Wyniki konkursu Sony World Photography Awards 2018
Poznaliśmy zwycięzców konkursu Sony World Photography Awards 2018. Fotografem Roku została Brytyjka Alys Tomlinson. Wśród laureatów jest Polak, Tomasz Padło, który zajął 3. miejsce w kategorii profesjonalnej „Krajobraz”.
Fot. Alys Tomlinson, United Kingdom, Shortlist, Professional, Discovery, 2018 Sony World Photography Awards
Informacja prasowa
- Brytyjska artystka Alys Tomlinson uhonorowana tytułem Fotografa Roku
- Ogłoszono zwycięzców i finalistów 10 kategorii profesjonalnych
- Ogłoszono zwycięzców konkursu otwartego, młodzieżowego i studenckiego
- Zdjęcia dostępne są na www.worldphoto.org
W Londynie odbyło się uroczyste ogłoszenie zwycięzców prestiżowego, organizowanego przez World Photography Organisation konkursu Sony World Photography Awards 2018.
Główną nagrodę - tytuł Fotografa Roku i 25 000 dolarów - przyznano brytyjskiej artystce Alys Tomlinson za cykl Ex-Voto (Wotum). Jury podkreślało piękno realizacji, doskonałość techniczną i wrażliwość przedstawienia pielgrzymki jako odkrywczej podróży i ofiary składanej wyższej potędze.
![]() Fot. Alys Tomlinson, United Kingdom, Shortlist, Professional, Discovery, 2018 Sony World Photography Awards |
Alys Tomlinson została wybrana spośród 10 zwycięzców kategorii konkursu profesjonalnego, których ogłoszono wraz ze zdobywcami drugich i trzecich miejsc. Jury podało również nazwiska zwycięzców pozostałych konkursów: otwartego (na najlepsze pojedyncze zdjęcie), młodzieżowego oraz studenckiego.
Wszyscy zwycięzcy otrzymali w nagrodę zaproszenie do udziału w ceremonii wręczenia nagród, bilety lotnicze do Londynu oraz najnowszy cyfrowy sprzęt fotograficzny firmy Sony, a ich prace opublikowano w księdze laureatów konkursu i zaprezentowano na wystawie Sony World Photography Awards 2018 w londyńskim Somerset House.
W ceremonii wręczenia nagród uczestniczyła też Candida Höfer, laureatka nagrody za wybitny wkład w fotografię.
Organizowany przez World Photography Organisation konkurs fotograficzny Sony World Photography Awards jest najbardziej różnorodną imprezą tego rodzaju na świecie. Na 11. edycję fotografowie z ponad 200 krajów i terytoriów zgłosili przeszło 320 000 prac, wśród których nie brakuje najwybitniejszych światowych fotografii z ubiegłego roku. Coroczna pokonkursowa wystawa w Londynie gromadzi największe uznane i rozkwitające talenty z całego świata, dzięki czemu zwycięzcy i finaliści konkursu mogą zaprezentować swoje prace na forum międzynarodowym.
Fotograf Roku: Alys Tomlinson, Wielka Brytania
Ex-Voto (Wotum) to osobisty projekt autorstwa londyńskiej fotografik Alys Tomlinson (43 l.). Na zwycięski cykl składają się formalne portrety, rozległe krajobrazy i małe, szczegółowe obrazy przedstawiające wota z miejsc pielgrzymek: Lourdes (Francja), Ballyvourney (Irlandia) i Grabarki (Polska).
W ostatnim czasie Tomlinson obroniła (z wyróżnieniem) pracę magisterską z antropologii podróży, turystyki i pielgrzymowania. Wielokrotnie zdobywała nagrody za swoje zdjęcia, których dominującymi tematami są środowisko, przynależność i tożsamość.
Fotograf Roku w konkursie otwartym: Veselin Atanasov, Bułgaria
Zdjęcie Atanasova Early Autumn (Wczesna jesień) zostało wybrane spośród 10 prac, które zwyciężyły w poszczególnych kategoriach konkursu otwartego. Jego autor, z zawodu informatyk, jest fotografem‑samoukiem, a robieniem zdjęć zajmuje się od 2014 r. Za najlepsze pojedyncze zdjęcie na świecie, przedstawiające jesień w Parku Narodowym Bałkanów Środkowych, otrzymał nagrodę w wysokości 5000 dolarów.
Zwycięzcy i laureaci w kategoriach profesjonalnych
Najlepsze na świecie cykle zdjęć wybrane przez jury mają szeroki zakres tematyczny: od obrazów wnikliwie dokumentujących globalne wydarzenia kulturalne i polityczne po fotografie świata przyrody.
- Architektura: Gianmaria Gava (Włochy) za cykl Buildings
II miejsce: Edgar Martins (Portugalia) / III miejsce: Corentin Fohlen (Francja) - Współczesność: Fredrik Lerneryd (Szwecja) za cykl Slum Ballet
II miejsce: Margaret Mitchell (Wielka Brytania) / III miejsce: Alfio Tommasini (Szwajcaria) - Kreatywność: Florian Ruiz (Francja) za cykl The White Contamination
II miejsce: Patricia Kühfuss (Niemcy) / III miejsce: Eduardo Castaldo (Włochy) - Wydarzenia bieżące i wiadomości: Mohd Samsul Mohd Said (Malezja) za cykl Life Inside the Refugee Camp
II miejsce: Luis Henry Agudelo Cano (Kolumbia) / III miejsce: Rasmus Flindt Pedersen (Dania) - Odkrycie: Alys Tomlinson (Wielka Brytania) za cykl Ex-Voto
II miejsce: Antonio Gibotta (Włochy) / III miejsce: Maria Petrenko (Ukraina) - Krajobraz: Luca Locatelli (Włochy) za cykl White Gold
II miejsce: Rohan Reilly (Irlandia) / III miejsce: Tomasz Padło (Polska) - Świat natury i dzika przyroda: Roselena Ramistella (Włochy) za cykl Deep Land
II miejsce: Mitch Dobrowner (USA) / III miejsce: Wiebke Haas (Niemcy) - Portret: Tom Oldham (Wielka Brytania) za cykl The Last of The Crooners
II miejsce: Anush Babajanyan (Armenia) / III miejsce: Andrew Quilty (Australia) - Sport: Balazs Gardi (Węgry) za cykl Buzkashi
II miejsce: Behnam Sahvi (Iran) / III miejsce: Matteo Armellini (Włochy) - Martwa natura: Edgar Martins (Portugalia) za cykl Siloquies and Soliloquies on Death, Life and Other Interludes
II miejsce: Tristan Spinski (USA) / III miejsce: Werner Anderson (Norwegia)
![]() Fot. Tomasz Padło, Poland, Shortlist, Professional, Landscape (Professional competition), 2018 Sony World Photography Awards |
Fotograf Roku w kategorii młodzieżowej: Megan Johnson, USA, 16 l.
Johnson wygrała konkurs przeznaczony dla fotografów w wielu 12–19 lat. Jej czarno-białe zdjęcie Still, wykonane na klifie w pobliżu rodzinnego domu w Connecticut, ukazuje złożoną samotność, jakiej na co dzień doświadcza fotograf.
Fotograf Roku w konkursie studenckim: Samuel Bolduc, Kanada, 20 l.
Spośród prac zgłoszonych przez studentów z całego świata jury wybrało cykl Bolduca zatytułowany The Burden. Znakomicie ukazuje on fizyczny ciężar plastikowych śmieci w środowisku naturalnym i pilną potrzebę postawienia tamy zanieczyszczeniom z tworzyw sztucznych. Bolduc reprezentował College de Matane z Quebecu. Nagrodą dla jego uczelni jest sprzęt fotograficzny Sony o wartości 30 000 euro.
Nagroda za wybitny wkład w fotografię: Candida Höfer
Niemiecka artystka Candida Höfer należy do światowej czołówki współczesnych fotografików. Znana jest z precyzyjnej metodologii i techniki, a jej przejmujące obrazy przedstawiające wielkie, puste wnętrza znajdują się w kolekcjach na całym świecie. Przyznana nagroda stanowi wyraz uznania za jej wkład w rozwój fotografii.
Końcowa informacja o zwycięzcach całej tegorocznej edycji konkursu stanowi uzupełnienie marcowego komunikatu z nazwiskami 10 zwycięzców kategorii otwartych oraz 63 zdobywców nagród National Award. Wszystkie zwycięskie, finałowe i wyróżnione zdjęcia można oglądać od 20 kwietnia do 6 maja w londyńskim Somerset House na wystawie Sony World Photography Awards 2018 www.worldphoto.org/2018exhibition.
Sony World Photography Awards
Celem konkursu Sony World Photography Awards jest stworzenie platformy stymulującej stały rozwój kultury fotograficznej. Służy temu wyróżnianie wielkich osiągnięć w rozwoju fotografii nagrodą za wybitny wkład w fotografię oraz wyszukiwanie i promowanie nowych talentów — wśród zawodowców, amatorów, młodzieży i studentów. Firma Sony z zaangażowaniem wspiera fotografię na całym świecie. Przejawem tego jest nie tylko sam konkurs, lecz także program grantów, w ramach którego wybrani zwycięzcy konkursu studenckiego otrzymują 3500 dolarów, a konkursu profesjonalnego 7000 dolarów na realizację własnych projektów.
Przyjmowanie zgłoszeń na konkurs Sony World Photography Awards 2019 rozpocznie się 1 czerwca 2018 r. Prace można bezpłatnie zgłaszać na stronie www.worldphoto.org.
Komentarz można dodać po zalogowaniu.
Zaloguj się. Jeżeli nie posiadasz jeszcze konta zarejestruj się.
Nie odnosząc się do tego konkursu a raczej do ogółu tzw. "contemporary photography" w przeróżnych konkursach napiszę, że im wydaje mi się, że więcej wiem o fotografii (choć w sumie mam świadomość, że jako samouk nie wiem nic) tym trudniejsze konfrontacje miewam z wyróżnionymi pracami w takich konkursach. Coraz więcej ideologii przy coraz mniejszym ...kunszcie? fotograficznym. Coraz więcej zwykłych zdjęć pokazujących może i niezwykłe miejsca czy sytuacje - rozumiem, że nie zawsze jest czas poszukać ujęcia, światła czy kontekstu.. ale nikt mi nie wmówi, że doświadczony fotoreporter czy fotograf nie pokusi się o to, żeby jego fotografie nie były zwykłymi pstrykami. Przyszedł czas w którym trzeba opowiedzieć cały kontekst, wyłuszczyć ideologię i nie wiem co tam jeszcze, żeby fotografia coś opowiedziała. Przejrzałem stronę pani Alys Tomlinson. Ja oczywiście się nie znam. Pani musi być świetna skoro zwyciężyła. Ale jeżeli tak ma wyglądać dzisiejsza fotografia na wysokim poziomie to czas się wycofać na wstępie.
Wczesna jesień jako najlepsza pojedyncza fotografia... ściana.. pan informatyk ma w portfolio kilka ciekawszych zdjęć i choć to nadal landszafciki z winietą i makijażem to przyjemnie się patrzy. Ale to wszystko mało. Dobrze, ze czasem wpadnie w oko ktoś taki jak Magda Roeseler link Tylko czy taka fotografia już jest démodé? Bo patrząc na konkursy trochę tak..
Stary już jestem i nowego nie rozumiem :(
Bo dla mnie fotografia to przede wszystkim sztuka wizualna. Powinna do mnie przemawiać przez obraz nie przez opis albo kontekst. Podobnie mam z filmem.. Czy to liczy się coraz mniej?
@dARTi
mam podobne od czucia do twoich, opis-kontekst jest ważniejszy od obrazka, rozumiem to w reportażu, kiedy opis i foto uzupełniają się w pewien sposób, ale tu?
Tak.... teraz wiem dlaczego w przyzwoitych konkursach wygrywa Canon i Nikon. To nie sprzęt robi zdjęcia jeno świadomi użytkownicy a Sony poprzez agresywny marketing przyciąga takich co pozostawiają wszystko temu co puszka sama "wymyśli". Niestety fotki są z rodzaju włączyłem aparat, wycelowałem i pstryknąłem a wyszło to co wyszło.
słabe zdjęcia, gdybym wrzucil takie a forum zostałbym zjechany ze zwykle pstryki a one wygrywaja konkurs lol....
Ten domek trochę taki...nijaki.
Stoi bo stoi, wali się troche, ciasno i centralnie skadrowany.
W zasadzie w tym zdjęciu nie ma nic godnego uwagi, nic łapiącego oko.
Jeśli to było najlepsze to nie chce wiedzieć jak wyglądała cała reszta.
Chyba już najlepsze konkursy to teraz te gdzie trzeba wpisowe wpłacić...
@dARTi zgadzam się z Tobą w 100%, co raz mniej - jak to nazywasz - kunsztu fotograficznego, a coraz więcej ideologii i teorii dorabianej do naprawdę kiepskich lub beznadziejnych zdjęć. Dowody można znaleźć bez trudu na każdym konkursie fotografii, niezależnie od jego rangi.
@dARTi Z dorobku nagrodzonej fotografki, szczególnie urzekł mnie cykl "Best Friends". Co to k... jest? Szkółka fotografii dla przedszkolaków? Ja rozumiem, że każdy może być w dzisiejszych czasach fotografem, ale żeby zaraz promować taką beznadzeję?
@dARTi Już dawno przestałem przejmować się wyborem najlepszej pracy fotografa i wygrywanie tym konkursów.
Wiadomo, że jak masz n... fotografii z danego tematu to za każdym razem ktoś wybierze coś innego jako to najlepsze z najlepszych.
Filozofie można na poczekaniu dorobić ale nie każdy się na to nabiera.
Prezentowane foty są według mnie słabe i dość oklepane tematycznie. Z wielu internetowych galerii wybrałbym lepsze zdjęcia niż te co pokazano ;)
Zarówno zdjęcie kobiety jak i domu mają dziwne proporcje, więc na pewno zostały przycięte. Zawsze mnie to irytowało, że jest to dozwolone. To nie sztuka wyciąć ze zdjęcia jego najlepszy fragment. Macie podobnie czy tylko ja jestem dziwny i się czepiam? :)
@ray
Kropienie zdjęcia uważam za całkiem normalną sprawę. Od zawsze praktycznie się to robiło i nie widzę w tym nic złego. Generalnie od zawsze ingerencja w fotografie była sprawą i przywilejem twórcy. Są wyjątki oczywiście szczególnie dotyczące reportażu gdzie odbiorca może nie zgodzić się na żadną ingerencję ale to inny temat.
Ale temat który poruszyłem dotyczy czegoś innego.
I w sumie kimże jestem żeby oceniać? Nie powinienem tego robić. Wystarczy, żebym obejrzał stronę z fotogra(fikami) Andreasa Gusky'ego i to skutecznie powinno zamknąć mi usta. Facet potrafi to sprzedać za miliony.
I o ile rozumiem niektóre jego prace i doceniam rolę prekursora w pewnym trendzie to prace typu mobile 01 : link czy np Düsseldorf, Patio: link
krzyczą do mnie: odpuść chłopie!! Koleś który się tym chwali musi mieć poważny problem z głową albo ja go mam..
@dARTi
Właściwie każda fotografia to ingerencja. Proces wywolywania, rodzaj nośnika docelowego, oświetlenie w którym ogląda się zdjecie, uzyte profile koloru jak i wiele wiele innych zależności wpływających na efekt końcowy.
@dARTi
ło jezu
to patio to nawet w Muratorze by nie wydrukowali 8-/
na szczęście się nie znam na sZTUCE
Sztuka mięsa bardziej do mnie przemawia ;)