Zapraszamy do zapoznania się z naszym cotygodniowym zestawieniem najciekawszych plotek z branży. Pojawiło się bowiem naprawdę sporo zapowiedzi przyszłych premier.
Uwaga! Poniższe informacje w większości nie są oficjalnymi informacjami producentów i pochodzą często z nieznanych i niepotwierdzonych źródeł, które publikowane są w portalach:
Canon
Aparat w stylu retro?
Canon podobno rozważa stworzenie aparatu w stylu retro. Modele Fujifilm X100VI, Leica Q3, czy Nikon Zf wzbudziły spore zainteresowanie na rynku, dlatego Canon zamierza przyjrzeć się bliżej takiemu pomysłowi. W firmie pojawił się już ponoć taki projekt, przewidujący aparat z matrycą APS-C i obiektywem stałoogniskowym.
RF 35 mm f/1.4L
Możliwe, że już w kwietniu wraz z EOS-em R5 Mark II i R1 pojawi się także obiektyw 1.4/35 L. Podobno ma mieć pewne udogodnienia związane z filmowaniem, ale póki co nic o nich nie wiadomo.
DJI
Nowe gimbale
Podobno już wkrótce na rynku pojawią się dwa nowe gimbale od DJI: RS4 i RS4 Pro.
Leica
D-Lux 7 Type 3952A
Firma Leica zarejestrowała kilka dni temu model 3952A, który może być następcą aparatu D-Lux 7 (3952). Ponieważ symbol numeryczny aparatu zasadniczo nie zmienił się, a dodano jedynie literę "A", może to równie dobrze oznaczać np. edycję limitowaną bądź z jedynie drobnymi usprawnieniami.
Logitech
Mevo Core
Wygląda na to, że firma Logitech dołączy do systemu Mikro 4/3, bowiem już we wtorek ma pojawić się kamera Mevo Core, wyposażona w mocowanie μ43. Ma służyć głównie do transmisji na żywo.
Meike
Nowe stałki z autofokusem
Do obiektywu Meike AF 85 mm f/1.4 mają wkrótce dołączyć kolejne trzy stałki f/1.4 z autofokusem i mocowaniem Nikon Z oraz Sony FE:
Nie wiadomo kiedy się mogą pojawić na rynku, natomiast przypuszcza się, że ich ceny nie powinny odbiegać od tej 1.4/85.
Nikon
Plany po przejęciu RED-a
Mówi się, że kupienie RED-a przez Nikona zaowocuje szeregiem zmian i planów na przyszłość:
- sensory Nikona będą powstawać we współpracy z RED-em,
- pierwszym owocem współpracy Nikona i RED-a może być model Nikon Z6 III, o którym plotkuje się już od pewnego czasu,
- pojawią się nowe szkła filmowe Nikona z mocowaniem Z i oznaczeniem transmisji (T), zamiast maksymalnego otworu względnego (f/),
- formaty zapisu plików wideo RED będą się powoli pojawiać w aparatach Nikona,
- format N-RAW zostanie wkrótce wygaszony i zastąpiony przez RED RAW.
Panasonic
Nowe aparaty pełnoklatkowe
Panasonic zarejestrował dwa modele aparatów o nazwach kodowych P2302A oraz P2304A. Najprawdopodobniej chodzi o pełnoklatkowe bezlusterkowce, a niewykluczone, że będą to następcy modeli S1 i S1R.
Sigma
Nowy, jasny obiektyw
Podobno, pod koniec marca zobaczymy nowy, pełnoklatkowy obiektyw od Sigmy. Nie podano niestety żadnych jego parametrów, ale będzie to ponoć instrument stałogniskowy, o światłosile f/1.2 lub większej. Ma się pojawić z mocowaniami L-mount oraz Sony FE.
Sony
RX1R III
Wg nieoficjalnych informacji, Sony zapytało wybraną grupę fotografów odnośnie cech nowego, hipotetycznego modelu z serii RX1. Wygląda zatem na to, że rozważany jest powrót do niej, a w związku z tym premiera RX1R III jest możliwa.
Nowy FE 24-105 mm f/4 G OSS
Plotki głoszą, że wkrótce pojawi się następca obiektywu 24-105 mm f/4 G OSS. Zasadnicze parametry pozostaną te same, natomiast nowy instrument ma być mniejszy, lżejszy i ostrzejszy.
Nowy firmware do A1 i A7S III
Wygląda na to, że już wkrótce pojawią się nowe wersje oprogramowania układowego dla modeli A1 i A7S III. Zostaną wprowadzone m.in. funkcje korekty oddychania obiektywów, czy rozszerzenie funkcjonalności IPTC oraz FTP.
Nowy sensor dla A7S IV, FX4, FX8
Pojawiły się także doniesienia odnośnie nowego sensora dla urządzeń A7S IV, FX4, FX8. Nadchodzący układ ma się świetnie sprawdzać w słabym oświetleniu i oferować bardzo dobry zakres dynamiczny. Pozwoli na nagrywanie wideo w 4K przy 240 kl/s i w Full HD przy 480 kl/s.
Viltrox
Nowe obiektywy
Plotki głoszą, że wkrótce czeka nas prawdziwy wysyp obiektywów od Viltroksa. Oto domniemane modele:
- Viltrox AF 35 mm f/1.2 LAB,
- Viltrox AF 50 mm f/1.2 LAB,
- Viltrox AF 85 mm f/1.2 LAB,
- Viltrox AF 135 mm f/1.8 LAB,
- Viltrox AF 35 mm f/1.4 FF Pro,
- Viltrox AF 50 mm f/1.4 FF Pro,
- Viltrox AF 85 mm f/1.4 FF Pro,
- Viltrox 40 mm f/2.5 FF,
- Viltrox 56 mm f/1.7 APS-C,
- Viltrox 16 mm f/1.8.
Oprócz tego, ma się pojawić także obiektyw ze światłem f/1.2, przeznaczony na matryce APS-C.
Kolejna, najciekawsza nowość to filmowy, manualny instrument Viltrox LUNA 30-300 mm T4.0 10X. Będzie on dostępny z mocowaniami L-mount, Sony E oraz PL. W sieci pojawiło się już kilka zdjęć przedstawiających ten obiektyw.
Jeśli cena będzie przyzwoita, to ten Logitech Mevo Core może być ciekawą opcją dla użytkowników systemu. Mi by się przydało takie ustrojstwo, więc będę obserwował temat.
Ziew. Dużo plotek, w tym zapowiedzi kilkunastu stałek w najbardziej obstawionym zakresie, ale niczego naprawdę nowego, wykraczającego poza dotychczasowe pomysły. Kiedy któryś z producentów optyki wypuści coś w duchu olkowego 12-45mm f/4, czyli poręczny zoom standardowy z dużą maksymalną skalą odwzorowania w CAŁYM zakresie ogniskowych? Olympus i częściowo Panasonic stworzyli świetny system dla przyrodników-makrofotografów z unikalnymi rozwiązaniami niespotykanymi w innych systemach (np. wspomniany zoom z dużą skalą w całym zakresie, automatyczny focus stacking z lampą błyskową), a przy tym mały i lekki. System niestety pomału ulega atrofii, obaj producenci już go nie rozwijają tylko ledwo podtrzymują przy życiu, a nie widać, żeby inni producenci chcieli wejść w ich buty...
PEN E-P7 i E-M10 Mark IV
link
@Ziggy
Ja liczę, że Panas zrobi G100 II z dobrą specyfikacją video, i że będzie stabilizacja. Też żeby robił jako drugie małe body do zdjęć. Jeśli nie, to może Nikon Z50 II. Ale kiedy i czy wyjdą...
Niestety panas też zwija szkła w m43. Jakiś czas temu 15mm 1.7, ostatnio bodajże 14mm 2.5. OM też nie odświeżył 17mm 1.8 bo to szkło starsze niż dinozaury.
OM też mógłby dać do OM-5 AF z OM-1 II i poprawić specyfikację video, ale oni pewnie nic nie zrobią. Ehr...
Viltrox 16 mm f/1.8 to już jest przecież, nie wiadomo, czy zapowiadamy wersję z innym mocowaniem, czy nowy obiektyw do aps-c (nie widzę potrzeby, ale i tak nie jest oznaczony jako aps-c).
Chyba że u4/3 ;-).
wersje 85/1.2 i 84/1.4 AF czemu nie, jeśli rzucą wyzwanie. Najlepiej żeby rzuciły wyzwanie w RF, ale to już mnie chyba nie obchodzi.
W RF to chyba żeby zrobili rf-S 10/11/12mm f/1.8 czy nawet 2.0, ale o fenomenalnej jakości optycznej. Stać ich technicznie na to, pytanie, na ile to miałoby sens biznesowy.
Nowy FE 24-105/4 lepszy niż poprzedni to chętnie. Poprzedni nie był taki zły, ale 20-70/4 pewnie podpiłował troszkę gałąź -- i bardzo dobrze. Inny zakres może pozwoli uzyskać lepszą niż 20-70/4 rozdzielczość na brzegach, do krajobrazów - przynajmniej na szerokim kącie. Czy to by z kolei kanibalizowało 20-70/4? Nie sądzę. Raczej dawało wybór.
Sigma ma niezrealizowany patent 28/1.2 i moim zdaniem to pasowałoby do nowego S1R II.
@Gamma
Moim zdaniem OM będzie już tylko wyciskać ostatnie soki z istniejących konstrukcji, co najwyżej wypuszczając pod nową nazwą stare modele z paroma nowymi funkcjami dodanymi programowo, bez przeprojektowywania hardware, tak jak to było z OM-5 czy OM-2. Panasonic może zrobi coś ponad to, ale nie liczę na wiele.
Canon niech się przestanie ośmieszać xD Gonią za trendami, a mają zamknięty system haha. Nikt tego retro-aparatu nie kupi, bo po pierwsze nie ma tam żadnych ciekawych szkieł pod apsc, a po drugie, nieee te pieniądze! Dziwię się, że w ogóle jacykolwiek entuzjaści dzisiaj wchodzą w RF Canona xD Chyba macie dużo kasy... Odnośnie Viltroxa 16mm, tak już jest, ale chodzi o premierę pod bagnet Z dla Nikona...Ktoś też tutaj marudzi, że nie ma nic nowego i ciekawego jak jakiś tam wypierdek olka ze światłem f4... Bądźmy poważni i szanujmy się... Nie rozmawiajmy o jakichś wydmuszkach z m4/3, tylko o poważnej fotografii!! No i w końcu Viltrox może zamknie usta trollą, którzy twierdzą, że bagnet FE jest za mały na obiektywy f1.2
@boa ksztusiciel
no tak, adapter nie istnieje, szkła EF zdematerializowały się z premierą R, a tanie szkła Canona wcale nie są tak samo świetne jak inne
> System [m4/3] niestety pomału ulega atrofii, obaj producenci już go nie rozwijają tylko ledwo podtrzymują przy życiu, ... [ziggy]
ulega atrofii? to wrażenie z tego forum, które go w zasadzie nie lubi i np. pomija wszelkie informacje; problem nie w atrofii, tylko w tym, że OMDS to mała firma, nawet jako Olympus nie była chyba większa; a Panasonic w tej konkurencji (m4/3) jest tradycyjnie na 2. miejscu;
jak na taką sytuację startową jest raczej bardzo dobrze, mamy odnowiony OM1 (Mk II), przez co starszy nieco stanieje, są nowe obiektywy, w tym dobry ponoć macro 90 mm i M.Z. 150-600 - ten ostatni to niby znana już Sigma Sport, ale w m4/3 to obiektyw o imponujących osiągach (ekwiwalent 300-1200 mm w fufu) w dodatku wzbogacony o imponującą stabilizację, która w odróżnieniu od M.Z. 100-400 może współpracować z komputerem aparatu, co czyni go nader interesującą propozycją;
a plotki zapowiadają małe fajne aparaty i od Panasonica, i od OMDS.
Plotki-ploteczki trwaja nadal a czas jedynie pokaże czy i co canon w kwietniu wypuści na rynek
Czy będzie w końcu R5 mk II i R1 a jakie szkło RF wyjdzie to tylko zgadywać - plotkować i czekać , a czas lekarzem najlepszym będzie.
Niewiele te Canony są droższe od tej "taniej jadki" za to są świetne i nie tracą tak na wartości.
"Aparat w stylu retro?"
W zasadzie, to wszystkie klocki mają gotowe, ale jeśli Canon w ramach cięcia kosztów wypuściłby równolegle jako ♪♫harny, wolny strzelec♫♪ taki np. 22/2 ze stabilizacją, to nie miałbym nic przeciw.
W sumie, to też chyba ostatni dzwonek, bo które roczniki pamiętają Canonety?
@boa ksztusiciel
Jednego Optyczne nie przetłumaczyli, a mianowicie, że ten Canon ma być FIXED LENS, czyli z wbudowanym na stałe obiektywem tak jak niedawne Fujifilm X100VI.
Cytat z CanonRumors: "We have been told that there is an “active, even if just exploratory” development of a fixed lens APS-C Canon “retro” style camera currently happening. The source claims that an internal slideshow made a mention of such a camera."
Tak wiec całe Twoje ... (tu sobie dodaj stosowny wyraz) na darmo.
Miło jest widzieć kolejnego gracza korzystającego z zalet m4/3.
'Viltrox może zamknie usta trollą'
Można i tak, przecież chodzi o to, aby język giętki...
cały czas to samo...
24 mm,
35 mm,
50 mm.
24 mm,
35 mm,
50 mm.
24 mm,
35 mm,
50 mm.
24 mm,
35 mm,
50 mm.
24 mm,
35 mm,
50 mm.
a może 26, 38, 43, 56?
trochę kreatywności proszę....
W sumie ciekawe jakie owoce przyniesie ekonomiczny mariaż Nikona z RED.
@towner
masz takie firmy jak Voightlander, gdzie masz ogniskowe:
21 mm
40mm
65mm
75mm
ZEISS ma 55mm.
@towner
Oraz to nie to że brak kreatywności. Ludzie fotografujący stałkami nauczyli się już widzieć ich ulubionymi ogniskowymi. Takie zaburzenie jak np 26, 38, 43 zamiast klasycznych powodowało by, że fotograf wymieniając obiektyw musiałby się na nowo tej ogniskowej uczyć.
Gdyby Apple zajęło się marketingowo Olympusem i ogólnie 4/3, nie było by miauczenia o małej matrycy, a mlaskanie z zachwytu.
Canon jest Internet Explorerem fotografii, przecież oni ciągle są ze wszystkim do tyłu ;) Oni teraz będą się przyglądać pomysłowi aparatu retro, tymczasem rynek już nasycony w tym segmencie
'Canon podobno rozważa stworzenie aparatu w stylu retro. Modele Fujifilm X100VI, Leica Q3, czy Nikon Zf wzbudziły spore zainteresowanie na rynku'
Leica Q3 jest aparatem w stylu retro?
@Aronia
'tymczasem rynek już nasycony w tym segmencie'
Doświadczenie wskazuje, że to Canon decyduje, kiedy rynek będzie nasycony...
Mogliby wypuścić RX1R III z wizjerem z A1 i obiektywem 30 mm o dużej jasności, np. 1.7, Biorę w ciemno.
Za 30000 zł również? ;)
@1backspace65 to pryszcz, gdyby Apple zajęło się produkcją aparatów to pewnie pozbawione byłyby wszelkich złącz, przycisków i kółek sterujących a obsługę miałbyś gestami. Nie zapomnijmy o niewymiennym akumulatorze, kartach pamięci i-stick oraz prawdopodobnie ekran byłby umieszczony z przodu...
chyba prędzej zmienię system niż doczekam się stałki 20mm 1.8 do Nikona Z
Chodzi o to, ze canon to taki iphone wsrod aparatow. Niby znany, niby najlepszy, a jednak brakuje tego otwartego systemu i tanich obiektywow. Wg mnie przereklamowany
@Ryzbor
Przecież już dawno jest xD 20mm f1.8S
boa, ale za to tak samo dobrze zarabiajacy, hehehe.
Bardzo celne porownanie, zakladam ze w Canonie ktos to tez zauwazyl i postanowil robic apple z Cannona.
Canon i Apple maja wspólne cechy, ponieważ...współpracują. Docelowym projektem jest Apple Vision Pro i Canon EOS VR
link
Do tego systemu Canon zaprojektował obiektyw RF 5.2mm f/2.8 L Dual Fisheye, a rzecz idzie o matryce ..przynajmniej 100MPx produkujące obraz 14K 60kl/s.
W fotografii natomiast "trwa wyścig" na rozwiązanie uwierzytelnienia zdjęć.
Dla profesjonalistów właśnie ta rzecz jest kluczowa wobec rozwoju technologii AI
Leica nie zastosowała odpowiedniego chipa w SL3, więc moim zdaniem zrobi to jako pierwszy w aparatach Canon. (Leica M ma takiego chipa, ale to nie jest aparat reporterski, w obecnym rozumieniu)
To nie jest tak, że Canon jest wyłączność Apple, bo ptaszki ćwierkają, iż iPhone 16 Pro Max będzie wyposażony w sensor Sony IMX903 – sensor o wielkości 1/1,14 cala i rozdzielczości 48 MP. Wielkość pojedynczego piksela to 1,4 µm, czyli o 0,2 µm mniej niż w matrycy IMX989, czyli największego na świecie sensora fotograficznego dla smartfonów.
Było to opisywane na Optycznych, o tutaj -> link
...no i już się wyjaśniło, o jaki obiektyw ze światłem 1.2 Sigmy chodzi...
Niestety 50mm...
@boa ksztusiciel no niby jest, ale jest drogie i bardzo duże a według testów Sony 20mm 1.8G jest tańsze, mniejsze, lepiej wykonane i optycznie pod każdym względem lepsze od Z.
A Wlasnie, jest nisza, system otwarty I nikt z grubych dzial nie wali w 20mm, wszyscy w 50mm.
Chetnie bym zobaczyl mema z tarcza od rzutek I soczewkami.