Test budżetowych kompaktów 2012
1. Wstęp
Wielu początkujących fotoamatorów zastanawia się, jaki aparat wybrać na początek swojej przygody z fotografią. Oferta producentów jest bardzo bogata i odświeżana co kilkanaście miesięcy. Obserwując rynek niedrogich kompaktów, można dojść do wniosku, że postęp dokonuje się przede wszystkim w zwiększaniu liczby pikseli, ewentualnie w dodawaniu drobnych funkcji np. efektów kolorystycznych. Przyjrzeliśmy się zatem co oferują cztery modele z grupy tzw. „budżetowych” kompaktów, których cena zawiera się w przedziale od 300 do 400 zł. Do testu wybraliśmy następujące aparaty: Panasonic Lumix DMC-LS6, Olympus VG-160, Sony Cyber-shot W610 i Canon PowerShot A810.
W każdym z testowanych aparatów próżno szukać manualnego trybu ekspozycji, uchylnego wyświetlacza czy filmów rejestrowanych w rozdzielczości Full HD. Nie mówiąc już o stopce do zewnętrznej lampy błyskowej lub zapisie zdjęć w nieskompresowanym formacie RAW – takie funkcje są zarezerwowane dla znacznie droższych modeli. Tutaj otrzymujemy podstawową funkcjonalność, czyli niewielki zoom, matrycę o małej powierzchni i ograniczoną kontrolę nad parametrami naświetlania. To nasuwa wniosek, że aparaty te są adresowane głównie do mało zaawansowanych użytkowników, być może nie do końca świadomych swoich potrzeb i oczekiwań.
Zdajemy sobie jednak sprawę, że tani kompakt nie zawsze znajdzie nabywców jedynie wśród nowicjuszy, którym aparat jest potrzebny, kolokwialnie mówiąc, „do wszystkiego”. Często bywa tak, że osoby posiadające lustrzanki (lub inne aparaty systemowe) z bogatym zestawem obiektywów i innych akcesoriów, szukają dodatkowej cyfrówki, która będzie przede wszystkim mniejsza, lżejsza i… tańsza. Cechy te sprawiają, a wręcz zachęcają do tego, by nosić ją niemal zawsze przy sobie i robić zdjęcia przy każdej okazji. W razie uszkodzenia, nie narażamy się też na duże straty finansowe.
Powstaje naturalne pytanie: jakiej jakości zdjęć można się spodziewać po aparatach za relatywnie niewielkie pieniądze? Mamy nadzieję, że na to pytanie odpowiedzą sobie czytelnicy na podstawie zdjęć testowych naszej scenki w studio, a także kilkunastu kadrów wykonanych każdym z czterech aparatów w różnych miejscach i warunkach oświetleniowych.
Brak opcji rejestracji zdjęć w formacie RAW w testowanych aparatach uniemożliwia przeprowadzenie pełnej procedury testowej. Niniejsze porównanie ma na celu wizualne porównanie ich osiągów i przedstawienie wrażeń z użytkowania wraz z przykładowymi zdjęciami.
Zapraszamy także do zapoznania się z tabelą zawierającą specyfikacje wszystkich czterech modeli, pozwalającą na wygodne porównanie ich parametrów.
Dziękujemy firmie:
za udostępnienie kart pamięci i czytników wykorzystywanych w teście.