Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Aktualności

Ogłoszono finalistów konkursu Sony Future Filmmaker Awards 2025

Ogłoszono finalistów konkursu Sony Future Filmmaker Awards 2025
29 kwietnia
2025 15:58

Organizatorzy konkursu Sony Future Filmmaker Awards ogłosili nazwiska 30 filmowców, którzy znaleźli się na tzw. krótkiej liście tegorocznej edycji.

INFORMACJA PRASOWA

Ogłoszono finalistów konkursu Sony Future Filmmaker Awards 2025

Organizatorzy konkursu Sony Future Filmmaker Awardsogłosili nazwiska 30 filmowców, którzy znaleźli się na krótkiej liście tegorocznej edycji. O ich wyborze zadecydowała wyjątkowa oryginalność filmów, które mogli zgłaszać w jednej z czterech kategorii: film fabularny, film dokumentalny, animacja i filmy studenckie. W nagrodę wszyscy finaliści otrzymają zaproszenie na czterodniowe, intensywne warsztaty, stanowiące niepowtarzalną okazję do poznania kulis branży. Odbędą się one w wytwórni filmowej Sony Pictures Studios w Culver City w dniach 2–5 czerwca 2025 r., a ich punktem kulminacyjnym będzie ceremonia wręczenia nagród 5 czerwca, podczas której ogłoszeni zostaną zwycięzcy czterech kategorii.

Coroczny konkurs, organizowany przez Creo we współpracy z Sony, ma na celu wspieranie talentów filmowych jutra i umożliwienie nawiązania kontaktu z branżą filmową twórcom z całego świata. Każdego roku wyróżnieni filmowcy są zapraszani do Los Angeles, gdzie w ramach wieloaspektowych warsztatów, pokazów i wydarzeń mogą poszerzać swoje sieci kontaktów i zdobywać bezpośrednie doświadczenia w samym sercu Hollywood.

Finalistów edycji 2025 wybrano spośród ponad 7500 twórców ze 158 krajów, którzy nadesłali łącznie przeszło 11 750 filmów. Na krótkiej liście znalazły się filmy z całego świata: Australii, Burundi, Chile, Indii, Indonezji Kolumbii, Libanu, Meksyku, Niemiec, Nigerii, Nowej Zelandii, Portugalii, Szwajcarii, Szwecji, Tajwanu, Stanów Zjednoczonych i Wielkiej Brytanii. Finałowe prace mają bardzo szeroki zakres tematyczny. Jest wśród nich trzymający w napięciu dramat o osadzonym w więzieniu strażaku mierzącym się z odmową zwolnienia warunkowego w czasie historycznego pożaru, przejmująca opowieść o chilijskich nurkach poszukujących informacji o krewnej zaginionej w czasach reżimu Pinocheta, animowana baśń o niezwykłej przyjaźni zawiązującej się między prosiaczkiem a wilkiem, historia starzejącej się pracownicy polowej, która przyćmiewa swojego następcę AI, oraz poruszające spojrzenie na Pierwsze Narody Australii wykorzystujące ogień do odnowy ziemi.

Spośród autorów 30 finałowych filmów wyłonionych zostanie teraz czterech zwycięzców kategorii. Ich wyboru dokona jury, w którym zasiądą czołowe postaci z branży: reżyserka i scenarzystka Minhal Baig (Jesteśmy już duzi, Hala, BoJack Horseman), prezeska studia 3000 Pictures Elizabeth Gabler (Gdzie śpiewają raki, Życie Pi, a w najbliższym czasie Klara and the Sun), nominowany do Oscara® reżyser Jason Reitman (Saturday Night, Pogromcy duchów: Dziedzictwo, Juno) oraz znany reżyser teatralny, telewizyjny i filmowy Justin Chadwick (Mandela: droga do wolności, Kochanice króla, Shardlake), który pokieruje pracami jury.


 Justin Chadwick, przewodniczący jury:

Tych 30 filmowców nie tylko opowiada historie, ale i tworzy zupełnie nowe filmowe światy. Filmy z tegorocznej krótkiej listy, od opowieści o mierzeniu się z przeciwnościami losu po historie o nadziei dla naszej planety, mają moc poruszania widzów. Przewodnicząc jury już trzeci rok, znów jestem pod wrażeniem wielkich talentów i z otuchą myślę o przyszłości sztuki filmowej.

Ceremonię wręczenia nagród, która odbędzie się 5 czerwca w historycznym budynku Scenic Arts w kompleksie filmowym Sony Pictures Studios, poprowadzi Denny Directo, prezenter programu „Entertainment Tonight” wyróżniony nagrodą Emmy. Ogłosi on nazwiska zwycięzców czterech kategorii konkursu, dla których przewidziano nagrody pieniężne i cyfrowy sprzęt filmowy Sony. Uroczystość ta zakończy czterodniowe, intensywne warsztaty w słynnej wytwórni Sony Pictures Studios w Culver City, będące dla 30 finalistów niepowtarzalną okazją do nawiązania kontaktów z kolegami po fachu i liderami branży. Podczas sesji prowadzonych przez przedstawicieli kierownictwa Sony Pictures filmowcy poznają kulisy funkcjonowania Hollywood. W programie znajdą się kursy mistrzowskie kinematografii, zagadnienia dotyczące umów z artystami, pokazy najnowocześniejszych technologii i tajniki tworzenia ścieżki dźwiękowej.


Do finału konkursu Sony Future Filmmaker Awards 2025 zakwalifikowano następujących twórców i filmy:


FILM FABULARNY

W kategorii Film fabularny nagradzane są zgłoszenia opowiadające o oryginalnej fikcyjnej historii lub wydarzeniu.

  • Miguel Angel Caballero i Luis Antonio Aldana (USA), The Ballad of Tita and the Machines (Ballada o Ticie i maszynach) — W przyszłości zdominowanej przez sztuczną inteligencję starzejąca się pracownica polowa musi rywalizować z robotem, który ma ją zastąpić. Gdy odnosi zwycięstwo, uwagę zwracają na nią twórcy robota.
  • Ethan Evans i Jess Bartlett (Wielka Brytania), Outside Noise (Hałas z zewnątrz) — Aplikacja, która ma ułatwić kobiecie sen, zaburza rzeczywistość i tworzy w pokoju przerażającą atmosferę.
  • Alexis Gómez (Meksyk), Bumbumpapá — W mroku i niepewności wojennych dni ojciec walczy o zachowanie niewinności córki.
  • Meng Han Hsieh (Tajwan) i Menna Morgan (Wielka Brytania), The Test (Egzamin) — Kobieta przystępująca do egzaminów dla osób ubiegających się o obywatelstwo Wielkiej Brytanii doświadcza wrogości i mikroagresji. By wyrazić siebie, ucieka w świat wyobraźni.
  • Irene Lopez i Robin Asselmeyer (Szwecja), Killing R (Zabić R) — W przyszłości zintegrowanej ze sztuczną inteligencją matka marzy o zniszczeniu swojego domowego klona.
  • Linda Ludwig (Niemcy) i James Curle (Wielka Brytania), Under the Blue — Zmęczona policjantka na nocnej zmianie zostaje wezwana do drobnego przestępstwa i odkrywa coś więcej, niż widać na pierwszy rzut oka.
  • Andrew McGee (Wielka Brytania), First Sight (Pierwsze spojrzenie) — Luna odzyskuje chęć do randkowania, ale jej zależność od inteligentnych soczewek kontaktowych przynosi złe skutki.
  • Rossana Montoya (Kolumbia), My Demon (Mój demon) — Eva i Jacobo mają po raz pierwszy zostać rodzicami. Gdy zaczyna się poród, w drodze do szpitala spierają się o swój związek.
  • Florine i Kim Nüesch (Szwajcaria), Marriage Unplugged (Małżeństwo bez bliskości) — Eksperyment pary z robotem seksualnym ujawnia ukryte pęknięcia w małżeństwie.
  • Robin Takao D'Oench (USA), Fireline (Na linii ognia) — Osadzony w więzieniu strażak, któremu odmówiono zwolnienia warunkowego, tęskni za domem podczas walki z pożarem.

FILM DOKUMENTALNY

W kategorii Film dokumentalny nagradzane są filmy krótkometrażowe oparte przede wszystkim na faktach. Mogą to być materiały archiwalne, dokumentalne, rekonstrukcje i animacje.

  • César Flores Correa (Meksyk), A Field That No Longer Smells of Flowers (Pole, które nie pachnie już kwiatami) — W gminie Villa Guerrero w Meksyku hodowcy kwiatów i ich rodziny zmagają się z wpływem toksycznych chemikaliów używanych do uprawy kwiatów.
  • Will Hewitt i Austen McCowan (Wielka Brytania), Have You Seen The Beast? (Czy widziałeś bestię?) — Analizując niesamowite relacje lokalnych mieszkańców, filmowcy próbują wyjaśnić zagadkę widywanego w Walii wielkiego kota.
  • Kieran Hodges (Nowa Zelandia) i Eduardo Vento (Portugalia), Justice Brothers (Bracia sprawiedliwości) — Młodzi surferzy z Ghany wspierają lokalne kobiety poprzez szkołę surfingu.
  • Juliet Klottrup (Wielka Brytania), Travelling Home (Podróż do domu) — Angielski Rom prowadzący wędrowny tryb życia opowiada o swoim dziedzictwie i corocznej wyprawie na targ Appleby Fair.
  • Annabel Moodie (Wielka Brytania), Friends on the Outside (Przyjaciele na zewnątrz) — Osadzony w więzieniu mężczyzna znajduje ukojenie w zbieraniu pożywienia i kontakcie z naturą.
  • Loic Niyonkuru i Floriane Kaneza (Burundi), Before 16 (Poniżej 16) — Kobieta opowiada o swoich doświadczeniach związanych z wychowywaniem dziecka po traumatycznej napaści w wieku 16 lat.
  • Stefan Pollak (Wielka Brytania), ALT Jay — Zamiłowanie niepełnosprawnego mężczyzny do CrossFitu i wsparcie udzielane przez brata bliźniaka pomagają przełamywać bariery i tworzyć społeczność.
  • Kirsten Slemint (Australia), Burnt Country (Spalony kraj) — Od 65 000 lat Pierwsze Narody wykorzystują ogień do walki z ogniem, a ich mądrość może pomóc w tworzeniu ekologicznej przyszłości Australii.
  • Riah Taipodia (Indie), Khiew Ranei (Czarna glina) — Dziewięciolatka przejmuje tradycję garncarską swojej wioski, pieczołowicie pielęgnowaną i przekazywaną z pokolenia na pokolenie.
  • Shaquille Zaki Nathandra i Quina Qaumitaquna Mirxela (Indonezja), Tanah Kitai (Nasza ziemia) — Młodzież z plemienia Iban na Borneo walczy o uchronienie swojej ziemi i tożsamości przed postępującą destrukcją.

ANIMACJA

Kategoria Animacja obejmuje animację poklatkową, graficzną lub komputerową, rysunek na filmie, rotoskopię, animację eksperymentalną i inne dostępne techniki.

  • Rich Farris (Wielka Brytania), From The Top (Z góry) — Robin mierzy się z wyzwaniem, jakim jest rezygnacja z zestawu perkusyjnego i swojej pasji.
  • Case Jernigan (USA), Noggin (Mózgownica) — Poprzez głęboko osobistą narrację filmowiec buduje „pałac pamięci z miłości i atramentu”, zgłębiając życie ze stwardnieniem rozsianym.
  • Santiago O'Ryan i José Navarro (Chile), Hermanos Casablanca (Bracia Casablanca) — W szczytowym okresie dyktatury Pinocheta dwóch nurków zgadza się pomóc urzędnikowi wojskowemu w nadziei, że w zamian dowiedzą się czegoś o zaginionej siostrze.
  • Fadi Syriani i Jana Wehbe (Liban), The Day Vladimir Died (Dzień, w którym umarł Vladimir) — Życie starszego mężczyzny z Bejrutu jest naznaczone smutkiem i żałobą z powodu utraty przyjaciół i dynamicznych zmian w mieście.
  • Leo Wright (Wielka Brytania),The Big Bad Wolf (Duży, zły wilk) — W uprzemysłowionym społeczeństwie świń między wilkiem a prosiaczkiem zawiązuje się przyjaźń negująca uprzedzenia i przestrogi z prastarych przypowieści.

FILMY STUDENCKIE

W kategorii Filmy studenckie mogą startować osoby studiujące na kierunkach filmowych, na poziomie dyplomu lub stopnia uniwersyteckiego, w akredytowanej instytucji z dowolnego miejsca na świecie.

  • Luis J. Arellano (Meksyk), Centro de Capacitación Cinematográfica. Long Journey Till Dawn (Długa podróż do świtu) — Po śmierci córeczki pogrążona w żałobie matka porywa cudze dziecko i konfrontuje się ze swoją wewnętrzną ciemnością.
  • Muhammed Ashfaque (Indie), K R Narayanan National Institute of Visual Science and Arts, URA — Niespodziewane przybycie ciężarnej zakonnicy Marii do odizolowanego klasztoru prowadzonego przez wspólnotę starszych zakonnic w Betlejem uruchamia łańcuch wydarzeń.
  • Gianfranco Fernández-Ruiz i Gus Murray (USA), American Film Institute, When Big People Lie (Gdy duzi kłamią) — Ośmioletni Elvis doświadcza dramatycznych zmian w rodzinie, kiedy jego matka aranżuje małżeństwo, by uzyskać prawo pobytu w USA.
  • Hayder Hoozeer (Wielka Brytania) i Franz Böhm (Niemcy), The National Film & Television School, Rock Paper Scissors (Papier kamień nożyce) — Oparta na faktach historia ojca i syna prowadzących szpital w strefie wojny. Gdy ich kryjówka staje się coraz bardziej zagrożona, stają wobec konieczności dokonywania wyborów na wagę życia lub śmierci.
  • Faith Olaewe i Doyinsola Ajayi (Nigeria), EbonyLife Creative Academy, Angel in the Stone (Anioł w kamieniu) — Shalewa, samotna autystyczna nastolatka, wykorzystuje swoje umiejętności obróbki metalu, aby uchronić rodzinę przed upadkiem.

FORMAT PRZYSZŁOŚCI

Podczas uroczystości wręczenia nagród ogłoszono również zwycięzcę i laureatów kategorii Format przyszłości, przeznaczonej dla nowego pokolenia ambitnych filmowców. Można w niej zgłaszać krótkie filmy nagrane w całości smartfonem.

W tym roku główną nagrodę w kategorii „Format przyszłości” zdobył Bijan Gashti (Iran) za film Select/orktóry analizuje napięcie między kontrolą a wolną wolą, gdy człowiek otrzymuje tylko jedną instrukcję. W ramach nagrody Gashti otrzyma cyfrowy sprzęt filmowy Sony i zaproszenie do udziału w czterodniowych, intensywnych warsztatach w Sony Pictures Studios, które odbędą się w czerwcu. Laureatami w kategorii „Format przyszłości” zostali Joni Astin Ariadi (Indonezja) za film Sleeping Monster (Śpiący potwór) i Siwei Yu (Chiny kontynentalne) za film Love is the End (Miłość to kres).

Nazwiska czterech zwycięzców kategorii konkursu Sony Future Filmmaker Awards 2025 zostaną podane 5 czerwca 2025 r. Więcej informacji o kolejnych komunikatach i o finalistach konkursu można znaleźć na stronie sonyfuturefilmmakerawards.com.

 


FINALIŚCI EDYCJI 2025

FILM FABULARNY

  • Miguel Angel Caballero i Luis Antonio Aldana (USA), The Ballad of Tita and the Machines (Ballada o Ticie i maszynach)
  • Ethan Evans i Jess Bartlett (Wielka Brytania), Outside Noise (Hałas z zewnątrz)
  • Alexis Gómez (Meksyk), Bumbumpapá
  • Meng Han Hsieh (Tajwan) i Menna Morgan (Wielka Brytania), The Test (Egzamin)
  • Irene Lopez i Robin Asselmeyer (Szwecja), Killing R (Zabić R)
  • Linda Ludwig (Niemcy) i James Curle (Wielka Brytania), Under The Blue
  • Andrew McGee (Wielka Brytania), First Sight (Pierwsze spojrzenie)
  • Rossana Montoya (Kolumbia), My Demon (Mój demon)
  • Florine i Kim Nüesch (Szwajcaria), Marriage Unplugged (Małżeństwo bez bliskości)
  • Robin Takao D'Oench (USA), Fireline (Na linii ognia)

FILM DOKUMENTALNY

  • César Flores Correa (Meksyk), A Field That No Longer Smells of Flowers (Pole, które nie pachnie już kwiatami)
  • Will Hewitt i Austen McCowan (Wielka Brytania), Have You Seen The Beast? (Czy widziałeś bestię?)
  • Kieran Hodges (Nowa Zelandia) i Eduardo Vento (Portugalia), Justice Brothers (Bracia sprawiedliwości)
  • Juliet Klottrup (Wielka Brytania), Travelling Home (Podróż do domu)
  • Annabel Moodie (Wielka Brytania), Friends on the Outside (Przyjaciele na zewnątrz)
  • Loic Niyonkuru & Floriane Kaneza (Burundi), Before 16 (Poniżej 16)
  • Stefan Pollak (Wielka Brytania), ALT Jay
  • Kirsten Slemint (Australia), Burnt Country (Spalony kraj)
  • Riah Taipodia (Indie), Khiew Ranei (Czarna glina)
  • Shaquille Zaki Nathandra i Quina Qaumitaquna Mirxela (Indonezja), Tanah Kitai (Nasza ziemia)

ANIMACJA

  • Rich Farris (Wielka Brytania), From The Top (Z góry)
  • Case Jernigan (USA), Noggin (Mózgownica)
  • Santiago O'Ryan i José Navarro (Chile), Hermanos Casablanca (Bracia Casablanca)
  • Fadi Syriani i Jana Wehbe (Liban), The Day Vladimir Died (Dzień, w którym umarł Vladimir)
  • Leo Wright (Wielka Brytania), The Big Bad Wolf (Duży, zły wilk)

FILMY STUDENCKIE

  • Luis J. Arellano (Meksyk), Long Journey Till Dawn (Długa podróż do świtu)
    Centro de Capacitación Cinematográfica
  • Muhammed Ashfaque (Indie), URA
    K R Narayanan National Institute of Visual Science and Arts
  • Gianfranco Fernández-Ruiz i Gus Murray (USA), When Big People Lie (Gdy duzi kłamią)
    American Film Institute
  • Hayder Hoozeer (Wielka Brytania) i Franz Böhm (Niemcy), Rock Paper Scissors (Papier kamień nożyce) 
    The National Film & Television School
  • Faith Olaewe i Doyinsola Ajayi (Nigeria), Angel in the Stone (Anioł w kamieniu)
    EbonyLife Creative Academy

FORMAT PRZYSZŁOŚCI

I miejsce
Bijan Gashti (Iran), Select/or

Laureaci:

  • Joni Astin Ariadi (Indonezja), Sleeping Monster (Śpiący potwór)
  • Siwei Yu (Chiny kontynentalne), Love is the End (Miłość to kres)


Komentarze czytelników (0)
    Nie ma jeszcze żadnych komentarzy.

    Bądź pierwszy!

    Napisz komentarz
Napisz komentarz

Komentarz można dodać po zalogowaniu.


Zaloguj się. Jeżeli nie posiadasz jeszcze konta zarejestruj się.