiektyw RF 45mm F1.2 STM wyznacza kilka nowych standardów – to między innymi pierwszy obiektyw RF o jasności f/1.2 spoza segmentu profesjonalnego o masie poniżej 350 g, który w przystępnej cenie oferuje funkcję autofokusa. Zaprojektowany z myślą o entuzjastach fotografii, obiektyw ten zachęca do eksperymentowania z kreatywną głębią ostrości i do tworzenia nastrojowych zdjęć w słabym oświetleniu. Dotychczas tak szybka przysłona f/1.2 była zarezerwowana wyłącznie dla znacznie droższych konstrukcji – teraz użytkownicy mogą odkrywać filmowy styl obrazowania, sesje lifestyle’owe i portrety o wyjątkowej ostrości i nastroju. Technologia STM AF (Stepping Motor) zapewnia precyzyjne i ciche ustawianie ostrości, dzięki czemu fotografowie mogą w pełni skupić się na swojej wizji twórczej.
Zaprojektowany z myślą o codziennej wszechstronności
RF 45mm F1.2 STM to wyjątkowo uniwersalny obiektyw, który utrzymuje stałą długość tubusu i posiada oddzielne pierścienie ostrości oraz sterowania, co czyni go doskonałym wyborem dla twórców hybrydowych, którzy łączą światy fotografii i wideo. Obiektyw wyposażono w wygodny gwint filtrów 67 mm oraz minimalną odległość ostrzenia 45 cm, co zapewnia użytkownikom pełną swobodę w precyzyjnym dopracowywaniu kompozycji i efektów wizualnych. Nowa konstrukcja oferuje także trwałe metalowe mocowanie, 9-listkową przysłonę zapewniającą piękne, miękkie rozmycie tła (bokeh), oraz kompatybilność z technologią kompensacji „focus breathing” Canon, co łącznie przekłada się na niezawodną wydajność i imponujące rezultaty wizualne.
![]() |
Najważniejsze cechy obiektywu RF 45mm F1.2 STM:
- lekka konstrukcja – tylko 346 g;
- standardowa ogniskowa 45 mm;
- bardzo jasna przysłona f/1.2;
- silnik autofokusa STM (Stepping Motor);
- dedykowany pierścień sterujący;
- 9-listkowa przysłona dla płynnego, miękkiego bokeh;
- powłoka Super Spectra redukująca refleksy i flary;
- kompatybilność z technologią kompensacji „focus breathing”.
Więcej mocy. Więcej kreatywności.
Wprowadzone równocześnie na rynek produkty rozszerzają ofertę Canon EOS R – ekosystemu wysokowydajnych narzędzi dla twórców obrazu. EOS R6 Mark III wypełnia lukę między modelami EOS R5 Mark II a EOS R6 Mark II, oferując idealne połączenie rozdzielczości i szybkości dla twórców, którzy potrzebują maksymalnej wszechstronności. RF 45mm F1.2 STM wyznacza nowy standard dla jasnych obiektywów stałoogniskowych, łącząc wyjątkową jakość z przystępną konstrukcją. Premiery te potwierdzają misję Canon, polegającą na dostarczaniu fotografom i filmowcom narzędzi, które podnoszą poziom kreatywności na każdym etapie ich pracy twórczej.
Więcej informacji:
- EOS R6 Mark III: https://www.canon.pl/cameras/eos-r6-mark-iii/
- RF 45mm F1.2 STM: https://www.canon.pl/lenses/rf-45mm-f1.2/
1 Do 40 kl./s przy zdjęciach seryjnych z wykorzystaniem migawki elektronicznej. Rzeczywista prędkość może się różnić w zależności od fotografowanego obiektu, warunków zdjęciowych bądź poziomu naładowania akumulatora.
2 Odporność na kurz i wilgoć funkcjonuje poprawnie pod warunkiem, że wszystkie osłony (komory karty/baterii, złącza, stopki akcesoriów itp.) są dokładnie zamknięte. Aparat jest zaprojektowany z myślą o wysokiej trwałości, jednak nie jest całkowicie odporny na kurz ani krople wody.
3 Autofokus w słabym oświetleniu do poziomu –6,5 EV jest dostępny podczas fotografowania (tryb zdjęć nieruchomych) z obiektywem o jasności f/1.2, przy wykorzystaniu centralnego punktu AF, w trybie One-Shot AF, przy temperaturze 23°C (73°F) i ISO 100. Nie dotyczy obiektywów RF z powłoką Defocus Smoothing.
4 Do 8,5 stopnia stabilizacji obrazu zgodnie ze standardem CIPA przy użyciu migawki elektronicznej. Skuteczność może się różnić w zależności od zastosowanego obiektywu i warunków fotografowania.
5 Możliwość korzystania z łączności Wi-Fi może być ograniczona w niektórych krajach lub regionach.
Komentarz można dodać po zalogowaniu.
Zaloguj się. Jeżeli nie posiadasz jeszcze konta zarejestruj się.
















Optyczne.pl jest serwisem utrzymującym się dzięki wyświetlaniu reklam. Przychody z reklam pozwalają nam na pokrycie kosztów związanych z utrzymaniem serwerów, opłaceniem osób pracujących w redakcji, a także na zakup sprzętu komputerowego i wyposażenie studio, w którym prowadzimy testy.
Start sprzedaży w Polsce: 20 listopada 2025.
Ceny rekomendowane:
- Canon EOS R6 Mark III body: 12999 zł brutto
- Canon EOS R6 Mark III + RF 24-105 mm f/4L IS USM: 17999 zł brutto
- Canon EOS R6 Mark III + RF 24-105 mm f/4-7.1 IS STM: 14499 zł brutto
- Canon RF 45 mm f/1.2 STM: 2399 zł brutto
kurde. czekam na jakieś fajne ceny mark II
Flash sync 1/320 sec
link
Maximum shooting rate: 12fps mech. [40fps e-shutter] vs 10fps lossy Raw
Stills rolling shutter rate: ∼13.5ms vs ∼67.6ms
Video resolutions: 7K DCI/60 (Raw) vs UHD 4K/30
45mm w tej cenie będzie hitem.
mihmih
6 listopada 2025, 07:31
45mm w tej cenie będzie hitem.
Chyba, że będzie oferować rozmycie w cały kadrze, nawet na obiekcie fotografowanym. :)
"Szybka przysłona" - o Zeusie....
Całkiem ciekawy ten R6 III.
Ten obiektyw 45 1.2 jest jak na te światło i do FF dość mały i w tej cenie będzie hitem sprzedaży, bagnet RF ma to do siebie że do około 50mm obiektywy są naprawdę małe.
R6 III min.
- szybkość odczytu matrycy na poziomie Z6 III czyli zdecydowanie szybciej niż A7 IV
- tańsze i szybsze karty CFexpress typ B
- zapewne znów świetny system autofocusa
No jak spadnie spadnie w okolice 10 tys zł to też może być hitem.
Czy dobrze zrozumiałem że nagrywa wewnętrznie także 4K 120 fps ?
"bagnet RF ma to do siebie że do około 50mm obiektywy są naprawdę małe"
-bo dają największą soczewkę z tyłu
RF45mm F1.2 STM link
RF35mm F1.8 MACRO IS STM link
RF28mm F2.8 STM link
RF24mm F1.8 MACRO IS STM link
RF16mm F2.8 STM link
na co pozwala im duży bagnet.
[Tak Szabla]
@vulkanwawa, A7 IV jest z 2021 roku. :)
@PDamian – 1/320 synchronizacji błysku jest w trybie APS-C. W trybie FF masz 1/200 z migawką kompletnie mechaniczną i 1/250 z elektroniczną 1 kurtyną
W momencie premiery cała specka już była u nas w bazie, nie trzeba linkować amerykańców.
@Amadi
Czy dobrze zrozumiałem że nagrywa wewnętrznie także 4K 120 fps z całej matrycy ?
Tak. Do tego czasy odczytu w 4K w 25, 50 i 100 kl/s są identyczne i dużo lepsze niż w 7K. Będę się temu przyglądał, bo podejrzewam jakiś pixel binning. Pisałem zresztą o tym w pierwszych wrażeniach.
Ciekawe, czy R6M3 też prawdopodobnie IBIS tak klekocze (stuka) przy poruszaniu jak R6M2, a w R6M1 tego tak nie było słychać, tam to było praktycznie bezgłośne.
No i dalej nie dali wychylanego ekranu w osi aparatu, shame on you Canon...
Jak dla mnie, nowy R6, to raczej rozczarowanie. Zaskoczenie, to obniżenie maksymalnego iso do 64000. Podwójny slot w fotografii, to sprawa drugorzędna. Nowa 32 megapikselowa matryca... Podejrzewam, że tu coś poszło nie tak, nie dopracowano jej i stąd to obniżone iso. Pluso dodatni, może ów pojemny bufor do zdjęć seryjnych. Istotnych zmian po prostu nie widzę. Zostaję przy starszym modelu.
@vulkanwawa
"bagnet RF ma to do siebie że do około 50mm obiektywy są naprawdę małe."
Może dlatego że był projektowany rozsądnie pod FF, a nie do APS-C i nie wciskano do niego na siłę matrycy FF?
'Może dlatego że był projektowany rozsądnie pod FF, a nie do APS-C i nie wciskano do niego na siłę matrycy FF?'
'bo dają największą soczewkę z tyłu [...] na co pozwala im duży bagnet.'
Sony realizujące 2,5 raza większe udziały rynkowe niż jedna z firm z dużym bagnetem - 'hold my beer'
BTW - ten Nikon to ma duży bagnet, czy mały?
link
Cwanon z piećdziesiątką waży o 14g (ergo - pół Snickersa - cytując forumowego atletę) mniej niz Soniacz. Ufff.
Dla mnie nowy R6 bomba. Właśnie taki powinien był być R6 Mk II.
- 32mpx > 24 mpx
- karta CF
- 4k/120
- pre-shooter
- super AF (w sensie lepszy niż w R6 i R5, które eye-AF ustawiają na uszach albo ogonie)
To będzie hit, niezależnie czy cena spadnie czy nie.
@PDamian,
"na co pozwala im duży bagnet.
[Tak Szabla] "
Posługiwanie się skrótami myślowymi przy argumentowaniu wagi obiektywów względem średnicy bagnetu bez uwzględnienia ich konstrukcji jest tak samo rzeczowe jak narzekanie na kilka gram więcej przy liczeniu wagomiary.
@JarekB, akurat twoje narzekanie na niższą wagę obiektywów, to dokąłdnie ten sam level porównania co u @PDamiana.
Mam jedną z mniejszych średnic w swoim systemie FF i jakoś przed dekadą nikon potrafił projektować optykę korygując wady w samym układzie optycznym zamiast zrzucać to na soft.
@Sosin
Ja narzekam na niższą wagę obiektywów? Jedyne na co narzekam (w formię przyjemnej kpiny) są błędne wypowiedzi części Forumowiczów (dla ułatwienia - te wypowiedzi zacytowałem).
No tak,
ciekawe dlaczego Nikkor Z 50/1.8 S jest większy (i droższy [i ostrzejszy])
od Canon RF 50/1.8 STM i Sony FE 50/1.8 ❓
link
[Tak wiem, że na intelektualną pustynię to nie dotrze.]
'ciekawe dlaczego Nikkor Z 50/1.8 S jest większy'
Dla Ciebie zarówno wiekszy rozmiar/lepsza jakość, jak i mniejszy rozmiar/gorsza jakość jest zaletą, ale tylko w przypadku Nikona.
'intelektualną pustynię'
Mam wrażenie, że przesadzasz z tą samokrytyką. Głowa do góry!
Jak będzie trafiał szybko i w punkt to wymienię w końcu moje 7 letnie A7 III, a jak nie, to nie :)
@sosin
Nikon też ładuje duże soczewki od początku bagnetu
link
link
link
link
link
link
link
@JarekB,
"'intelektualną pustynię'
Mam wrażenie, że przesadzasz z tą samokrytyką. Głowa do góry! "
Czy ty jesteś, aż tak oderwany od argumentów, że uwagę do ciebie próbujesz odwrócić na adwersarza? Tylko na tyle cię stać?
"Ja narzekam na niższą wagę obiektywów? "
Tak, ciągle tu czytam, że o i ileś gram masz gdzieś mniej albo za dużo.
@PDamian,
"Nikon też ładuje duże soczewki od początku bagnetu "
Czy ja dobrze widzę? Linkujesz mi specki Zetek jak padł argument, że jakoś ponad dekadę temu jeden z najmniejszych systemów FF(na mocowaniu) dawał radę tak projektować optykę, że korekcja wad bardziej lub mniej skutecznie była rozwiązywana konstrukcyjnie a nie zrzucana na soft?
Mnie rozwój systemu canona bardzo interesuję, chociaż to nie mój system. Uczę młodzież fotografii, cała pracownia ma na wyposażeniu canony a ja ciągle liczę, że pokażą się jakieś ciekawe i tanie obiektywy pod aps-c.
@sosin
Myślę, że czytasz, to co chcesz przeczytać, no i pewnych niuansów stylistycznych związanych z kpiną/sarkazmem nie 'chwytasz', co biorę częściowo na siebie, bo może zbyt słabo się owymi środkami wyrazu posługuję.
Mam wrażenie, że mylisz akcję z reakcją, ale też nie jest to dla mnie warte wielkiej dyskusji. Te komentarze mają naprawde skrajnie krótki czas przydatnosci do spożycia.
To, że Tobie się wydaje, że ciągle 'tu czytasz' nie oznacza, że w tym wątku to się też pojawiło, bo sie jednak nie pojawiło. Jakiś czas temu marudziłem na jakiś obiektyw 1.4/35, że nie waży 400g, tylko więcej. Wiele rzeczy to się porównuje, heheszki dotyczą wszystkiego, więc...
No i last-but-not least - spora ilość (większość?) komentarzy tu dotyczy mojszości, a nie rzeczowych argumentów. No właśnie.
Amen.
Skoro już się pojawiła (mimo wszystko) ciekawa uwaga o zależności wielkości obiektywu o wielkości bagnetu... Jakis czas temu producenci aparatów i obiektywów zaczęli oferowac obiektywy podobne to omawianego tu Canona - jasne, średnie optycznie, lekkie. Jak ktoś nie chce taszczyć Sigmy Art, to se weźmie coś lżejszego.
Na załączonym obrazku widać, że obiektyw pod duży bagnet jest faktycznie mniejszy, niemniej całe combo ma porównywalną wielkość i wagę (znowu wspomniałem o wadze? O niebiosa!). To oczywiście może być przypadek, ale może jest w tym i jakaś prawidłowość techniczna?
Z notki prasowej:
"standardowa ogniskowa 45 mm;"
A u Optycznych w bazie wciąż te babole i obiektyw figuruje jako szerokokątny.
@JarekB
"Jakis czas temu producenci aparatów i obiektywów zaczęli oferowac obiektywy podobne to omawianego tu Canona - jasne, średnie optycznie, lekki"
Takie obiektywy były de facto od dawna, patrz malutkie Voigtlandery Noktony o świetle f/1-f/1.2. Nie jest sztuką zrobić prosty optycznie i bardzo jasny obiektyw przy ogniskowych standardowych. Sztuką jest zrobić jasny obiektyw, który będzie bardzo dobry od pełnej dziury.
"Na załączonym obrazku widać, że obiektyw pod duży bagnet jest faktycznie mniejszy"
Mniejszy niż co? Porównywanie wielkości szkieł bez odniesienia do ich jakości optycznej nie ma sensu.
"To oczywiście może być przypadek, ale może jest w tym i jakaś prawidłowość techniczna?"
Tu masz jednego z Voitków, waga nieco większa, głównie ze względu na metalową obudowę, ale gabaryty znacznie mniejsze, a to wszystko bez dużej soczewki tylnej
link
@lord13
Sorry, nie podałem linka :-(
link
@sosin, tutejsi "siłacze" narzekają na za DuŻą wagę obiektywów i korpusów, to nie ten portal, pomyliło ci się :) takie 14g to już pół batonika.
@lord13,
"Mniejszy niż co? Porównywanie wielkości szkieł bez odniesienia do ich jakości optycznej nie ma sensu. "
Ciekawe czy to dotarło, czy ciągle pustynia?
Jako Soniarz cieszę się, że Canon nie odleciał cenowo, i naiwnie wierzę że Sony weźmie przykład i A7V na premierę będzie wycenione podobnie.
@JarekB
Ten Nikkor jest bardzo przeciętny w zakresie f/1.4-2, a na brzegu generalnie jest słaby. Dla przykładu 35/1.4 GM jest niewiele większy, ale optycznie dzieli je przepaść na korzyść Sony.
Jak komuś nie zależy na osiągach, to bez dużej soczewki też da się zrobić mały obiektyw o takich parametrach:
link
Teraz tylko decyzja ...
Canon EOS R5 za 12 978 brutto
czy ten za 12999 brutto -
jak dla mnie odpowiedz jest jedna.... Zenit XP :-)
a tak swoja droga na Zlocie przedostatnim bawilem sie R6 mk2 i bylem mile zaskoczony (mimo ze mam R5)
@Marek_N
A7 IV debiutował w grudniu 2021 z ceną ok. 13500, a rok później EOS R6 II w cenie około 14000 zł. Nie ma powodu uważać, aby teraz różnice były większe.
Niby jest embargo na informację, a tymczasem.
@lord13
Dzięki za podsumowanie. Podałem Nikkora i Samyanga, bo to podobne obiektywy - cenowo i jakościowo. Odnosnie zależności wielkości obiektywu od średnicy bagnetu, to wspomniany przez Ciebie GM jest dobrym tropem.
Zasadniczo, od wielu lat nie ma niespodzianek w cenach korpusów w odpowiednich klasach.
@zbytek3
Ale nie Zenit XP, tylko Zenit M ;) link
Niespodzianek nie ma, ale na Forum niepokój, a potem gorące porównania ze sklepem za Wielką Wodą bez wdzięku pomijające podatek od nowości :-)
Tak, brakuje mi tu cen z Montany. :D
Premiera RF 45mm f/1.2 STM przypomina mi scenę z dawnej kroniki propagandowej — władca wychodzi do ludu, uśmiecha się, i wręcza dziecku cukierka. Gest łaski, nic więcej. Canon po latach szczelnego zamknięcia swojego królestwa rzuca w tłum obiektyw, by przypomnieć, że łaskawie wciąż pozwala nam robić zdjęcia — oczywiście tylko jego własnymi zabawkami.
Canon marzy o 911 - a poki co wychodzi mu 200D...
"A7 IV debiutował w grudniu 2021 z ceną ok. 13500, a rok później EOS R6 II w cenie około 14000 zł. Nie ma powodu uważać, aby teraz różnice były większe."
"Zasadniczo, od wielu lat nie ma niespodzianek w cenach korpusów w odpowiednich klasach."
-Większe niespodzianki w terminach i specyfikacjach.
2014-11-20 A7 II
2018-02-27 A7 III -po 3 latach i 3 miesiącach po porzedniku
2020-07-09 R6
2021-10-21 A7 IV -po 3 latach i 8 miesiącach [covid w międzyczasie]
2022-11-02 R6 II -po 2 latach i 4 miesiącach
2025-11-06 R6 III -po 3 latach
Jedni robią to szybko, a inni wolniej. Bardzo to ludzkie. :D
Nie tyle szybko, co szybciej.
Lepiej poczekać z wprowadzeniem A7 V
do czasu gdy wyprzedacie A7 III [A.D. 2018]
Ciekawa ta analiza dat. Z7 to sierpień 2018, a Z7 II to kwiecień 2020. Mamy listopad 2025 - gdzie III?
Ale z drugiej strony, Z6 to sierpień 2018, Z6 II - październik 2020, a Z6 III - czerwiec 2024. Wersja IV będzie w 2028, 2030 czy w 2032? ;)
I tyle warte są rozważania o czasie wypuszczania nowych modeli.
@Szabla
Z8 jest następcą Z7 II.
Tak jak następcą D90 i jednocześnie D300s był D7000,
a po D7200 znów się rozgałęziło na dwa: D500 i D7500.
...a EOS R rozgałęził się na R5 i R6
W ten sposób można wszystko wytłumaczyć.
Z7 II wchodził w cenie 3000 $, a Z8 - 4000 $.
"The Z8 condenses the advanced functionality and performance of the flagship Nikon Z9 into a compact and lightweight body while also maintaining superior robustness and reliability." link
...a jeżeli na wiosnę pojawi się Z7 III? ;)
A7R IV w sierpniu 2019 za 3500$,
A7R V w styczniu 2023 3900$,
a Z8 we wrześniu 2023 4000$.
Dziś
Z7 II: 1900$
A7R IVa: 3000$,
A7R V: 3300$
a Z8: 3500$
link
'Lepiej poczekać z wprowadzeniem A7 V do czasu gdy wyprzedacie A7 III [A.D. 2018]'
Trzeba mieć niezwykły talent inżynierski i handlowy, aby w szybko zmieniającym się świecie produktów elektronicznych móc skutecznie sprzedawać urządzenie wprowadzone na rynek 7 lat temu - vide A7III. Jeszcze więcej talentu miał Nikon, który do dzisiaj oferuje D850 z 2017 i D7500 z 2017. Tylko o rok młodszy jest P1000, który dla niepoznaki sprzedawany jest jako P1100 będąc aparatem odsmażonym tzw. procesem OMDS. Nie zmienia się zwycięskiej drużyny.
@Szabla
Z cenami z Montany nie trzeba było czekać na premierę A7V.
'Z7 II wchodził w cenie 3000 $, a Z8 - 4000 $.'
To jest idealna metoda, aby podnieść drastycznie ceny pod pretekstem upgrade'u całej serii. Rzeczywistość wygląda oczywiście tak, że Z8 nie jest następcą Z7II, tylko jest oddzielnym bytem, pozycjonowanym (technicznie) znacznie powyżej Z7II
No to moi drodzy i radośni parafianie - Teraz czekam na obniżkę S1 II :)
Jak chcecie się bawić w wyliczanie dziwnych interwałów między kolejnymi generacjami jakiegoś modelu, to polecam serię Sony A7S.
A co do odlatywania z cenami w obrębie segmentu, to np. Panasonic z ceną S1 II odleciał, w międzyczasie wpychając poniekąd w miejsce S1-ki model S5 II. Więc takie przypadki też się zdarzają.
I jeszcze specjalny link dla kolegi PDamiana (kolorowa tabelka na samym dole) – link
klika się w "v"
link
Wracając do linii Sony A7S
to albo można ją rozpatrywać jako wymarłą z braku nowej matrycy,
albo uznajemy, że A9 III ją kontynuuje.
Arek 18 lipca 2025 zaczął testować obiektywy Panasonic Lumix S
i długo na efekty nie trzeba było czekać.
Panas ZWIJA SIĘ z Lumix Pro w Europie link
🤣
-Czy to początek ogólnego zwijania interesu?
Trudno uwierzyć:
"Ten krok pozwala nam skupić się na nowych działaniach mających na celu lepszą obsługę naszych klientów i twórców."
🙄
Wczoraj pojawiły się pierwsze zapowiedzi, dzisiaj już wszystko wiadomo
link
Tylko pozazdrościć..., jak Nikon Professional Service ....się dynamicznie rozwija i ma ręce pełne roboty,
...Nikon Z9 - żywotność baterii, kilkukrotna wymiana całego softu.
...Nikon Z8 - odpadające mocowania na paski ,
...Nikon Z8 – problem z mocowaniem obiektywu
...Z6, Z7, Z5, Z50.
nagłe wyłączenia aparatu lub zawieszanie się ekranu.
...
Spróbuję nieco obniżyć napięcie napinki...
Fujihumours from Photorumours [ link ]:
"Some owners admit to just sitting on their sofa, holding their camera and
clicking the tactile dials, even when it's turned off, just to enjoy the feel. "
PS
Baronie, w jaki sposób w aparatach od poziomu R8 w górę wskazać "wyraźną lepszość/gorszość"?
Prezes Panasonic Holdings Yuki Kusumi oświadczył, że do roku fiskalnego 2026 wyeliminuje „trudne przedsiębiorstwa” o niewielkim potencjale wzrostu i że „ podejmie drastyczne środki, w tym możliwość przeniesienia lub wycofania działalności link
Wszyscy podejmują drastyczne ruchy przed nadchodzącą premierą A7V w obawie, że będzie zbyt dobry i zbyt tani, trochę tak jak R6III.
link
link
Tymczasem piąteczek tu i ówdzie. Radujmy się!
@JarekB, napisał:
"który dla niepoznaki sprzedawany jest jako P1100 będąc aparatem odsmażonym tzw. procesem OMDS."
Proces odsmażania OMDS :) To chyba bardziej dotyczy @JdG, bo przecież w końcu usb-c trafiło do kolejnego produktu.
To nie dotyczy działu obrazowania.
Imaging Products ma większy problem. bo w Q2 ma 4,1 mld Y zysku z 210 tys aparatów i 300 tys obiektywów,
a rok wcześniej było 11 mld Y zysku ze 180 tys aparatów i 280 tys obiektywów,
@Szabla
" A7 IV jest z 2021 roku. :)"
no to nie R6 III niech będzie R6 II który ma Camera Sensor Readout Speeds- 14ms
a Sony A7 IV aż 67ms
obydwa mają nie stackowaną matrycę
więc w Sony prędkość odczytu wygląda znacznie gorzej.
...nawet pierwszy wersja R6 ma bardzo dobry odczyt na poziomie 19ms
tani R8 - 14ms
Zaprawdę powiadam Ci - nie porównuj liczb i wyników finansowych bez analityki. Odnajdź raport okresowy za Q2, sprawdź uzasadnienie takich, a nie innych wyników, a potem sprawdź prognozę (opublikowaną kilka miesięcy temu) i sprawdź, co firma planowała.
Lider produkcji matryc
ma problemy z matrycami do swoich aparatów.
Dobrze że 26Mpix BSI trafiło
...po latach
... po 8 Fuji
link
"Przychody i zyski spadły z powodu niższych średnich cen sprzedaży (ASP) spowodowanych zmianami w asortymencie produktów, wahaniami kursów walut i wpływem taryf."
ale to akurat zysk link
Sami, kurde, fachowcy. :D
@PDamian
No i widzisz, wykonałeś step in the right direction. Teraz sprawdź jakie stawki koleżka nałożył na produkty japońskie w pierwszym przypływie szaleństwa, potem jakie stawki obowiązuja obecnie, no i jeżeli stawki są teraz niższo, to czy producent otrzymał już od (chwilowo nieczynnego) rządu dużego państwa zwrot nadpłaconych stawek, czy też zwrot będzie w 2026.
Do tego przeanalizuj zmiane kursu yena do walut na najwiekszych rynkach, sprawdź w jakich walutach się z lokalnymi rynkami rozlicza, jakie są umowy między centralą, a lokalnymi przedstawicielstwami.
W tym wszystkim jest jeszcze jeden parametr nieznany - ile kontenerów ze sprzętem przekroczyło (przed wprowadzeniem nowych stawek) granicę celną w dużym państwie, dzięki czemu można je sprzedac z niespodziewanie dużym zyskiem.
Jest dużo roboty do wykonania, ale to pozwoli Tobie zająć czymś głowę, zamiast non-stop martwić się premierą A7V.
@PDamian
"Lider produkcji matryc
ma problemy z matrycami do swoich aparatów."
👍
Dokładnie to miałem napisać.
Jest źle.
link
Damianum ante portas. ;)
O benedicte @Szabla, defensor Sony qui mathematicam negas 🥷
@Bahrd:
"PS
Baronie, w jaki sposób w aparatach od poziomu R8 w górę wskazać "wyraźną lepszość/gorszość"?"
Baron Ci nie odpowie bo się na tym nie zna.
Jeżeli sprzedawane są na sztuki to kładziesz na wadze, czym cięższy tym lepszy.
'Jest źle.'
Podpowiem - jeżeli sprzedaż/zysk są wyższe od prognozy (zwanej po polsku forecastem), to jest dobrze, a nie źle.
Czy jest dobrze czy źle zależy od prognozy?
Obniżyli prognozy.
link
link
link
Spółka giełdowa ma obowiązek informowania inwestorów o spodziewanej zmianie rocznego wyniku finansowego. Firmy to zwykle uzasadniają, Nikon też to zrobił - w ich uzasadnieniu nie ma niczego dziwnego (cła, kursy walut). Teraz muszą tę prognozę dowieźć do końca roku finansowego lub ją ponownie skorygować.
Sprzedaż w sztukach jest OK i to jest najwazniejszej, bo oznacza istniejący popyt na rynku.
Nikon podaje też link
-czyli ma 12,6% udziału w rynku aparatów z wymienną optyką.
Komentarz z testu Panasonica S9 która nawiązuje do już wiekowych matryc i ich dużych opóźnień
„Czas mija i recykling sensora pamiętającego czasy Lumixa S1 daje się już we znaki, zwłaszcza w momencie kiedy większość konkurencji mieści się już niezależnie od trybu nagrywania poniżej 15 ms (jak Canony R6 Mark II i R8) czy wręcz poniżej 10 ms (jak Sony ZV-E1 czy Nikon Z6 III). Z wolniejszych korpusów na placu boju poza Lumixami pozostały już tylko Sony A7C II i spokrewniony z nim A7 IV.”
Rolling shutter jako wyznacznik funkcjonalności aparatu...
Rolling shutter jako wyznacznik hybrydowości aparatu
o czym tyle Sony tłukło
-także przy A7 IV.
"α7 IV: innowacje bez końca
Nowy α7 IV to doskonały aparat hybrydowy z zaawansowanym systemem AF i wieloma ulepszeniami funkcjonalnymi, łączący wysoką jakość fotografii z udoskonaloną technologią wideo."
"Funkcjonalność prawdziwego aparatu hybrydowego
α7 IV to funkcjonalny i niezawodny aparat hybrydowy, który pozwala użytkownikom bezproblemowo przełączać się między fotografowaniem a filmowaniem."
link
^
Tak jak i [co najmniej] 4K 60p -bez kropa.
vulkanwawa
..nie bardzo zrozumiałem Twój punkt widzenia...o co Ci chodzi...nie masz czasu czekać dłużej niż 10ms żeby zrobić zdjęcie ?
Szabla
pisze o "rolling shutter"....szczerze mówiąc to tylko taka nowa kategoria marketingu benchmarkowego.
Jak nie ma czym "szokować" odbiorcy to marketing wprowadza nową kategorię strachu ..teraz jest modny czas odczytu matrycy i straszny "rolling shutter".
Efekty narracyjne stosowane w filmie powstające poprzez ruch kamery jeśli są zaplanowane, wtedy nie ma mowy o "rolling shutter". jeśli sa przypadkowe i powstaje "rolling shutter" to co jest tego powodem? Kamera czy operator?
Sony A7R mają przebiegi migawki planowand na min. 500000. Rolling shutter będzie problemem tylko tam, gdzie bardzo chodzi o ciszę.
Ile razy padło "rolling shutter" lub "zniekształcenia" przy premierach modeli Sony?
"Szybki odczyt danych z przetwornika obrazu umożliwił zmniejszenie zniekształceń spowodowanych liniowym przebiegiem migawki" link
A teraz każdy zapragnął mieć ten "reaktor HD" link
😉
@Szabla
Może byś wykorzystał swoje wpływy i przekonał kolegów, aby nieco przyśpieszyli premierę A7V? Straszne wzmożenie w sekcji Nikona, już druga raz czytają cały internet.
@vulkanwawa
No i co przyszło temu R6II z szybkiego czasu odczytu? Cwanon zaprezentował następcę, R6II został zdegradowany do drugiego rzędu i od wczoraj wszyscy już o nim mówią 'ten stary'.
Tak BTW - w nomenklaturze testów na Optycznych sformułowanie 'recykling' jest uważane za czułość i docenienie klasy. Gdy Redakcja płonie z oburzenia, to używa sformułowania 'odgrzewany kotlet'.
Może namówisz specjalistę od linków, aby przedstawił historię zmian cen sprzedaży S9 i A7IV od czasu premiery S9? Na tzw. pierwszy rzut oka wydaje się, że 'długi' czas odczytu A7IV zupełnie nie przeszkadza w sprzedaży/utrzymaniu sprzedaży, ale może pozory mylą?
Kanał o foto link
Są typu foto gdzie RS jest ważny i są typy gdzie nie jest ważny. Przy dynamicznych zdjęciach w przyrodzie, każda ms ma znaczenie i to nie tylko ze względu na uzyskany obraz ale i Af. Dla lwiększości, naprawdę sporej większości RS nie ma żadnego znaczenia.
@JarekB
Myślę, że już się to zadziało.
Często muszę robić zdjęcia w ciszy więc tylko elektroniczna bo ta mechaniczna to głośna „sieczkarnia” a jak już używam to często mam banding i zniekształcenia.
W filmowaniu też trzeba uważać, więc tak ten długi odczyt matrycy A7IV czy nawet A7 III daje się we znaki.
Dwie kwestie,
1. "pasmowanie" powoduje kiepskiej jakości oświetlenie ledowe, więc to, że ktoś stosuje do oświetlenia sceny lichej jakości oświetlenie, nie może obciążać apartu, ani tym bardziej fotografa.
Przy czym pojecie "sceny" odnoszę do estradowego znaczenia, ale też w szerszym kontekście.
2. "cicha migawka" to też pewien marketingowy chwyt...powstały w czasie konkurowania "bezlusterkowców" z "lustrzankami". W lustrzankach głośniejszy dźwięk pochodził od lustra, a nie od migawki. To właśnie podniesienie lustra generuje ten donośny "klap" przed właściwym kliknięciem migawki.
Nie krytykuję Twoich zwyczajów, mówię tylko, że już sama obecność fotografa a nawet zdalnie obsługiwanych aparatów wnosi więcej zamieszania niż dźwięk migawki mechanicznej współczesnego apartu.
Rozwój zmierzający do "zerowego" czasu odczytu jest oczywiście racjonalny, nieracjonalne jest antagonizowanie i uzasadnianie wyższości czasu 10ms nad czasem 50ms, bo oba są kiepskie w porównaniu do "0". A póki co zmierzanie do "0" czasu odczytu ujmuje innym parametrom wpływającym na jakość obrazu fotografii...a tu niezmiennie rządzi "średni" format z czasem odczytu ....164 ms.
Mnie opis/wyjaśnienia @vulkanwawa przekonują, choć oczywiście kiepskie oświetlenie (również na różnego rodzaju wystawach czy festiwalach fotograficznych) robi swoje.
JarekB
W fotografii nie ma demokracji i głosowania, to biznes.
Więc jeśli się produkuje fotografię to trzeba używać odpowiednich w sensie optymalnym narzędzi.
Są wyspecjalizowane podkategorie fotografii i one wymagają wyspecjalizowanego oprzyrządowania. Jeśli chce się być specjalistą, to z warunkami danej specjalizacji nie ma negocjacji...choć zawsze jest jakiś wybór...albo wybiera się odpowiedni sprzęt, albo frustracje.
@molon_labe
Zgadzam się z Tobą w 100%, a nawet w 101%. O tym pisał @vulkanwawa :-) - o specjalizacji i o wyborze. Co więcej - popełnił jeden z niewielu merytorycznych komentarzy pod tym wątkiem, bo większość to nap***dalanie się ;-)
Ostatnio też myślę o fotografii przyrody i jak oglądałem wiele recenzji min. Tutaj link czy tego autora link to najlepiej cicha migawka (min. Nie płoszymy no i ogólnie większa prędkość migawek elektronicznych) i szybkość i tu porównanie A7 IV z R6 II to jednak te 67ms kontra 14ms to jednak zdecydowanie na korzyść Canona i rolling shutter w nim jest akceptowalny (wiadomo najlepiej to A9 III czy A1 z GS czy R3 ale to inna półka cenowa)
Czyżbym właśnie uświadomił sobie zmianę systemu na Canona?! 🧐
…Czy czekać na A7V ?
Poczekaj - ptakom to lata koło pióra, czym będziesz je fotografował, a - moim zdaniem - 200-600 czy 400-800 są znacznie lepsze od 200-800.
@vulkanwawa
"(wiadomo najlepiej to A9 III czy A1 z GS"
A1 nie ma GS, póki co jedynym konsumenckim aparatem na świecie z GS jest A9 III.
Do statycznej fotografii przyrodniczej i 60ms będzie ok a do dynamicznej 15 ms będzie za dużo. Z przyrodnikow tych co znam to Z9, Z8, R6, R5, R3, soniaki też się zdarzają, ale incydentalnie.
Noname,
SRT leży bardzo blisko czasu synchronizacji z lampą w zwykłym trybie (nie-HSS). Nie kojarzę aparatu (fullframe), który miałby ten czas krótszy niż 1/250 (max 1/320) s; wiele dociągało tylko do 1/200s, a amatorskie 1/125s. To jest najkrótszy czas naświetlania całościowego, a nie sektorowego przez migawkę szczelinową, współcxeśnie chyba w 100% aparatów poruszającą się w pionie. Co jest równoznaczne z 4ms.
Jeśli nie było skarg na rolling shutter w analogach, to SRT 4ms powinien zapewnić ten sam komfort w cyfrówkach i dalej schodzić generalnie nie potrzeba..
Ogólnie masz rację co do kwestii 15vs60, ale jest co najmniej jeden wyjątek: większe ptaki w locie. Dałoby się je focić nwet na SRT 60ms, ale gdy robisz panning za obiektem, a w kadrze masz drzewa, słupy, trzciny, to one wychodzà na zdjęciu pochylone.
- a propos fotografii przyrodniczej ....podrzucę info odnośnie fotografowania... perkusistów ...
Typowe tempo gry perkusisty
- 60–100 uderzeń na minutę (BPM) – w wolnych balladach, jazzie, bluesie.
- 100–140 dla popu, rocka, funku.
- 140–200 w punku, metalu,
- powyżej 200 grindcore, speed metal.
Pomyślałem, że może się przydać, żeby zrobić dobry portret perkusisty bez "rolling shutter" pałeczkach.... ;)
Ale będziesz musiał zejść mocno z czasami, żeby odseparować efekt rolling shutter od swojskiego rozmycia?
Dobry portret perkusisty, to nie banalna sprawa...typowy to właśnie rozmycie,
..próbowano wielu innych efektów żeby pokazać zamrożony ruch. ... "podpita do góry woda" w momencie uderzenia w talerze czy bębny, dymowe efekty i takie tam.... zatrudniliśmy "ejaj" do inspiracji, ale...okazało się że generuje tylko wtórne pomysły. :)
Może jest tak, że podobnie jak talent da Vinciego - pomimo tego, że był geniuszem - nie mógł się w pełni rozwinąć przed Rewolucją Październikową (jak głosił wpis w powojennej węgierskiej encyklopedii), tak w pełni ująć perkusistę może - po prostu i zwyczajnie - tylko film?
Czy to - technicznie rzecz ujmując - kapitulacja?
""podpita do góry woda" w momencie uderzenia w talerze czy bębny, dymowe efekty"
-a to nie wtórne pomysły?
link
Latające duże ptaki nie są takim wyzwaniem jak drobnica biegająca 4 metry od obiektywu. Czas odczytu matrycy jest powiązany z odpowiedzią AF i taki R3 uzyskuje dużo więcej trafiłeń od R6 niezależnie od trybu migawki przy szybko poruszających się obiektach. Przy 60ms i fotografowaniu większego ptaka w locie o ile nie szybuje, zazwyczaj RS widać wyraźnie na skrzydłach.
60ms, czyli 0.06 sekundy, czyli "po naszemu" jakieś 1/16 pomiędzy odczytanym pierwszym a ostatnim pikselem, to sporo!
Można więc się spodziewać tak dużego RS jakie byłoby rozmycie przy tak ustawionym czasie?
Noname, co do małych mam wątpliwości, czy w ogóle daje się je sfocić bez efektu rolling shutter, nawet przy migawce mechanicznej. Od ok. 1/500-1/1000 s górna część będzie naświetlona o ~4ms wcześniej niż dolna... Przy zbyt długim czasie trzepoczące skrzydełka będą rozmazane, Przy bardzo krótkim powinien się uwidocznić rolling shutter, choć w ograniczonym zakresie zależnym od SRT. Innymi słowy, wolno machający skrzydłami duży ptak będzie łatwiejszym obiektem także w aspekcie RS.
Test na RS? Porobić kadry w pionie i popatrzeć, czy znieksztalcenia skrzydeł są takie same (czy wynikają z przezwyciężania oporu powietrza, czy elektroniczna migawka zakrzywa czasoprzestrzeń). ...
Jest cała masa zdjęć na różnych portalach gdzie łatwo można znaleźć ten efekt przy średnio półkowych aparatach. R3 albo Z9 też Bogami nie są, ale nigdy ten efekt nie rzucił mi się w oczy, jest dużo mniej zauważalny. Przy normalnych zdjęciach lecącego ptaka na wolniejszym sprzęcie często widać podwójny zarys końcówek skrzydeł. Te 4ms to dwa skrajne punkty całego kadru, ptak na zdjęciu zajmuje powiedzmy 1/3 wysokości, więc pomiędzy górną a dolną jego częścią będzie 1,3 ms. Na 1/1000 skrzydła i tak są rozmazane, ale kurpus udaje się uzyskać ostry.
Matryca partialy stacked (czyli niby ta lepsza od zwykłych) jak np. w Z6 III/Panasonic S1 II - 14ms
"Zwykła" matryca BSI np. Canona R6 II/III też tyle samo - 14ms
czy będą tak samo podatne na banding w sztucznym oświetleniu ? niby oczywiste ...
Matryce R6 II i III nie są BSI
Szabla, ta drama, którą uprawia właściciel SAR (np. raz, że A7V to będzie dno i kilo mułu, a zaraz potem, że "imperium kontratakuje" i w ogóle "will scare the pants off R6III" and "kick its [bare] butts"), to wizerunkowi S pomaga, szkodzi, czy - mimo wszystko - nie ma specjalnego znaczenia?
Pytam, bo np. na rynku pick-upów "full-size" jest trzech dużych graczy: Ford, GM i RAM, i ten ostatni całkiem oficjalnie prowadzi taką (dla mnie jednak nieco infantylną [ link ]) politykę wizerunkową.
To pewnie zależy od poczucia humoru (lub jego braku) przez odbiorców. Przykładowo - niemiecki SIXT prowadzi od lat (czyli od zawsze) dosyć 'agresywną' politykę marketingową, gdzie naprawdę zabawnymi przekazami marketingowymi (w postaci plakatów) robią sobie bekę z wszystkiego/wszystkich (z polityków, z marek samochodów, które wypożyczają, z nawyków społecznych) i jest to bardzo dobrze odbierane. Drugi przykład - Ryanair.
Mniemam, że z punktu widzenia Sony amatorszczyzna i clickbait uprawiany przez SAR jest bez znaczenia. Niemalże tak, jak działanie na tym forum ambasadorów in spe, a zwłaszcza anty-ambasadorów.
@Bahrd
Jak znam Japończyków z centrali, to ma dla nich znaczenie. W plotkach SAR informacje prawdziwe są wymieszane z bzdurami w równych proporcjach - ale raczej niecelowo. Przy wysyłaniu sprzętu do testerów/influenserów nie uniknie się tego, że któryś będzie musiał koniecznie coś chlapnąć do SAR. To wybór centrali. Ja bym niczego nie wysyłał przed premierą i czekał spokojnie. :)
JarekB - jeśli przy tym drą łacha również z samych siebie (a z własnych klientów?!), to spoko. Gdyby RAM nazwał następcę TRX-a np. Uroboros [ link ], to byłoby miło zobaczyć, że też mają dystans.
Szabla, wytłumacz im przy okazji, że to taki folklor millennialsów/boomerów/X/Y/Z†.
—
† Przyznaję, że nie pogubiłem się w tych definicjach tylko dlatego, że... ich nie odróżniam! ;)
PS
W sumie - w bratniej marce próbują mieć: [ link ].