Zapraszamy do lektury naszego cyklicznego zestawienia najciekawszych plotek, z którego dowiecie się, jakie premiery czekają nas w najbliższym czasie.
Uwaga! Poniższe informacje w większości nie są oficjalnymi informacjami producentów i pochodzą często z nieznanych i niepotwierdzonych źródeł, które publikowane są w portalach:
Canon
Nowe obiektywy na horyzoncie
Mówi się, że pod koniec lutego, przy okazji odbywających się w Jokohamie targów CP+, firma Canon zaprezentuje trzy nowe obiektywy.
Prototypowe obiektywy stereoskopowe
Podczas targów CES firma Canon pochwaliła się trzema prototypami obiektywów stereoskopowych, które zostały opisane jako:
- Concept Model 001: APS-C 4D Dual Lens VR Lens,
- Concept Model 002: APS-C 3D Stereoscopic Lens,
- Concept Model 003: 360° / 180° 3D VR Camera.
Canon EOS R1
Pojawiają się kolejne doniesienia o nadchodzącym, flagowym bezlusterkowcu Canon EOS R1. Wskazują one, że premiera tego aparatu odbędzie się na długo przed prezentacją modelu EOS R5 Mark II i prawdopodobnie będzie dwuetapowa. Najpierw odbędzie się zapowiedź nowego modelu wraz z kilkoma informacjami dotyczącymi jego specyfikacji, a dopiero później producent zdradzi wszystkie szczegóły na jego temat. Podobno w aparacie znajdzie się matryca o mniejszej rozdzielczości, niż wszyscy oczekują (poniżej 45 Mpix) i niestety nie zostanie on wyposażony ani w tryb wideo 8K, ani w globalną migawkę.
Coś dla miłośników patentów
Do sieci trafił kolejny wniosek patentowy firmy Canon. Tym razem został on poświęcony konstrukcji obiektywu RF-S 15-45 mm f/3.5-6.3.
Fujifilm
Fujifilm X100VI
Pojawiły się doniesienia na temat szóstej odsłony kompaktowego aparatu Fujifilm X100. Podobno ma zostać on zaprezentowany już 20 lutego br. i będzie wyposażony w ten sam obiektyw co model X100V.
Godox
Godox V1 Pro
Po sieci krążą już pierwsze zdjęcia nadchodzącej lampy błyskowej Godox V1 Pro.
Nikon
Nowy aparat na horyzoncie
Firma Nikon zgłosiła do certyfikacji w jednym z azjatyckich urzędów aparat cyfrowy o kodowej nazwie N2214. Wszystko wskazuje więc na to, że premiera bezlusterkowca Nikon Z6III zbliża się wielkimi krokami.
Sony
Sony 85 mm f/1.4 GM II
Mówi się, że w końcu po ośmiu latach doczekamy się ulepszonej wersji obiektywu Sony 85 mm f/1.4 GM. Nowy produkt ma zostać zaprezentowany już wiosną tego roku, a do sklepów trafi na początku lata.
Viltrox
Viltrox AF 40 mm f/2.5
Podobno już wiosną tego roku rodzina obiektywów marki Viltrox powiększy się o pełnoklatkowy model AF 40 mm f/2.5, który będzie oferowany w wersjach z bagnetami Nikon Z, Sony FE oraz Fujifilm X.
Pierwszy! „Noe obiektywy” - poprawcie
Zapowiedź premiery Fujifilm X100VI jest ogromną szansą na spadek cen X100V. Będzie wprawdzie nadal niedostępny, ale za to tańszy!
Premiery Canona R1 wszyscy forumowicze Optycznych oczekują z ogromnym napięciem ;-)
BTW - tropicielom wad wszelakich globalnej migawki dedykuję tenże passus dotyczący R1: 'niestety nie zostanie on wyposażony [...] w globalną migawkę', ze szczególnym zwróceniem uwagi na słowo 'niestety'.
@JarekB Czemu ludzie zwariowali na punkcie Fuji X100V?
@Gabrych
Z tego co wiem, to aparat jest notorycznie niedostępny i do końca nie wiem na czym polega, bo pandemia i zerwane łańcuchy dostaw to już jednak przeszłość. Mam wrażenie, że to kawał porządnego aparatu, gdzie w wersji V wreszcie dodali ruchomy ekran. W sumie to nie wiem, czy ludzie zwariowali, czy tylko powstało takie wrażenie z powodu ciągłej niedostępności.
Niech sobie prezentują nawet Fuji X100VIII, przecież i tak nikt tego nie kupi bo niedostępne od dawna :-) X-E4 też dawno wykupione, więc jego następca to pewnie będzie kolejna "premiera" ;-)
Powiniena być zsylka na Kolyme za patentowanie i nie produkowanie.
Prezentacja 2 etapowa produktu, mhm smakowite..
Nasz klient nasz Pan.... hehehe.
BlindClick: zabrakłoby miejsc na Kolymie. ;))
@BlindClick
Zapomniałeś, że patentowanie często służy tylko i wyłącznie do blokowania ścieżek rozwojowych potencjalnie możliwych do wykorzystania przez konkurencję? Lub co najmniej opóźnienia prac konkurencji nad zbliżonymi rozwiązaniami?
I niekoniecznie świadczy o chęci wdrożenia patentowanego rozwiązania?
Oczywiście, zgadzam się z Tobą. Taki sposób użycia mechanizmu patentowego powinien być napiętnowany i karany.
Ciekawe czy do X100VI wsadzą tę nową 40-megapikselową matrycę
Zdzicho: widzę że grono wyznawców teorii spiskowych znów się powiększyło. ;))
ad1216: "BlindClick: zabrakłoby miejsc na Kolymie. ;))"
Bo to jest chytry plan (a.k.a. spisek) Canona - żeby wtedy zacząć ich wysyłać na Sachalin.
Co takiego musiałby mieć ten R1, żeby zachęcić do jego kupienia kogoś, kto już ma R3 albo/i R5?
Cokolwiek czym można dokopać Sony ;)
"Do sieci trafił kolejny wniosek patentowy firmy Canon. Tym razem został on poświęcony konstrukcji obiektywu RF-S 15-45 mm f/3.5-6.3." Goście od patentów w Canonie mają wyobraźnię... Takie coś nawet Chińczyków nie zainteresuje.
@zelik76
Patrząc na konkursy fotograficzne i zwycięzców dochodzę do przekonania, że po co taszczyć obiektyw F/0,95 - F/2,8, skoro większość zwycięzców między innymi tego konkursu, gdzie podane są przy zdjęciach parametry zdjęcia:
link
zrobiła swoje zdjęcia z nastawami F/5,6 i mniejszą przysłoną, ba nawet zdarza się i F/22. Możliwe, że jury woli, żeby ostrość była złapana więcej niż na oko czy rzęsę? Więc i firma Canon może i myśli sprzedając ciemniejsze, lżejsze, poręczniejsze i tańsze obiektywy, bo takimi tez kiedyś ktoś może wygrać konkurs.
Na przykład kilka zdjęc nagrodzonych, po kolei z tego konkursu:
a) zdjęcie numer 2 - obiektyw Nikon 200-400 mający przysłonę maksymalną F/4, a gościu jak na złość pewnie zrobił zdjęcie na F/7,1
b) zdjęcie numer 4 - obiektyw Sigma 150-600 mający maksymalna przysłonę F/5/6, a gościu jak na złość zrobił zdjęcie na F/11, o zgrozo jeszcze pewno zahaczając o "pogorszenie zdjęcia" o dyfrakcję.
c) zdjęcie numer 6 - obiektyw Canon 24-70 i o zgrozo zdjęcie zrobione na F/8.
d) zdjęcie numer 8 - obiektyw 400mm i o zgrozo zdjęcie zrobione na F/10.
e) zdjęcie numer 11 - obiektyw 70-200 i o zgrozo zdjecie zrobione na F8
f) zdjęcie numer 12 - obiektyw Tokina 11-17 i o zgrozo nagrodzone zdjęcie zrobione na F16.
g) zdjęcie numer 15 - obiektyw 24-105 i zdjęcie nagrodzone zrobione o wielka zgrozo, na F/22.
h) zdjęcie numer 18 - obiektyw 16-35 i zdjęcie o zgrozo zrobione na F/7,1
i) zdjęcie numer 22 - obiektyw 800mm i zdjęcie zrobione na F/11
j) zdjęcie numer 26 - obiektyw Tamron 150-600 i zdjęcie zrobione na F/9.
No i powtarzam pytanie, po to taszczyć super jasne obiektywy jak można wygrywać konkursy na niższych przysłonach?
Tak więc panie zelik76, jak cena będzie odpowiednia i jakość, to pewno i na tego Canona znajda się nabywcy, ba nawet może zrobią wygrywające jakiś konkurs zdjęcie
@Amadi jeśli nowa matryca to raczej nie stary obiektyw jak w plotkach. Chociaż osobiście uważam, że w X100V Fuji zrobiło duży błąd projektując nowy obiektyw ze wsteczną kompatybilnością z konwerterami z poprzednich X100. Nowy obiektyw był lepszy od poprzedniego ale 4 liter nie urywał. Sądzę, że jeśli dadzą nową matrycę to i nowy obiektyw i nowe konwertery co w połączeniu z nowym autofocusem Fuji może dać naprawdę fajny aparat.
Taki koncept nie ma sensu -kompakt aps-c 40mpix z kompaktowym obiektywem.
Jeszcze więcej pary szło by w gwizdek niż Sony RX1R II.
-przyrost o 33% liczy pikseli liniowo w 42Mpix RX1R II względem 24Mpix RX1R
nie przekłada się na proporcjonalne zwiększenie wartości MTF50 link
...a obiektyw dużo większy niż w Fuji link i mniejsze wymagania odnośnie dokładności szlifowania soczewek, dokładności montażu i luzów mechaniki obiektywu.
...
Tamto porównanie MTF dotyczyło centrum,
a tu można porównać brzegi:
link vs link
Wojt_wro: "Cokolwiek czym można dokopać Sony ;)"
Zaczyna mi świtać dlaczego, od równych czterdziestu lat, Turbo śpiewa, że ♪♫ dorosłe dzieci mają żal ♫♪... ;)
SIGMA for WOŚP ❗
link
PDamian
"Taki koncept nie ma sensu -kompakt aps-c 40mpix z kompaktowym obiektywem." i przedstawiasz dowody sprzed 10 lat?
Bardzo..."nieaktualna" teza, ....nie uwzględniłeś postępu w algorytmach odszumiania, demozaikowania, .......postępu w budowie procesorów obrazu, matryc, pamięci i zgaduję ...9999 innych rzeczach, które się "uszczegółowiły".
O postępie w tworzeniu szkła optycznego, wyskotemperaturowym szlifowaniu , powłokach ....
Wtedy w tworzeniu fotografii, mówiło się o "promieniu światła", dziś o kwancie energii.
^
link
@JarekB
Ale wiesz, że to “niestety’ podobnie jak całe zdanie o centralnej migawce zostało dodane przez optyczne? Na stronie Canonrumors nic na ten temat nie zostało napisane… Możemy za to przeczytać:
‚Canon EOS R1 pojawi się „na długo” przed Canonem EOS R5 Mark II .
Uważamy, że można śmiało powiedzieć, że należy złagodzić oczekiwania co do CP+ w lutym, nawet jeśli w przeszłości nieco to forsowaliśmy.
Oczekujemy, że EOS R1 zadebiutuje w taki sam sposób, jak EOS R3 , z ogłoszeniem prac rozwojowych i kilkoma informacjami, które pojawią się przed oficjalnym ogłoszeniem.
Powiedziano nam również, że EOS R1 będzie miał „mniejszą rozdzielczość, niż wielu sądzi”.
W ciągu ostatnich kilku miesięcy widzieliśmy sugestie, że EOS R1 nie będzie nagrywał filmów w rozdzielczości 8K, co oznaczałoby rozdzielczość niższą niż 45 MP w EOS R5 .
Nie sądzimy, że będzie to wielka sprawa, ponieważ 8K nie jest zbyt powszechnie stosowane z różnych powodów. To powiedziawszy, spodziewamy się, że linia R5 będzie nadal obsługiwać 8K.
Dla osób, które nagrywają w rozdzielczości 8K, EOS R5 lub EOS R5 C”
W oryginalnym tekście nie ma nic o globalnej migawce a tym samym brakuje słowa „niestety”
@waldi72
"Patrząc na konkursy fotograficzne i zwycięzców dochodzę do przekonania, że po co taszczyć obiektyw F/0,95 - F/2,8, skoro większość zwycięzców
(...)
zrobiła swoje zdjęcia z nastawami F/5,6 i mniejszą przysłoną"
Widzisz, to co cytujesz to praktyka. Na tej stronie dyskutuje się tylko o teorii.
Jak ktoś nigdy nie wziął teleobiktywu nad wodę to nie wiem, że światła jest tam dość by focić
RF 100-400 f/5.6-8 albo RF 200-800 f/6.3-9
Zamiast tego będzie tu siedział i płakał że to ciemne szkła i że takimi nie da się fotografować.
A przecież jeszcze ćwierć wieku temu szczytem marzeń polskich amatorów był Tair 300 f/4,5 z zestawu fotosnajper.
Sensowne filmy kończyły się wtedy na ISO 400, a jednak ludzie pstrykali przyrodę i wygrywali konkursy.
Dziś każdy aparat na ISO 1600 da mniejsze szumy i więcej szczegółów niż tamten obiektyw, więc rzeczywiście nie ma potrzeby dźwigać tak jasnych szkieł.
Tak naprawdę cel jest jeden - separacja od tła. Ale w praktyce różnie z tym bywa. W przypadku ptaków w locie - problem separacji od tła nie istnieje. W przypadku ptaków na wodzie czasem się pojawia. Istotny jest w przypadku ptaków wśród gałęzi - ale akurat wtedy i tak warto mieć jaśniejsze szkło z powodu braku światła.
@RobKoz
'Na tej stronie dyskutuje się tylko o teorii.'
Piękne (ale tylko trochę) jest takie walenie obuchem.
Rob: "Widzisz, to co cytujesz to praktyka. Na tej stronie dyskutuje się tylko o teorii."
Co najwyżej snujemy niepraktyczne rozważania. To niekoniecznie ma cokolwiek wspólnego z teorią! ;)
"cel jest jeden - separacja od tła. Ale w praktyce różnie z tym bywa. W przypadku ptaków w locie - problem separacji od tła nie istnieje. W przypadku ptaków na wodzie czasem się pojawia. Istotny jest w przypadku ptaków wśród gałęzi - ale akurat wtedy i tak warto mieć jaśniejsze szkło z powodu braku światła."
Też tak uważam - dlatego np. za pomocą 800/11 będzie trudno zrobić separację szuwarach, bo ma MFD na szóstym metrze.
Ciekawe czy R1 będzie miał filtr AA .....
Straszna stagnacja w branży, nawet Sony który zmirrorlessował branżę wydaje aparaty które bardzo porównywalnie obrazują do tych z 2010 roku,
ludzię kupują więcej pixeli, tylko, że wtedy te pixele są mniejsze, co z tego wynika, to wszyscy wiedzą. Strasznie szkoda, że Sigma tak się poddała w materii Foveona, Bayera oprogramować niestety nie potrafią.
Postęp to coś więcej niż zwiększanie ilości pikseli...
waldi72
moim zdaniem te zdjęcia są wykonane fachowo, z całą świadomością na takich wartościach przysłon "F". Jak zauważyłeś są wykonane "zahaczając o "pogorszenie zdjęcia" o dyfrakcję. " O to chodziło. Aby dyfrakcja wyeliminowała ryzyko powstania mory.
Zastanawiam się, co miałoby się znaleźć w R5 II, czego brakuje w wersji oryginalnej?
Quad Pixel AF (czyli Dual Pixel w pionie i w poziomie) internetowym wróżbitom znudził się zanim się w ogóle pojawił, a przecież - jak za starych lustrzankowych czasów - poczwórne subpiksele nie muszą być wszędzie, a tylko w iluś tam set wybranych obszarach (krzyżowe "punkty AF" da się chyba nimi emulować?).
Na CR spekulują też, że R1 miałby po prostu zastąpić R3 - co w gruncie rzeczy brzmi całkiem sensownie. Choć chyba wolałbym, żeby zeszli z nim z ceną do okolic R5 i zostawili (wprowadzając może w ewentualnej odświeżonej wersji II jakie drobne zmiany).
> Straszna stagnacja w branży, nawet Sony który zmirrorlessował branżę wydaje aparaty które bardzo porównywalnie obrazują do tych z 2010 roku, [towner]
to raczej bzdura, bo choć podstawowym materiałem matryc jest krzem, który ma określone i stałe właściwości, to jednak w zakresie procesorów obrazu i softu na nich pracującego dokonuje się stały postęp i to widać; co do roli Sony to też można dyskutować;
"mirrorless" to wyjątkowo debilny termin, skutecznie zaciemniający obraz sytuacji w rozwoju technologii; wymyślili go najwyraźniej producenci lustrzanek;
zanim Panasonic i Olympus uruchomiły masową produkcję aparatów bez lustra i pryzmatu (bo w dobie cyfrowej zupełnie zbędne), co miało miejsce w latach 2008-9, to od samego początku doby cyfrowej powstawały "bezlusterkowce", o których nikomu by do głowy nie przyszło, żeby je tak nazywać - czyli rozliczne kompaktowe aparaty z obiektywami typu zoom, z celownikiem lunetkowym (wariant tradycyjny) lub tak jak obecnie - z ekranikiem LCD (EVF, wariant współczesny); one różniły się od obecnych aparatów - w zarysie ogólnym, oczywiście - tylko tym, że miały obiektyw mocowany na stałe; zaś z całą pewnością nie posiadały lustra i pryzmatu;
ta idiotyczna terminologia trzyma nas , po prostu, w imadle marketingu, czyli propagandy, chcąc zmusić do przyjęcia poglądów producentów; a ich interesy są (simply) ich interesami, nie koniecznie ich klientów;
> ludzię kupują więcej pixeli, tylko, że wtedy te pixele są mniejsze, co z tego wynika, to wszyscy wiedzą. [towner]
to też bzdura, pomijając oczywistą podatność na marketing (ilość pikseli) - tak jak rozdzielczość litografii w produkcji procesorów stale się zwiększa, nawet poza granice, które dawniej uznawano za nieprzekraczalne (obecnie chyba coś ok. 5-7 nm), tak samo zmniejsza się rozmiar pikseli (są matryce rozmiaru "komórkowego" z 200K Mpx) - w końcu to ta sama technologia - CMOS;
konsekwencje tego dla generowanego obrazu są różne i dość niejednoznaczne; zresztą, wiele (i może nawet prawie wszystko) zależy od optyki, która te matryce obsługuje, no i oczywiście od sprawności procesorów i softu je obsługującego; tu chyba dokonuje się rozwój;
cóż, taki jest biznes, reklama, czyli propaganda, i "ściemnianie" to fundament.
@JdG:
""mirrorless" to wyjątkowo debilny termin, skutecznie zaciemniający obraz sytuacji w rozwoju technologii; wymyślili go najwyraźniej producenci lustrzanek;"
To, że nazwę wymyślili producenci lustrzanek wydaje się naturalne. Nienaturalne by było gdyby to byli nie producenci lustrzanek a np. producenci cementu. Z tym "debilnym" terminem problem jest taki, że jakikolwiek inny też będzie albo tak samo "debilny" albo bardziej "debilny".
@JdG
Do określenia 'debilny' bardziej pasowałoby Tobie pewnie określenie EVIL ...
'Idiotyczna terminologia trzyma nas [...] w imadle marketingu'
Przeszył mnie dreszcz przerażenia.
@towner
'Straszna stagnacja w branży'
Jestem wielkim zwolennikiem stagnacji. W sobotę byłem realizowałem rozmaite landszafty z niebem będącym w stadium 'dosyć długo po zachodzie słońca' i nie ukrywam, że stagnacja mojego E-M1X uratowała tę skromną sesję pozwalając mi realizować nieporuszone ujęcia. Stagnacja jest OK.