Sony HXR-NX800 oraz PXW-Z200
Oferta marki Sony powiększyła się dwie nowe kamery wyposażone w 1-calowe matryce oraz nowo opracowany obiektyw z 20-krotnym zoomem optycznym.
INFORMACJA PRASOWA
Dwa nowe, profesjonalne kamkordery Sony 4K z funkcją Autofocus i Auto Framing ze wsparciem AI dla lepszego rozpoznawania i śledzenia obiektów.
HXR-NX800 NXCAMTM i PXW-Z200 XDCAMTM z matrycą CMOS typu 1.0 i nowo zaprojektowanym obiektywem z 20-krotnym zoomem optycznym, oferują możliwości nagrywania i streamingu dedykowane tworzeniu treści telewizyjnych, korporacyjnych i edukacyjnych.
Weybridge - 20 sierpnia 2024 r. - Firma Sony wprowadza na rynek dwa nowe kamkordery 4K: NXCAM™ HXR-NX800 oraz XDCAM™ PXW-Z200 z interfejsem SDI i opakowaniem MXF.[1]. Oba modele są wyposażone w funkcje rozpoznawania z wykorzystaniem sztucznej inteligencji (AI), precyzyjny autofokus (AF), nowo zaprojektowany obiektyw z 20-krotnym zoomem optycznym, filtr ND o zmiennej gęstości neutralnej i przypisywany pierścień obiektywu.[2]. Nowe modele łączą w sobie przenośność, funkcjonalność, interoperacyjność i łączność sieciową w celu zapewnienia wysokiej jakości i wszechstronności przechwytywania i przesyłania strumieniowego na żywo. Kamery te są przeznaczone zarówno dla osób indywidualnych, jak i małych zespołów, obsługujących aplikacje w sektorze nadawczym, korporacyjnym, religijnym i edukacyjnym. Oczekuje się, że kamery HXR-NX800 i PXW-Z200 będą dostępne we wrześniu 2024 r. w sugerowanej cenie detalicznej odpowiednio 3000 euro i 3750 euro.
"Nowe modele HXR-NX800 i PXW-Z200 bazują na bogatym dziedzictwie i doświadczeniu Sony w dziedzinie transmisji i produkcji oraz łączą je z najnowszymi trendami technologicznymi, takimi jak sztuczna inteligencja i strumieniowa transmisja "wszystko w jednym"" – powiedział Claus Pfeifer, szef działu pozyskiwania treści w Sony Europe BV. "Kontynuując wzmacnianie naszego portfolio, z przyjemnością łączymy niektóre z naszych najbardziej poszukiwanych i korzystnych funkcji w przenośnej obudowie, aby zapewnić profesjonalistom na wszystkich poziomach opcje i możliwości, dzięki którym ich praca będzie bardziej efektywna, atrakcyjna wizualnie i wydajna".
![]() |
Wysokiej jakości przechwytywanie
Rozpoznawanie obiektów przez sztuczną inteligencję (AI), automatyczne ustawienie ostrości (AF) i obsługa nagrywania 4K 60p/120p ułatwiają rejestrowanie wysokiej jakości przy mniejszym nakładzie pracy ręcznej. Kamery są wyposażone w silnik przetwarzania obrazu BIONZ XR™ i wyspecjalizowany moduł przetwarzania oparty na sztucznej inteligencji, który zapewnia bardzo dokładne rozpoznawanie, śledzenie i kadrowanie obiektów w czasie rzeczywistym. Ponadto 1,0-calowy przetwornik Exmor RS™ CMOS typu "stacked" w kamerach HXR-NX800 i PXW-Z200 zapewnia wysoką czułość i niski poziom szumów.
Elektroniczny filtr ND o zmiennej gęstości umożliwia użytkownikom płynne przełączanie między gęstościami od 1/4 do 1/128. Użytkownicy mają również możliwość włączenia automatycznego ND, który pozwala kamerze utrzymać zoptymalizowaną ekspozycję bez konieczności dostosowywania ustawień przez użytkownika - jest to szczególnie przydatne podczas szybkiego przemieszczania się między pomieszczeniami wewnętrznymi i środowiskiem zewnętrznym. Dwa pierścienie do ustawiania ostrości i zoomu[3] oraz dwa pokrętła IRIS/ND Variable znajdują się obok siebie, umożliwiając łatwą regulację ekspozycji wraz z ostrością i zoomem. Dwanaście przypisywalnych przycisków umożliwia dalsze dostosowywanie ustawień.
Potężny zoom i stabilność obrazu
Dwa nowe kamkordery są wyposażone w obiektyw Sony G Lens™ z nowo zaprojektowanym 20-krotnym zoomem optycznym, który obejmuje szeroki kąt 24mm do teleobiektywu 480mm i maksymalną przysłonę F2,8-F4,5. Modele te mogą uzyskać 30-krotny (4K) i 40-krotny (HD) zoom bez szumów dzięki technologii Sony Clear Image Zoom.
Tryb aktywny łączy w sobie elektroniczną korekcję z optyczną stabilizacją obrazu, zapewniając płynniejszy obraz w ruchu.[4].
![]() |
Nowa kompaktowa konstrukcja
Obie kamery wyposażono w nowo zaprojektowany składany wizjer, zdejmowany uchwyt mikrofonu oraz składany 3,5-calowy monitor LCD, który pozwala użytkownikom sprawdzać obraz i ustawiać ostrość w jasnym otoczeniu. Nowe modele są kompaktowe i mają wyjątkowo lekką obudowę jak na ich bogaty zestaw funkcji (HXR-NX800: około 1,93 kg (4 lb 4,1 oz.), PXW-Z200: około 1,96 kg (4 lb 5,1 oz.)). Dodatkowo, każdy z modeli można złożyć, co dodatkowo ułatwia przechowywanie i przenoszenie.
Interoperacyjność i integracja
Kamkordery HXR-NX800 i PXW-Z200 zapewniają korzystną integrację z kamerami Sony. Ustawienia wstępne, takie jak S-Cinetone™, ITU709, 709tone, HLG Live, HLG Mild i HLG Natural, można łatwo dostosować do kolorystyki materiału zarejestrowanego innymi kamerami do transmisji Sony, czy tymi z serii Cinema Line bądź AlphaTM .
Nowe kamery obsługują szeroką gamę formatów zapisu, w tym XAVC HS, XAVC S, XAVC SI i XAVC HS Proxy (do 16 Mb/s). Obsługują one nagrywanie proxy, które wspiera optymalizację przechowywania danych i zarządzaniem nimi podczas postprodukcji oraz nagrań TC/UB, które jest niezbędne w przypadku obsługi wielu kamer. Kamkorder PXW-Z200 będzie również obsługiwać nagrywanie w formacie XAVC (MXF), dzięki przyszłej aktualizacji oprogramowania układowego, która ma zostać udostępniona latem 2025 r.
Ponadto modele HXR-NX800 i PXW-Z200 są wyposażone w różne interfejsy, w tym HDMI typu A, USB typu C™, LAN i REMOTE. Kamkorder PXW-Z200 obsługuje wejście/wyjście SDI (12G, 6G, 3G [Level A/B], HD) oraz wejście/wyjście TC.
![]() |
Profesjonalna łączność sieciowa
HXR-NX800 i PXW-Z200 oferują kompleksowe rozwiązanie do nagrywania i przesyłania strumieniowego, które umożliwia pojedynczemu operatorowi lub małemu zespołowi łatwe zarządzanie zarówno przechwytywaniem, jak i dystrybucją. Podłączenie kamer do sieci, takiej jak Wi-Fi, umożliwia strumieniowe przesyłanie nagranego materiału na żywo do serwisów streamingowych i witryn wideo za pośrednictwem RTMP/RTMPS lub SRT.
Wszechstronne opcje przesyłania plików obejmują kodeki HEVC (H.265) i AVC (H.264), automatyczne przesyłanie do chmury lub serwera FTP oraz możliwość proxy chunk dla wysokiej jakości i bezpiecznego przesyłania plików.
Co więcej, dzięki połączeniu z nowym przenośnym nadajnikiem danych Sony PDT-FP1 dwa nowe modele mogą obsługiwać strumieniową transmisję o wyższej jakości z wykorzystaniem firmowej technologii QoS oraz usługi Creators' Cloud dla przedsiębiorstw, w tym usługi chmurowej do łączenia kamer, C3 Portal (usługa płatna), XDCAM pocket oraz systemu transmisji w chmurze M2 Live.
Świadoma dostępność i zrównoważony rozwój
Zgodnie z dążeniem firmy Sony do zapewnienia świadomej i przyjaznej dla środowiska technologii, menu kamer HXR-NX800 i PXW-Z200 można obsługiwać za pomocą odczytu głosowego i są one wyposażone w funkcję powiększania ekranu w żądanym stosunku. Funkcja zamiany tekstu na mowę może odczytywać kopie i informacje na ekranie, z regulacją głośności i szybkości odczytu.
Nowe korpusy kamer są wykonane z żywicy zawierającej SORPLAS™, trudnopalne tworzywo, które jest wykonane w 99% z materiałów pochodzących z recyklingu. W ciągu ostatnich 12 lat firma Sony zastąpiła około 426 ton pierwotnego plastiku w aparatach cyfrowych i kamerach plastikiem pochodzącym z recyklingu.[5]. Opakowania modeli HXR-NX800 i PXW-Z200 odzwierciedlają wysiłki firmy Sony zmierzające do minimalizacji zużycia plastiku.
![]() |
Więcej informacji o profesjonalnych kamerach Sony można znaleźć na stronie https://pro.sony/ue_US/.
Najnowsze wiadomości i aktualizacje od Sony Electronics można znaleźć na stronie https://pro.sony/press lub śledzić Sony Professional w mediach społecznościowych:
[1] Przyszła aktualizacja oprogramowania układowego dla PXW-Z200 spodziewana jest latem 2025 r.
[2] Funkcja będzie dostępna za pośrednictwem aktualizacji oprogramowania układowego planowanej na lato 2025 r.
[3] Planuje się, że sterowanie przysłoną będzie można przypisać do pierścienia sterującego w czerwcu 2025 r. lub później.
[4] Nieznaczne przycięcie obrazu w trybie aktywnym. Tryb aktywny nie jest dostępny podczas nagrywania z szybkością klatek 120p lub wyższą, w tym S&Q.
[5] Opracowane przez Sony. Materiały z recyklingu użyte w samym produkcie i akcesoriach od kwietnia 2012 r. do marca 2024 r.
Komentarz można dodać po zalogowaniu.
Zaloguj się. Jeżeli nie posiadasz jeszcze konta zarejestruj się.
Polskie Sony wie, że ma coś nowego, ale chyba nie wie po ile. Czyli jak zwykle wstydzą się.
Ceny w USA to 3999.99$ za model PXW-Z200, a HXR-NX800 kosztuje 3299.99$.
Na linkowanej US-stronie nie znalazłem ceny. Gdzie to znalazłeś?
W BEiKSie wstawili już Z200 za 19765 zł – link
(jak ktoś tu wcześniej zaglądał, to owszem, cena się zmieniła, chyba dopiero ją wprowadzali do sklepu)
Amadi a z punktu widzenia filmowca to ciekawe czy lepszy od tych kamer byłby FX30 plus np. Sony 16-55 f/2.8 i Sony 70-350mm? Cena i waga, funkcje i zoom podobne.
Moim zdaniem tego typu kamery to przede wszystkim narzędzia do transmisji na żywo, bo tam nie możesz sobie zrobić przerwy na zmianę obiektywu, plus przydaje się duża bateria, automatyka obejmująca filtr szary, czy cała ta integracja z zasilaniem sieciowym, ethernetem, etc. etc.
W pozostałych zastosowaniach większość świata się przesiadła na sprzęt z wymienną optyką.
Pewnie masz rację ale wystarczy do FX30 zamontować super zoom typu Tamron 18-300 i problem zmiany obiektywów jest z głowy
Z hałaśliwym zoomem.
@ad1216 - jeszcze byś musiał dołożyć do tego zooma silnik, bo pierścieniem to tam się wystarczająco płynnie zoomować nie da. Dołożysz do tego zasilanie i wychodzi podobny gabaryt jak ta kamera, tylko bez wizjera. A gorsza jasność 18-300 zrównoważy różnicę w rozmiarze sensora. Wynikowo dostajesz to samo, ale musisz się więcej narobić.
@JarekB
Chyba na petapixel tam były ceny rekomendowane i na bandh też wycenili.
@Amadi
Tak, Beiks podał ceny :)
@ad1216
takie kamery bardzo popularne są małych stacjach TV i wśród ekip reporterskich. Amadi dobrze to opisał. Ja bym dodał jeszcze sytuacje w których nie ma czasu na składanie zestawu, czyli wszelkiego rodzaju relacje z "wypadków".
Amadi: czyli jeśli amatorowi zależy na robieniu filmików przyrodniczych w prosty i szybki sposób i lekkim zestawem z podchodu lub z samochodu, czasem ze statywu , to co byś polecał? Taka kamerę czy np. FX30/A6700 z ultra zoomem lub dwoma obiektywami standardowym i tele?
Jeśli tylko czasem ze statywu, to kamerę. Setup typu A6700 + 200-600 z łapy nie będzie przyjemny w obsłudze, a w kamerze stabilizacja jest zoptymalizowana pod takie scenariusze.
Dzięki!
Miałem na myśli raczej A6700 plus Sony 70-350mm bo zestaw z 200-600 byłby za ciężki a odpowiednik 300-900 mm na APSC z ręki byłoby nie do utrzymania bez dużych drgań
Poza tym zestaw A6700 + 70-350mm jest dwa razy lżejszy niż te kamery i AF w A6700 wykrywa oczy zwierząt i ptaków a AF kamer wykrywa tylko ludzi, więc A6700 ma dużą przewagę w filmowaniu przyrody.
@deel77
'Chyba na petapixel tam były ceny rekomendowane i na bandh też wycenili.'
No i widzisz - cenę sobie znalazłeś na Petapixel, a nie w Sony USA. Dlaczego? Bo ani Sony USA, ani Sony DE (bo tam sprawdzałem) tej ceny nie podało. Mam nadzieję, że na jakimś us-forum wystosowałeś w stronę tamtejszego oddziału Sony podobne uwagi, jakie skierowałeś do Sony PL.
'Nowe korpusy kamer są wykonane z żywicy zawierającej SORPLAS™, trudnopalne tworzywo, które jest wykonane w 99% z materiałów pochodzących z recyklingu. W ciągu ostatnich 12 lat firma Sony zastąpiła około 426 ton pierwotnego plastiku w aparatach cyfrowych i kamerach plastikiem pochodzącym z recyklingu.
Przecież to green washing jak z obrazka. Firma produkująca ca. 2 miliony aparatów rocznie, trochę więćej obiektywów, nieznaną ilość kamer i wszelkiego rodzaju akcesoriów 'chwali się'. że przez 12 lat zaoszczędziła 426 ton w ciągu 12 lat, czyli 35,5t rocznie? Wyszło mi 9g na aparat i obiektyw, nie uwzględniając kamer i akcesoriów...
'Opakowania modeli HXR-NX800 i PXW-Z200 odzwierciedlają wysiłki firmy Sony zmierzające do minimalizacji zużycia plastiku.'
A konkretnie jakie to wysiłki? Opakowanie bez plastiku to już raczej standard i to od lat. Cóż nowego się pojawiło w opakowaniach tych właśnie kamer?
Standard? Jeszcze nie. Ciekawe, jak wyliczyłeś te 9 gramów.
@Szabla
W 2015 kupiłem pierwszego iPhona, wszystko było z papieru, więc uznałem, że po 9 latach to już standard u kazdego.
Musiałem przyjąc kilka założen - 6 mln aparatow rocznie, tyle samo obiektywow, Sony ma 30% udzialu, wiec wyszło jakieś 2 miliony tego i tego. 35 ton podzielone na 4 mln urządzen to 9 gramow. Tu jest sporo uproszczen, ale zupełnie nie wziąłem pod uwage kamer i akcesoriow, wiec 9 gramow powinno byc bliskie rzeczywistości, o ile nie popelniłem grubego błedu.
Ładowarka i kabel również były z papieru? Wiesz, ile tworzywa zużywa się do produkcji np. A7?
@Szabla
Rozmawiam z Tobą normalnie, nie traktuj mnie jak debila, svp... Też umiem w prztyczki.
Sony napisało ´Opakowania modeli´. Ladowarka i kable nie stanowią opakowania. BTW - dzieki wysiłkom UE ładowarki zostały zunifikowane, wiec dzs opakowanie iPhone jest duzo mniejsze. Cieszy sie z tego Apple, cieszy i Matka Ziemia.
Nie wiem, ile tworzywa zużywa się do produkcji np. A7. Na razie duża firma pochwaliła sie, że przez 12 lat zaoszczedziła 18 tirow plastiku worldwide.
To dobrze, że zaoszczędziła, chociaż dla Ciebie to mało i oszczędziłbyś pewnie więcej, nie mając pojęcia, ile tworzyw używa się do produkcji. :P
PS Przypominasz mi właściciela firmy, w której kiedyś pracowałem. On również znał się na wszystkim.
@Szabla
Mało umiejętnie zmieniasz temat i unikasz konkretów metoda przyczków. Słabiutkie.
Jestem pełen podziwu dla green washingu uprawianego przez Twoja firme, której udało sie zastosowac w swoim sprzecie aż 9 gramow plastiku pochodzącego z recycklingu. Byłem przejrzałem Wasz Sustainability Report 2023, to festiwal green washingu, niemniej szkoda, że nie chwalicie się ekologicznym opakowaniem do A7IV.
Na wszystkim. Jak pan prezes.
9 gramów. Bing wyliczył na 7,5 cm3 SORPLAS. Ergo kostka o boku niespełna 2cm. Imponujące!
Imponujące jest to przekonanie o wszechwiedzy.
9 gramów. Robi wraženie!
@Szabla
BTW - w materiałach dotyczących ZV-1 II jest informacja, że przez 20 lat (2012-2022) było tego 379 ton, 2 lata później - 426 ton. Ergo - przez 2 ostatnie lata to 47 ton, czyli źle oszacowałem - w ostatnich 2 latach to nie było 35,5 tony rocznie, lecz 23,5... Przeliczyć to Tobie na gramy i cm3? ;-)
Warto mieć na uwadze, że takie kamery jak Sony Fx3 nie radzą sobie kompletnie w słabych warunkach oświetleniowych/w nocy kiedy nie ma światła w ogóle. W kamkorderach (ich istotnej części) mamy tryb nocny oparty na podczerwieni -> uzyskujemy względnie dobry materiał w całkowitych ciemnościach. Ten tryb zdaje się w tych kamerach jest nawet regulowany. To szczególnie warte uwagi w produkcjach przyrodniczych i dokumentalnych.
Cena poważnie odstrasza.