Jak co tydzień, zapraszamy Was do lektury naszego cyklicznego zestawienia najciekawszych plotek, z którego dowiecie się, jakie premiery czekają nas w najbliższym czasie.
Uwaga! Poniższe informacje w większości nie są oficjalnymi informacjami producentów i pochodzą często z nieznanych i niepotwierdzonych źródeł, które publikowane są w portalach:
Brightin Star
Brightin Star AF 50 mm f/1.4
Już w najbliższy wtorek odbędzie się premiera przeznaczonego dla bezlusterkowców APS-C obiektywu Brightin Star AF 50 mm f/1.4. Nowy model ma ostrzyć od 50 cm, zostanie wyposażony w silnik STM oraz mocowanie filtrów o średnicy 58mm, a oferowany będzie w wersjach z mocowaniami Sony E, Fujifilm X oraz Nikon Z.
Canon
Coś dla miłośników patentów
Do sieci trafiło kilka nowych wniosków patentowych złożonych przez firmę Canon. Dwa z nich zostały poświęcone matrycom mającym zapewniać dużą dynamikę tonalną. Ma to się odbywać dzięki podzieleniu pojedynczych pikseli na kilka komórek o różnej czułości na światło. W pierwszym przypadku inżynierowie zaproponowali dość tradycyjny podział piksela, który jednocześnie zapewnia technologię Dual Pixel AF, a w drugim przypadku mamy natomiast do czynienia z pikselem głównym otoczonym dwoma subpikselami.
Kolejny z opublikowanych wniosków patentowych został poświęcony konstrukcjom obiektywów Canon RF 70-150 mm f/2L IS USM oraz Canon RF 70-200 mm f/2.8L IS USM, a w ostatnim z dokumentów opisano natomiast bezlusterkowca z odchylanym wizjerem elektronicznym.
Nikon
Nikon Z6III
Serwis Nikon Rumors donosi, że oczekiwanym bezlusterkowcem Nikon z szybkim trybem zdjęć seryjnych będzie model Z6III, którego domniemana specyfikacja trafiła właśnie do sieci:
- matryca 24.5 Mpix BSI,
- lepsza ergonomia niż Z6,
- wsparcie dla wideo 6K ProRes,
- technologia Pixel-shift,
- odchylany ekran LCD,
- wyższa prędkość w trybie zdjęć seryjnych od Z6II,
- system AF podobny jak w Z8,
- korpus nieco większy od obecnego Z6II, lecz mniejszy od Z8,
- premiera w pierwszym kwartale 2024 r.
OM Digital
Nowy aparat w przyszłym roku
Kolejne źródła potwierdzają, że w przyszłym roku czeka nas premiera nowego bezlusterkowca OM Digital. Na ten moment wiadomo jedynie, iż będzie to model z górnej półki.
Sony
Co nas czeka w przyszłym roku?
Serwis Sony Alpha Rumors opublikował listę najbardziej prawdopodobnych premier aparatów Sony, które mają się odbyć w przyszłym roku. Oto ona:
- Nowy pełnoklatkowy bezlusterkowiec - styczeń/luty 2024 r.,
- Nowy ZV-E10II - wiosna 2024 r.,
- Nowy A7sIV - połowa 2024 r.,
- Aparat Sony E z rozbudowanymi funkcjami wideo - lato 2024 r.,
- Nowy A1II - listopad 2024 r.
Coś dla miłośników patentów
Wśród wniosków patentowych firmy Sony znalazł się dokument opisujący konstrukcję optyczną obiektywu 26 mm f/2.8, który ma wyróżniać się bardzo kompaktową budową.
TTartisan
Dwa nowe obiektywy
Podobno w przyszłym tygodniu mają zostać zaprezentowane dwa nowe obiektywy marki TTartisan. Pierwszym z modeli będzie TTartisan 10 mm f/2 APS-C, natomiast drugi to limitowana wersja TTartisan 27 mm f/2.8 wykończona w żółtym kolorze.
Canon opatentował matrycę Fuji SR 😋
SR była CCD.
W Fuji piksele były niezależne. Tutaj skoro dual, a raczej trepixel AF działa, to trzy fotodiody są za jedną wspólną soczewką. To dużo zmienia....
W TVN nadają obecnie zajawkę programu o GOPR z ujęciami śmigłowca. Ktoś ma domysły jaką kamerą kręcone skoro śmigła są proste?
Technologia, gdzie każdy z 2 subpikseli od dual pixela działa trochę inaczej żeby poprawić zakres tonalny już jest w kamerach i nazywa się Dual Gain Output (DGO). Jak testowałem C70 to było widać zalety tego rozwiązania.
@Maciox - w starszych kamerach telewizyjnych dalej są CCD z global shutterem. Plus w telewizji jednak się trzymają tego czasu migawki 1/50 s więc śmigła się po prostu ładnie rozmywają niezależnie od odczytu
Dajcie porządną stabilizację w Z6 III i może przyjdzie czas na 'jump ship'.
@Amadi
No właśnie ktoś ustawił krótką migawkę podczas lotu.
@zembaty
Proszę.
@Amadi
Ale dual gain działa na zasadzie dwóch różnych wzmocnień wzmacniacza sygnału fotodiody w torze analogowym. Mylę się?
W tym przypadku bardziej to tłumaczyli na zasadzie że jedna połówka jest zoptymalizowana pod rejestrację szczegółów w cieniach a druga w światłach. A czy tam fizycznie na sensorze są różne wzmocnienia to już by się pewnie trzeba było w jakiś white paper wczytać. W każdym razie nie przeszkadza to w działaniu Dual Pixela i daje dobre efekty, ale kamery z DGO mają z kolei tylko jedną bazową czułość, więc epicki zakres tonalny na niskich ISO się trochę odbija w szumach na wysokim.
Bardzo mnie interesuje obiektyw TTartisan 50/2,0. Mam już jeden obiektyw tego producenta i mimo, że tani to świetny optycznie. Mam nadzieję, że i w tym przypadku tak będzie .
TTartisan 10mm/f2.0 już właściwie jest, pojawił się na stronie interfoto.eu w rewelacyjnej cenie 899 zł, choć jeszcze nie można go zamówić.
Na stronie phillipreeve.net był już dzisiaj test tego obiektywu, lecz zniknął. Ale można go znaleźć w kopii googla.
> Brightin Star AF 50 mm f/1.4. ... oferowany będzie w wersjach z mocowaniami Sony E, Fujifilm X oraz Nikon Z.
i m4/3; Robin Wong już zdążyła nawet nakręcić filmik na jego temat (v. 43 rumors) - podobno bardzo ostry już na 0,95.;
Z7III też by się przydał :)
> i m4/3; Robin Wong już zdążyła nawet nakręcić filmik na jego temat (v. 43 rumors) - podobno bardzo ostry już na 0,95.;
Obiektyw 50/1.4 ostry już od 0.95.
A to ci sensacja, magia systemu mft ;)
ten żółty aparat :D
On nagral recenzje brightning star 35mm f0.95, a nie 50mm f1.4
Japońska cena TTArtisan 10mm F2 C to 26 820 jenów -to 750 zł.
link
Z6III mógłby mieć 30-36 MP
@LR tylko po co? Matryca w Z6II jest bardzo dobra jeżeli chodzi o szum i DR.
Mamy 28-70 f2 a teraz bedzie jeszcze 70-150 f2. Niech zrobia 14-28 f2 i będzie nowy standard zoomow... Jeśli kogoś na nie bedzie stać.
@Zembaty
Mieszkam na wsi, ale tvn-u nie oglądam.
Antenę zmień. :p
SONY - a kiedy kolejna wersja RX100 ???
Nie wiem, ale ten kolorystycznie wygląda jak dodawany do Happy Meala :f
@Ryzbor
Że dobra to wiem, bo mam. To co piszesz pełna zgoda. Przy dalszych krajobrazach przydałoby się trochę więcej MP. Ta w Z7II dla mnie trochę za duża a taka 30-36 byłaby Lux. Mogłaby być taka jak w A7IV tam chyba jest 33
> Obiektyw 50/1.4 ostry już od 0.95.
no fakt,. pomyliłem:( ale wysyp tych chińskich jasnych "stałek"! (35 mm to standard w APS-C, jak wiadomo).
Nareszcie kupie sobie 70-200 RF z wewnątrz ogniskowaniem , na szczęście sprzedałem tego RF 70-200 f/2.8 z wysuwanym tubusem
I niech stanie się jasność niech wejdzie R5 markII
Myślę ze w tym artykule to odpowiednio mocno nie wybrzmiało.
"Markowe" lornetki zoom Nikona i Olypusa to też porażka więc niech czasem komuś nie przyjedzie do głowy ich kupowanie na prezent.
Natomiast w ich cenie 500-1000 można już kupić przyzwoitą lornetkę typu 8x42 lub 10x50.