Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Aktualności

O tym się mówi, czyli plotki i ploteczki z ostatniego tygodnia

O tym się mówi, czyli plotki i ploteczki z ostatniego tygodnia
4 maja
2025 14:24

Zapraszamy do lektury naszego cyklicznego zestawienia najciekawszych plotek z branży.

Uwaga! Poniższe informacje w większości nie są oficjalnymi informacjami producentów i pochodzą często z nieznanych i niepotwierdzonych źródeł, które publikowane są w portalach:

Canon

Nowy instrument ultraszerokokątny

Podobno Canon ma w planach wypuścić na rynek ultraszerokokątny obiektyw stałoogniskowy o światłosile f/1.4. Źródła tej plotki milczą jednak na temat ogniskowej tego instrumentu.

Coś dla miłośników patentów

W sieci można znaleźć kilka wniosków patentowych firmy Canon, w których opisano konstrukcje optyczne z mechanizmem elektrycznej zmiany ogniskowej, czyli Power Zoom (PZ). Mówi się, że Canon planuje premiery tego typu obiektywów, choć nie wiadomo, które konkretnie ujrzą światło dzienne. Wymienia się następujące możliwości:
  • 16-35 mm f/4,
  • 24-50 mm f/4,
  • 18-45 mm f/4,
  • 20-60 mm f/4,
W kolejnym wniosku opisano ultrajasny obiektyw RF 24 mm f/0.7.

O tym się mówi, czyli plotki i ploteczki z ostatniego tygodnia

Ostatni patent dotyczy minimalizacji m.in. aberracji chromatycznej widocznej na zdjęciach i filmach, rejestrowanych przy wysokiej temperaturze otoczenia. W tym celu wykorzystywane są precyzyjnie zaprojektowane grupy soczewek o dodatnim i ujemnym współczynniku załamania światła.

O tym się mówi, czyli plotki i ploteczki z ostatniego tygodnia

DJI

Mavic 4 Pro

Wygląda na to, że DJI zaprezentuje wkrótce drona Mavic 4 Pro. Jego premiera ma się podobno odbyć w połowie maja. Do sieci wyciekła też pełna specyfikacja bezzałogowca:

O tym się mówi, czyli plotki i ploteczki z ostatniego tygodnia

O tym się mówi, czyli plotki i ploteczki z ostatniego tygodnia

O tym się mówi, czyli plotki i ploteczki z ostatniego tygodnia

O tym się mówi, czyli plotki i ploteczki z ostatniego tygodnia

O tym się mówi, czyli plotki i ploteczki z ostatniego tygodnia

Fujifilm

X-Half

Pojawiają się kolejne informacje na temat nadchodzącego aparatu kompaktowego Fujifilm X-Half. Podobno zostanie on wyposażony w 20-megapikselową matrycę 1”, a zatem takiego samego rozmiaru i rozdzielczości, jak w serii aparatów Sony RX100 i RX10. Jeśli chodzi o obiektyw, możemy się spodziewać stałki o ogniskowej 10 mm, co w ekwiwalencie dla pełnej klatki da ogniskową 27 mm. Światłosiła wyniesie z kolei f/2.8.

Mówi się także o nowym trybie w tym aparacie, który ma w pewnym sensie symulować fotografowanie na kliszy. Chodzi o to, że możliwość zmiany niektórych nastaw (być może czułości ISO) oraz zobaczenia wykonanych zdjęć będzie zablokowana, dopóki nie wykonamy zadanej liczby zdjęć.

O tym się mówi, czyli plotki i ploteczki z ostatniego tygodnia

Leica

Leica M11-P Safari

Leica M11-P Safari, o której wspominaliśmy w zeszłym tygodniu, ma zostać zaprezentowana 5 maja, czyli już jutro. Jej cena wyniesie prawdopodobnie 9250 EUR.

Nikon

Nowy aparat na horyzoncie

W chińskim urzędzie patentowym zarejestrowano nowe urządzenie Nikona o nazwie kodowej N2410. Podejrzewa się, że chodzi tu o model Z9 II (premiera prawdopodobnie w przyszłym roku) lub kamerę z mocowaniem Z.

Panasonic

Nowości od Panasonika

Wciąż nie wiadomo, co Panasonic pokaże 13 maja. Z pewnością zobaczymy wtedy nowe produkty, a plotkuje się o następujących urządzeniach:
  • następca Lumiksa S1, wyposażony w 24-megapikselowy sensor o architekturze stacked (4K 60p bez cropa)
  • nowy aparat / kamera Lumix Cine,
  • obiektyw 24/28-60 mm f/2.8, ewentualnie f/2.

Sigma

200 mm f/2

Mniej więcej miesiąc temu pisaliśmy o nowym obiektywie Sigmy 200 mm f/1.8, który pojawił się w nieoficjalnych komunikatach. Wg najnowszych przecieków, ów instrument ma być ciut ciemniejszy, tj. o światłosile f/2. Oferowany będzie z mocowaniami L-mount i Sony FE, a do sprzedaży ma trafić w lipcu br.

Sony

Nowy aparat w maju

Według nieoficjalnych doniesień, najbliższa premiera urządzenia Sony odbędzie w maju. Nie wiadomo jednak, jaki sprzęt zobaczymy. Może to być A7 V, kamera FX lub Cine, ewentualnie obiektyw.

TTartisan

Dwa nowe obiektywy

TTartisan ma w planie wypuścić na rynek dwa obiektywy APS-C. Oba będą wyposażone w autofocus i oferowane z mocowaniami Fujifilm X, Nikon Z i Sony E.

O tym się mówi, czyli plotki i ploteczki z ostatniego tygodnia


Komentarze czytelników (22)
  1. tadeusz69
    tadeusz69 4 maja 2025, 15:13

    Bardzo mi się podoba ten ultrajasny obiektyw RF 24 mm f/0.7.

    Pierwszy !

  2. JdG
    JdG 4 maja 2025, 15:35

    Mnie z tego najbardziej przypadł do gustu Mavic 4 Pro, chociaż nie planuję ani zakupu, ani użycia; no, ale specyfikację ma interesującą.

  3. molon_labe
    molon_labe 4 maja 2025, 18:35

    ..nikt tyle nie da fotografom, ile Canon obieca.

  4. JarekB
    JarekB 4 maja 2025, 19:29

    Dla mnie najciekawiej zapowiada się premiera Fujifilm.

  5. wagant
    wagant 4 maja 2025, 20:09

    Świat i rynek foto bardzo się zmienił . Ani Canon, ani Fuji nie zaproponowało nic dla ,,normalnego" amatora.

  6. Jacek_Z
    Jacek_Z 4 maja 2025, 21:23

    Dla "normalnych" wybór sprzętu jest przeogromny. Dziury są nadal w sprzęcie specjalistycznym np szkła tilt shift, albo o wyśrubowanych parametrach. Przykładowo Canon nadal nie ma aparatu bez migawki mechanicznej, który miałby dziesiątki fps. Jest to o tyle dziwne, że ta firma priorytetowo wręcz stara się zaspokoić zawodowych fotoreporterów.

  7. JarekB
    JarekB 4 maja 2025, 21:56

    'Ani Canon, ani Fuji nie zaproponowało nic dla ,,normalnego" amatora.'

    Sprawdziłem ostatnie premiery Fuji - X-M5 i XT-50 są dla amatora. Ostatnia (sprzed kilku dni) premiera obiektywu Canona jest zdecydowanie dla amatorów i Canon to nawet ujął w swojej informacji prasowej.

    ' Przykładowo Canon nadal nie ma aparatu bez migawki mechanicznej, który miałby dziesiątki fps. '
    No i? Ma aparaty z migawką mechaniczną, która w trybie migawki elektronicznej te kilkadziesiąt realizuje.

    'Jest to o tyle dziwne, że ta firma priorytetowo wręcz stara się zaspokoić zawodowych fotoreporterów.'
    I Tobie wydaje się, że Canon ich nie obsługuje? To byłaby bardzo oryginalna opinia.

  8. wagant
    wagant 4 maja 2025, 23:16

    :) komentowałem dzisiejsze plotki, a nie ogólną politykę firm. Ale .... jeśli chodzi o Fuji to faktycznie nie ma się ( chyba ) do czego przyczepić . U canona moim zdaniem jest średnio . Pisze cały czas o obiektywach dla amatorów. Bo korpusy są - R10, R7 , R8, R6 może i R50 . Są też stałki do FF . Problem jest z obiektywami do APS-c ale i z uniwersalnym zoomem do FF 24-105L jest jednak ciężki , drugi 24-105 (nie L) ciemny i raczej słaby optycznie . 28-70 2,8 ani szczególnie lekki , ani szczególnie dobry .

  9. kojotek85
    kojotek85 5 maja 2025, 00:16

    @Jacek_Z
    Jeśli myślisz że zawodowym fotoreporterom potrzebne jest te 30-60 fps, to nie znasz chyba żadnego prawdziwego zawodowego fotoreportera. Najszybsze serie używają tylko amatorzy i początkujący, bo zawodocom szkoda czasu na wybór 20-50 zdjęć z kilku tysięcy.
    Jesteś świadomy jaki wzrost ceny aparatu amatorskiego spowoduje zamontowanie matrycy stacked?

  10. Szabla
    Szabla 5 maja 2025, 08:02

    Po prostu "warstwowej".

  11. Negatyw
    Negatyw 5 maja 2025, 08:16

    @wagant:
    ":) komentowałem dzisiejsze plotki, a nie ogólną politykę firm."

    Za krytyczny komentarz plotek powinna być jakaś kara.

  12. lukzab
    lukzab 5 maja 2025, 09:54

    "... zobaczenia wykonanych zdjęć będzie zablokowana, dopóki nie wykonamy zadanej liczby zdjęć."

    Teraz też tak można, ale wymaga to silnej woli :) Po za tym fuji wprowadziło taki pomysł w x-pro 3, ale chyba nie został dobrze przyjęty.

  13. Maciox
    Maciox 5 maja 2025, 10:21

    Chyba nie aż tak silnej, bo ja raczej nie oglądam zdjęć w aparacie. Dużo tu pomaga elektroniczny wizjer, ale w lustrzance też mi się nie chciało oglądać.

  14. Jacek_Z
    Jacek_Z 5 maja 2025, 18:53

    Stacked - to zależy jak masowo te matryce będą stosowane. Będą coraz bardziej.
    Profesjonaliści nie używają taniego sprzętu, umówmy się.
    Tak, znam wielu fotoreporterów., Ba, nawet czasami się mną wyręczają gdy nie mogą obskoczyć imprezy. Latem 4 dni fociłem mistrzostwa juniorów i juniorek w siatkówce plażowej. Oj fps by się przydały .. Jestem perfekcjonistą. By uchwycić idealnie zamrożony ruch ręki przy ataku czas rzędu 1/5000 i krótszy. Lata temu robiłem w hali inny międzynarodowy turniej siatkówki (i to niejeden) i ze względu na sztuczne oświetlenie mając wysokie ISO mogłem mieć 1/2000 i ręka był rozmyta, To były czasy Nikona D3s, miałem 12 fps i to sie nie nadawało do pracy. Robiłem pojedynczą klatkę. Nie udało mi sie przez kilka dni trafić ujęcia gdy ręka była w piłce. Wspomnienia. Mam zdjęcia z Gibą i ..Gamowej. Robiłem zdjęcia całej reprezentacji męskiej i kobiecej przed ME - identyfikatory na turniej i dla sponsorów (Plus i Orlen).
    Ilość zdjęć? Kto powiedział, że seria ma być długa? Jak się ma wprawę to wystarczy 0,5 s. Od razu widać jakie zdjęcie jest w punkt, nie demonizuj, nie ma tysięcy. Bo wyjadacze fotografują pierwszy set i jak mają kilka klatek to nie zostają dłużej tylko idą do domu.
    Zapewne 90% fotoreporterów robiących Canonami powie, że jest zadowolonych ze sprzętu. Bo przedtem fotografowali gorszymi. Nowy kupią gdy ich aktualny będzie zużyty. To narzędzie pracy. Następny aparat jeżeli będzie oferował lepszy AF, będzie miał więcej fps to będą go chcieli. I będą tych 30-50 fps używali.
    Nikon i Sony mają flagowce bez migawki (mechanicznej) i nic się nie zużywa, Canon nie ma takiego modelu.

  15. Bahrd
    Bahrd 6 maja 2025, 07:58

    Jacek_Z: "Jestem perfekcjonistą. By uchwycić idealnie zamrożony ruch ręki przy ataku czas rzędu 1/5000 i krótszy."

    Spytam, bo to (chwilowo) mój konik: czy pre-capture istotnie wtedy pomaga? W sensie: wciskam spust w momencie uderzenia piłki i mam "za darmo" po 40 klatek przed i po nim do wyboru?


    "Bo wyjadacze fotografują pierwszy set i jak mają kilka klatek to nie zostają dłużej tylko idą do domu."

    A to ciekawe! Zdjęcia spoconych zawodników i zawodniczek, z których przy uderzeniu/bloku piłki fontanna potu wybija w powietrze, nie są w cenie? ;) W boksie to zdaje się ulubiony motyw?

    "Nikon i Sony mają flagowce bez migawki (mechanicznej) i nic się nie zużywa, Canon nie ma takiego modelu."

    Przecież Canony mają po 30-40 fps w trybie migawki elektronicznej? A migawkę mechaniczną na specjalne okazje (np. Red Bull Air Race) można włączyć.
    Chyba, że masz na myśli globalną - to oczywiście inna kategoria, w której póki co Canon nie wystawia swojego zawodnika.

  16. lord13
    lord13 6 maja 2025, 08:58

    @Bahrd
    "Chyba, że masz na myśli globalną - to oczywiście inna kategoria, w której póki co Canon nie wystawia swojego zawodnika."

    Jeśli chodzi o puszki ff, to tutaj póki co nikt poza Sony nie wystawia swojego zawodnika.

  17. sonix
    sonix 6 maja 2025, 08:58

    Witam wszystkich forumowiczów
    Oto mamy , R6 mk III
    link

  18. lord13
    lord13 6 maja 2025, 09:04

    @Jacek_Z
    "Nikon i Sony mają flagowce bez migawki (mechanicznej) i nic się nie zużywa, Canon nie ma takiego modelu."

    No jak nie ma? Przecież Canony też mają migawkę elektroniczną dla szybkiej serii i nawet "tani" R6 MkII daje 40 kl/s ze śledzeniem AF.

  19. sonix
    sonix 6 maja 2025, 09:23

    @Lord13
    Potwierdzam , nawet i R6 ma migawkę elektroniczną

  20. baron13
    baron13 6 maja 2025, 09:31

    I R6mii i R7 nie kłapią i zapewne nic się nie zużywa :-) Słowo, co do zamrażania ruchu. Technologię wymyślono około lat 40-tych XX wieku. Do tego została zbudowana wyładowcza lampa błyskowa. Czasy błysku rzędu 1/30 000 sekundy. Rzecz w tym, aby zsynchronizować błysk z wydarzeniem. Można zwykle na bardzo wiele sposobów. W onych czasach zrobiono bardzo wiele zaskakujących zdjęć i się chyba znudziło. Jak ja zaczynałem się bawić fotografią dominowała maniera "zaznaczania ruchu" czyli umieszczania w kadrze zamierzonego poruszenia. Były to czasy, gdy "wszyscy" wiedzieli, że co innego zdjęcie technicznie perfekcyjne, a co innego, dobre zdjęcie. :-)

  21. Boa
    Boa 6 maja 2025, 09:31

    Niestety nie mają globalnej, czyli dyskwalifikuje je to z punktu.

  22. Bahrd
    Bahrd 6 maja 2025, 10:43

    Baron: "Jak ja zaczynałem się bawić fotografią dominowała maniera "zaznaczania ruchu" czyli umieszczania w kadrze zamierzonego poruszenia"

    Eeee, co drugie zdjęcie u nich [ link ] jest w takiej właśnie konwencji,

    PS
    Panowie, w R50 też mam i używam (i np. focus stacking ze 128 zdjęć byłby bez niej znacznie trudniejszy).

Napisz komentarz

Komentarz można dodać po zalogowaniu.


Zaloguj się. Jeżeli nie posiadasz jeszcze konta zarejestruj się.